امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
02/30 1399

 گروه بازار پول- بانک پارسیان هدفگذاری استخراج 30 درصد کل استخراج معدنی کشور را کلید زده است، آیا این هدفگذاری از بازده حقوق صاحبین سهام این بانک دفاع خواهد کرد؟


طبق بررسی های صورت گرفته تاکنون حدود ۶ هزار معدن با ظرفیت ۴۰ میلیارد تن ذخایر قطعی به ارزش تقریبی 800 میلیارد دلار در کشور شناسایی شده است.

حال بانک پارسیان برای تصاحب 240 میلیارد دلار از این ظرفیت خیز برداشته است که به ارزش امروز حجمی معادل 31 برابر کل دارایی تلفیقیش است.


بر اساس مطالعات صورت گرفته مجموع داریی تلفیقی بانک پارسیان در حدود 133هزار میلیارد تومان است که با فرض ارزش دلار نیمایی امروز معادل 7 میلیارد و 825 میلیون دلار برآورد می شود.


این در حالیست که نسبت بدهی بانک پارسیان در ترازنامه تلفیقی 6 ماهه منتهی به 31 شهریور سال گذشته 99درصد است به عبارتی، کل ساختار دارایی این بانک و شرکت های زیر مجموعه از جنس بدهیست.


حال نکته قابل تامل این است که بانک پارسیان با چنین نسبت بدهی چطور برای بازاری هدفگذاری کرده است که معادل 30 برابر کل دارایی تلفیقیش است؟

آیا ورود به چنین بازاری باعث قفل شدن سرمایه های بانک نمی شود؟


بر اساس آخرین اسناد منتشر شده توسط بانک پارسیان بازده دارایی تلفیقی این شرکت در حدود یک دهم درصد است که این بازده با توجه به بدنه فربه بانک قابل تامل خواهد بود.

مدیرعامل بانک پارسیان پیش از این در خصوص ورود بانک ها در پروژه های غیر بانکی گفته بود: من معتقدم بانک ها باید بتوانند نقش توسعه ای مناسب برای اقتصاد ملی پیدا بکنند و راه آن هم این است که از ظرفیت بانک ها در حوزه ایجاد سرمایه های جدید، به ویژه در بخش هایی که به صورت نیمه تمام وجود دارد، استفاده شود؛ طرح های نیمه تمام به دلیل کمبود منابع متوقف هستند و به جای سوددهی برای کشور هزینه درپی دارد و باید اجازه ورد بانک ها به این حوزه ها فراهم شود تا به سرعت به چرخه سوددهی برسند. بانک ها هم می توانند پس از نهایی شدن پروژه ها در ساختار های مختلفی همچون بورس و یا صندوق ها واگذار نمایند.


مقام معظم رهبری در شهریورهاه سال 1397 در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت، با انتقاد از ادامه بنگاهداری بانک‌ها و کارهای هزینه آور دیگر نظیر افزایش شعبه‌های بانکی فرمودند: «بانک مرکزی باید با نظارت کامل و دقیق مانع بروز مشکلاتی نظیر مسائل سپرده‌گذاران برخی بانک‌ها و مؤسسات مالی شود.»

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود