امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
02/24 1399

گروه بازارپول- معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه این وزارتخانه هیچ برنامه ای برای تمدید مهلت پذیره نویسی واحد های سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) (واسطه گری مالی یکم) پس از تاریخ 31 اردیبهشت ماه ندارد، اظهار داشت: البته اگر پس از پایان تاریخ مذکور، به این جمع بندی برسیم که پذیره نویسی نیاز به تمدید دارد، این کار را انجام خواهیم داد.

به گزارش راز پول به نقل از روابط عمومی بانک رفاه، عباس معمار نژاد طی سخنانی در نشست خبری با موضوع واگذاری سهام دولت از طریق صندوق واسطه گری مالی یکم (etf) در محل وزارت اقتصاد با بیان اینکه ارزش کل سهام صندوق واسطه‌گری یکم، حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان است، گفت: برآورد می شود حدود هشت میلیون نفر در این پذیره‌نویسی شرکت کنند.
معمارنژاد اظهار داشت: روشی که دولت برای واگذاری سهام خود در قالب صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) انتخاب کرده با این هدف است که هر ایرانی دارنده شماره ملی فارغ از سن، شغل و داشتن یا نداشتن کد بورسی بتواند از منافع آن بهره مند شود.
وی با بیان اینکه قیمت های تعیین شده برای واحد های سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) بر مبنای متوسط قیمت 30 روز قبل از فراخوان آگهی در تاریخ 13 اردیبهشت ماه بوده و برای همین رقم نیز تخفیف 20 درصدی اعمال شده است، گفت: با مقایسه قیمت سهام های واگذاری نسبت به قیمت های همین سهام در روز گذشته، می توان میزان منفعت مردم در خرید این واحد ها را محاسبه کرد.
وی با رد این ادعا که دولت برای تامین کسری بودجه خود اقدام به عرضه واحد های مذکور نموده است، گفت: اگر قرار بر این بود، باید واگذاری سهم دولت در شرکت های عضو صندوق (etf) به طریقی غیر از این و مثلا به شکل بلوکی و با قیمت بالاتر انجام میگرفت در حالی که کل ارزش سهام عرضه شده بر مبنای قیمت روز گذشته، حدود 32 هزار میلیارد تومان است اما ما آن را به ارزش حدود 17 هزار میلیارد تومان، واگذار می کنیم.
معمار نژاد افزود: مابه التفاوت این دو رقم، در واقع، منفعت مردم و خریداران واحد های سرمایه گذاری (etf) است.
معمار نژاد با یادآوری اینکه دولت به منظور بهره مندی همه مردم از منفعت واگذاری واحد های سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) برای هر فرد، سقف دو میلیون تومان را تعیین کرده است، گفت: بر این مبنا اگر به عنوان مثال، هشت میلیون و 500 هزار نفر، این سهامرا خریداری کنند، هیمن سهم به آنها داده خواهد شد و اگر تعداد مشارکت کنندگان بیشتر باشد، تعداد یونیت ها به همه افراد تسهیم می شود.
معاون وزیر اقتصاد با اشاره به قیمت روز شرکت های عضو صندوق شامل بانک صادرات، بانک تجارت، بانک ملت، بیمه البرز و بیمه اتکایی امین، خاطرنشان کرد: ارزش هر واحد ۱۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است و هیچ الزامی برای خرید سقف دو میلیون تومان نیست، مضاف بر اینکه با رعایت همین سقف، امکان خرید به دفعات متعدد نیز وجود دارد.
معمار نژاد اعلام کرد: پس از پایان مهلت پذیره نویسی در سی و یکم اردیبهشت ماه، ما به مدت یک هفته، اطلاعات را از بانک های منتخب کشور جهت پذیره نویسی، جمع بندی کرده و پس از تبادل اطلاعات با سازمان بورس و اوراق بهادار، واحد های سهم اختصاص یافته به هر فرد را مشخص می کنیم و اگر احتمالا پذیره نویسی بیش از حد نیز صورت گرفته بود، بعد از یک هفته پول مردم را بر میگردانیم.
این مقام مسوول با بیان اینکه مردم بعد از دو ماه می توانند نسبت به معامله این واحد ها اقدام کنند، متذکر شد: البته برای معامله این سهم ها، باید افراد، کد بورسی داشته باشند و افراد فاقد آن می بایست طی این مدت کد خود را دریافت کرده باشند.
وی خاطر نشان کرد: مهلت دو ماهه برای این است که افراد دارای کد بورسی به یکباره اقدام به فروش نکنند که باعث متضرر شدن افراد فاقد کد بورسی می شود.
معمارنژاد بیان داشت: حدود یک هزار و ۴۳ میلیارد تومان برای بازارگردانی و کنترل قیمت این صندوق در روز بازگشایی در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به پذیره نویسی واحدهای صندوق، گفت: افراد از طریق درگاه های ۱۴ بانک اقدام به ثبت تقاضا کنند.
معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه مدیریت دولت در این صندوق تا سال ۱۴۰۰ است، افزود: پس از آن، هر شخص حقیقی و حقوقی که بیش از یک دهم درصد از واحدهای این صندوق را داشته باشد، می تواند در مجامع این صندوق شرکت کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود