امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
03/25 1399



گروه بازارپول - وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر این که نقش بانک ها در کمک به جهش تولید و ایجاد رونق اقتصادی بی بدیل است، سرعت بخشیدن به فروش اموال و املاک مازاد نظام بانکی را خواستار شد.

 

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، دکتر فرهاد دژپسند در جلسه هم اندیشی وزیر امور اقتصادی و دارایی با مدیران عامل و اعضای هیات مدیره بانک ها که امروز در سالن فردوسی بانک ملی ایران برگزار شد با بیان این که تحریم و کرونا به طور همزمان به فعالیت های اقتصادی در کشور ما فشار وارد می کنند، اظهار کرد: برخی گرفتاری های مزمن مانند کاهش سرمایه گذاری یا نوسان رشد اقتصادی نباید امید ما را تحت تاثیر قرار دهد، بلکه باید به دنبال راهکارهایی برای تجهیز منابع و استفاده از ظرفیت های موجود برای برون رفت از مشکلات اقتصادی باشیم.

وی با تاکید بر این که نظام بانکی باید دغدغه های اساسی کشور را درک کند و برای رفع آن ها به کمک بیاید، ادامه داد: روان شدن فضای کسب و کار، تزریق منابع و خروج از بنگاه داری باید در اولویت های نظام بانکی باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: بانک ها باید به همه کسانی که در حوزه سرمایه گذاری و تولید اقدام می کنند، کمک کرده و این کار خود را عبادت تلقی کنند.

دژپسند با بیان این که نباید باب اعطای تسهیلات و چرخش پول در نظام بانکی بسته شود، ادامه داد: بانکداری هوشمند، باید هدف اصلی نظام بانکی باشد، گرچه بانکداری دیجیتال هم راه رسیدن به همین هدف است.


وی همچنین با اشاره به این که بازار سرمایه و پول، مکمل یکدیگرند، از بانک ها خواست با بازار سرمایه رفاقت کنند و افزود: ما امسال به کاهش نرخ تورم، افزایش اشتغال و رشد اقتصادی امیدواریم و در این مسیر نقش بانک ها غیرقابل انکار است.

 

معمارنژاد اعلام کرد: بانک ملی ایران پیشرو در بانکداری دیجیتال

 

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز با بیان این که بیش از یک سال از ابلاغ سند بانکداری دیجیتال به نظام بانکی گذشته است، گفت: تنها بانک ملی ایران و یک بانک دیگر نقشه راه بانکداری آینده و تحول دیجیتال خود را تهیه و به وزارت اقتصاد ارسال کرده اند.

دکتر عباس معمارنژاد در این جلسه با اشاره به این که در فرایند فروش عمومی اخیر  ETFحدود 3.5 میلیون نفر مشارکت داشتند، ادامه داد: بیش از ۴۵ درصد تراکنش های این فرایند فروش توسط بانک ملی ایران انجام شد، در حالی که حتی یک تراکنش حضوری هم در آن ثبت نشد.

به گفته وی بانک ملی ایران همه تراکنش های فروش ETF را به صورت غیرحضوری و از طریق اپلیکیشن ها و سایت انجام داده است.

معمارنژاد به این که هزینه هر تراکنش دیجیتال یک پنجاهم تراکنش حضوری است، گفت: دست کم ۵۰ درصد شعب نظام بانکی زیان ده اند و بانک ها به جای توسعه فیزیکی باید به توسعه خدمات دیجیتال همت کنند.

وی همپوشانی برخی خدمات بانکی مانند احراز هویت مشتریان را خواستار شد و گفت: وقتی مشتری به یک بانک مراجعه و پس از احراز هویت تسهیلاتی دریافت می کند، دیگر نباید در بانک دیگر به احراز هویت نیاز داشته باشد و ما باید خدمات را به این سمت ببریم.

معاون وزیر اقتصاد با بیان این که مدلهای کسب و کار باید مبتنی بر خواسته های مشتریان اصلاح و بهینه شوند، ادامه داد: نظام بانکی نیز از این قاعده خارج نیست و تاکید ما این است که بانکداری دیجیتال باید به دغدغه اصلی مدیران بانک ها تبدیل شود.

معمارنژاد همچنین به موضوع فروش اموال مازاد بانک ها اشاره کرد و با بیان این که از سال ۱۳۹۶ تا کنون بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان از این دارایی ها به فروش رسیده است، گفت: برای سال جاری فروش ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از اموال و املاک بانک ها برنامه ریزی شده است.

 

دفاع تمام قد مدیرعامل بانک ملی ایران از عملکرد بانک ها در حمایت از تولید

 

مدیرعامل بانک ملی ایران نیز با تاکید بر این که بانک ها هرگز واحدهای تولیدی فعال را تملیک نکرده و نخواهند کرد، ‌گفت: بانک ها بزرگترین حامیان نظام تولیدند و نه تنها بر سر راه آن مانعی ایجاد نمی کنند، بلکه سهم عمده ای در ارائه تسهیلات به بنگاه های تولیدی دارند.

دکتر محمد رضا حسین زاده در این نشست با اشاره به این که این روزها هجمه قابل توجهی از سوی برخی رسانه ها علیه بانک ها ایجاد شده است، افزود: متاسفانه تلاش ها و خدمات بانک ها در کمک به جهش تولید کمتر دیده می شود، اما نارسایی هایی که گاه علت وجودی آنها در اختیار بانک ها نیست بزرگنمایی می شود.

وی با بیان این که بیشترین حجم تسهیلات بانکی به سمت تولید هدایت می شود، اظهار کرد: قانون به بانک ها تاکید کرده که تنها می توانند محل اجرای طرح را به عنوان وثیقه قبول کنند، بنابراین تملک محل اجرای طرح توسط بانک غیرقانونی نیست، اما تاکید می کنم که هیچ بانکی به تملک بنگاه های اقتصادی علاقه مند نیست.

به گفته حسین زاده بانک ها اکنون با انبوهی از بنگاه های تملک شده مواجه اند که خود در انتقال مالکیت آنها نقشی نداشته اند و در واقع این بنگاه ها به نظام بانکی تحمیل شده است.

وی با اشاره به این که نظام بانکی علاقه ندارد خود را با مسایل پیچیده کارگری، تامین اجتماعی، کیفیت تولید، عرضه و تقاضای محصول و ... مواجه کند، خاطرنشان کرد: تنها و تنها در حالتی که یک بنگاه از فرایند تولید خارج شود، تکلیف کارگرانش مشخص شود، تولید آن از رده خارج شود و سپس نتواند بدهی های خود را تسویه کند، بانک به سراغ اصل بنگاه به عنوان وثیقه خواهد رفت و البته در بسیاری موارد هم بنگاه به مالک آن باز می گردد.

مدیرعامل بانک ملی ایران در ادامه با تقدیر از تلاش های وزارت امور اقتصادی و دارایی در راستای پیشرفت فعالیت های نظام بانکی، درخواست کرد با نظر مثبت بانک مرکزی به تعدیل کارمزدهای خدمات بانکی کمک شود.

گفتنی است در این مراسم یاد و خاطره کارکنان نظام بانکی که در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند به ویژه مرحوم رحیمی انارکی مدیرعامل فقید بانک مسکن گرامی داشته شد.

تمجید معاون وزیر اقتصاد از سامانه های بانکداری الکترونیک بانک ملی ایران

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی عمکلرد سامانه های بانکداری دیجیتال بانک ملی ایران را مثبت ارزیابی کرد.

عباس معمار نژاد در گفت و گو با روابط عمومی بانک ملی ایران با تقدیر از خدمات این بانک در حوزه بانکداری دیجیتال، گفت: بانک ملی ایران یکی از دو بانکی است که نقشه راه بانکداری آینده و تحول دیجیتال خود را تهیه و به وزارت اقتصاد ارسال کرده است.

وی با اشاره به این که بانک ملی ایران در حوزه برنامه ریزی و عملیاتی کردن تحول دیجیتال بانکداری مشارکت بسیار فعالی داشته است، اظهار کرد: سامانه های بانک ملی ایران به حدی رسیده است که می تواند خدمات خیلی خوبی به مردم ارائه دهد.

به گفته معمارنژاد، حدود نیمی از تراکنش های فروش اخیر ETFتوسط بانک ملی ایران انجام شده که همه در بستر سامانه های الکترونیکی این بانک بوده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود