امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
10/10 1398

گروه بازار پول - بانک صادرات تا افق 1400 نقشه راهی را برای خود ترسیم کرده است که بر پایه 5 استراتژی مهم بنا شده است.

این نقشه راه که از 1396 ترسیم شده و تا افق 1400 ادامه دارد هدف استراتژيك اول این بانک را افزايش سهم داراييهاي مولد و كاهش دارايي هاي منجمد و سمي تعریف کرده است.

بنابرگزارشات ورسمی که از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر شده است بانک صادرات در سال 1397 بالغ بر 5410 میلیارد ریال از املاک مازاد، 16 هزارو 676 میلیارد ریال از واگذاری سهام و در مجموع 22 هزارو 86 میلیارد ریال از مجموع واگذاری این دارایی های سمی به دست آورده است. 


آمارها اذعان دارد که از ابتدای سال تا پایان مرداد نیز بانک صادرات از مجموع واگذاری در این دو بخش 826 میلیارد ریال حاصل کرده است و این روند همچنان ادامه دارد. بانک پیش از این اعلام کرد که در راستای عمل به قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر در پنج ماه ابتدای سال ٩٨، تعداد ١٧٢ رقبه از املاک مازاد خود را به ارزش بالغ بر ٤ هزار و ٤٠٨ میلیارد ریال به فروش رسانده است.

میزان مانده مطالبات بانک صادرات ایران در هشت ماهه نخست سال جاری در مجموع حدود شش درصد کاهش یافته است که این موضوع در بهبود سودآوری بانک نقش مؤثری دارد.


 در پایان آبان‌ماه سال جاری در مقایسه با پایان اسفند سال قبل، مانده مطالبات سررسید گذشته بانک صادرات ایران حدود ٣٢ درصد، مطالبات معوق حدود ٢٦ درصد، مطالبات مشکوک‌الوصول حدود یک‌درصد و مطالبات استمهالی حدود ٢ درصد کاهش یافته است .


هدف استراتژيك دوم این بانک افزايش سودآوري از مشتريان هدف است و بانك صادرات براي هر دسته از مشتريان هدف خود محصولات ويژه ارايه مي كند. ارايه محصولات مديريت ثروت و آغاز مدل كسب وكاري بانكداري اختصاصي، شناسايي، تمركز و ماندگارسازي مشتريان سودآور و توسعه بانكداري الكترونيك و افزايش كاربران خدمات بانكداري الكترونيك از جمله محورهایی است که در این راستا دنبال می شود .


بر این اساس است که بانک همواره در پی معرفی محصولات و خدمات جدیدی است که بتواند در این مسیر با موفقیت مسیر را طی کند. معرفی طرح «تبسم» که تا دو میلیارد ریال تسهیلات با نرخ سود صفر درصد پرداخت می‌کند یکی از طرح هایی است که به نظر می رسد در این مسیر طراحی و معرفی شده است.

امکان دریافت تسهیلات تا سقف دو میلیارد ریال برای اشخاص حقیقی با نرخ سود صفر درصد با رونمایی از طرح «تبسم» (تسهیلات بدون سود مرابحه) بانک صادرات ایران به تازگی رونمایی شده است.


بانک صادرات ایران در جهت تسهیل و تأمین نیازهای تسهیلاتی مردم و مشتریان، هر چند ماه یک طرح جدید را معرفی می‌کند که جدیدترین طرح با عنوان «تبسم» (تسهیلات بدون سود مرابحه) را برای ارائه تسهیلات حداکثر تا دو میلیارد ریالی و بدون ضامن با نرخ سود صفر درصد عملیاتی کرد.


در طرحی دیگر چهارده شرکت تولیدی و خدماتی در زمینه تولید لوازم خانگی، موتور سیکلت، فرش، توزیع کننده، مسافرتی و گردشگری با انعقاد تفاهم‌نامه با بانک صادرات ایران، فروش محصولات خود را در قالب طرح «همیاران سپهر» با شرایط آسان و اقساطی به طور مستقیم به مشتریان عرضه می‌کنند. تعداد شرکت‌های طرف قرارداد با بانک در قالب این طرح در آینده نزدیک تا 30 شرکت افزایش خواهد یافت.


راه اندازی بزرگترین خط تولید کانتینرهای حمل دریایی کشور با حضور وزیر راه و شهر سازی و با مشارکت بانک صادرات ایران در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز، آمادگی برای  برای استفاده از توانمندی‌های استارت آپ‌ها و فین‌تک‌ها، معرفی طرح طراوت که در راستای حمایت از تولید و با هدف تامین نقدینگی واحدهای تولیدی در قالب عقد خرید دین و اعتبارات اسنادی اجرا شد و ... از دیگر اقدامات عملیاتی در پیاده سازی این استراتژی است.


هدف استراتژيک سوم بانک افزايش كارايي و درآمد سرانه شعب 

 در این راستا تبديل شدن به سوپرماركت خدمات فرابانكي و فرامالي یکی از اولویت های اصلی است. در این راستا سامانه‌ای به نام «پیکاپ» (پیشخوان کارگزاری در بازار پول) راه‌اندازی و برای نخسین بار در شعب منتخب این بانک اجرایی شده است. اجرایی‌شدن سامانه «پیکاپ» در شعبه‌های بانک جزو عملیات‌های موثر در جهت جذب نقدینگی با ایجاد ۷ هزار کد معاملاتی بورسی بوده است. «سامانه پیشخوان کارگزاری در بازار پول» سبب شده قریب به ۵۰۰ میلیارد تومان معاملات نیز در این کارگزاری به ثبت رسد.


از دیگر اهداف استراتژیک این بخش ارايه و تبليغ محصولات و خدمات جديد، گسترش مجدد حضور، مشاركت و فعاليتهاي بين المللي و بازنگري در جانمايي شعب با هدف حضور در اماكن داراي پتانسيل سودآوري بالا و جذب مشتريان حقيقي و يا حقوقي داراي گردش مالي بالا دنبال می شود.



هدف استراتژيك چهارم افزايش سهم درآمدهاي غيرمشاع و افزايش سهم بانكداري الكترونيك 

مدیر امور فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران در خصوص برنامه‌های بانک صادرات در حوزه خدمات بانکداری الکترونیک میگوید: یکی از رایج‌ترین و به‌صرفه‌ترین خدمات بانکداری الکترونیک در حال حاضر که بسیار هم از سوی مشتریان مورد استقبال قرار میگیرد، ارائه خدمات در حوزه اپلیکیشن‌های موبایلی است که بانک صادرات ایران نیز از این قافله عقب نمانده و چند ماهی است که پیشخوان «صاپ» را برای عموم مشتریان شبکه بانکی کشور ارائه کرده است. در این پیشخوان علاوه بر ارائه خدمات خاص مشتریان بانک صادرات ایران مانند سامانه همراه‌بانک، رمزساز پویا و... این امکان مهیا شده که مشتریان سایر شبکه نظام بانکی نیز سرویس‌های متنوعی از جمله انتقال کارت به کارت با پذیرش حدود ۱۷نوع کارت بانک‌های مختلف به عنوان بانک مبدأ، خدمات بیمه ای، خدمات گردشگری، نیکوکاری و... را دریافت کنند.

یکی از چالش‌های مشتریان بانکی ارائه تعدد اپلیکیشن‌های موبایلی از سوی بانک اصلی آن‌هاست که بانک صادرات برای رفع این مشکل و کاهش نصب اپلیکیشن‌های متعدد بر روی گوشی مشتریان خود، پیشخوان «صاپ» را ارائه کرده است تا مشتریان با نصب یک اپلیکیشن واحد، خدمات متنوعی را که به‌زودی توسعه نیز یافته و امکانات بیشتری را نیز در اختیار آن‌ها می‌گذارد، دریافت کنند.


مقایسه آمارها نشان می‌دهد که سهم مبلغی تراکنش‌های بانک صادرات بالاتر از سهم تعدادی تراکنش‌های این بانک در همه ابزارهای کارتخوان، اینترنت و موبایل بوده و این موضوع نشان می‌دهد که بانک صادرات به واسطه سابقه طولانی در اقتصاد ایران و همچنین مشتریان سنتی و حساب‌های با مبالغ بالا و شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف و شعب گسترده این بانک در سراسر کشور، توانسته با تعداد تراکنش کمتر، مبلغ تراکنش بالاتری را جابجا کند. به عبارت دیگر، کارایی و اثر بخشی بانک صادرات در جذب مبلغ بالاست و می‌تواند با افزایش سهم تعدادی تراکنش‌ها، سهم بیشتری از مبلغ و مبادلات پولی و بانکی را جذب کند. با چنین عملکردی انتظار می رود که سهم درآمدهای غیرمشاع در سبددرآمدی بانک نیز افزایش یابد.


هدف استراتژيك پنجم بانک سودآورسازي مجدد عمليات دريافت سپرده و پرداخت تسهيلات

رضا صدیق قائم مقام مدیرعامل در همین زمینه با اشاره به طراحی محصولات و خدمات جدید بانک صادرات ایران که به رشد و بالندگی بانک کمک خواهد کرد می گوید: بانک صادرات ایران در یک سال گذشته برای رفع نیاز مشتریان و مخاطبان خود و متناسب با شرایط فعلی اقتصادی و اجتماعی، اقدام به ارائه محصولات و خدمات جدیدی کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به طرح اعتبار سپهر، طرح ٦٧، طرح طراوت، راه‌اندازی اپلیکیشن پرداخت صاپ و... اشاره کرد .

صدیق اظهار امیدواری می کند که با معرفی محصولات جدید، روند جذب منابع و سودآوری بانک صادرات ایران تقویت شود.


گزارشات رسمی اذعان دارد که در تراز عملياتی بانک در نیمه دوم سال شاهد روند کاهشی زیان هاي عملياتی خواهیم بود و در نیمه دوم سال این زیان بيش از پيش نيز کاهش خواهد داشت.

در نتیجه گزارشات نیمه دوم سال می تواند سود سازي و تحولات شکل گرفته در بانک صادرات را تشدید شده و این تحولات قطعا بر روند قيمتی سهام بانک نيز اثرات مثبت خود را بر جاي خواهد گذاشت. در اهداف مدیریتی بانک نيز تمرکز بر این دو آیتم مهم یعنی رشد درآمدزایی از یک سو و کاهش هزینه ها از سوي دیگر تاکيد شده که انتظار می رود سود خالص بانک تا پایان سال رشد بيشتري داشته باشد و بدین ترتيب بانک صادرات به صورت کامل در جرگه  بانک هاي سودآور کشور قرار بگيرد که تحقق این امر در قیمت سهام بانک منعکس شده و می توان شاهد رشد قيمت سهام بانک سود ده به قیمت هاي اسمی بود.


با تغيير تمركز از اقيانوس قرمز (بانكداري متعارف و درآمدمشاع) به اقيانوس آبي (خدمات مالي فرابانكي و درآمد كارمزدي) و ارايه خدمات تركيبي (محصولات تركيبي از بازارهاي بيمه، پول، سرمايه و املاك) به مشتريان“ با چنین عملکردی خیلی دور نیست.

مدیران بانک اعتبار، گستردگي و بزرگي بانك صادرات را به عنوان يك اهرم به كار گرفته اند تا بانك را به يك بستر(پلتفرم) ارايه خدمات مالي (بانكي و غيربانكي) و برخي از خدمات غيربانكي تبدیل کنند. وجود 2500 شعبه در سراسر كشور، بانك صادرات را در اين زمينه كم رقيب است. پيشخوان بانك صادرات ميتواند به بستري براي ارايه انواع خدمات شود و روند خروج از زیان بانک همه این موارد را تائید می کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود