امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
09/27 1398

 گروه بازارپول - مدیرعامل بانک صادرات ایران گفت: بانک‌ها از جمله بانک صادرات ایران بخش مهمی از منابع‌شان را به تسهیلات تولید اختصاص داده‌اند و به همین منظور از ابتدای سال جاری طرح «طراوت» در این بانک اجرا شده است.


به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، حجت‌اله صیدی در گفت و گو با «روزنامه مستقل» اظهار کرد: این طرح هم برای تقویت تولید و هم برای تحریک تقاضای خرید ارائه شده و به دلیل این که امروز هم در بخش عرضه و هم در بخش تقاضا رکود وجود دارد، می‌تواند راه حل بسیار مناسب و درستی باشد اما با توجه به بزرگی اقتصاد کشور و فراوانی انتظارات،‌کارهای برزمین مانده زیادی هم وجود دارد که امیدوارم بتوانیم در این زمینه‌ها هم گام‌های جدی برداریم.    


صیدی در خصوص شفافیت عملکرد بانک صادرات ایران ابراز کرد: برای شفافیت عملکرد، سالی چهار بار صورت‌های مالی را به طور کامل منتشر می‌کنیم. موظف هستیم که هر سه ماه یکبار در سایت کدال صورت‌های مالی را به طور عمومی منتشر کنیم. دو بار در سال (شهریور و اسفند) هم حسابرسی صورت‌های مالی کلی منتشر می‌شود.

مدیرعامل بانک صادرات همچنین اظهارنظرهای غیر کارشناسی در خصوص کلان اقتصاد کشور نیز گفت: عدم تعادل در اقتصاد نه به معنی بحران است و نه به معنی فروپاشی. بدبینی مفرط یک دیدگاه علمی و مستدل نیست بلکه یک اظهار نظر است. نباید با خارجی‌ها و دشمن همسو و هم کلام شد.


وی پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول در خصوص تولید ناخالص داخلی ایران در سال ٢٠١٩میلادی را بیش از ٤٥٠  میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: برای تولید ناخالص داخلی یا GDP فقط چند منبع معتبر داریم که معتبرترین آنها صندوق بین‌المللی پول یا IMF است. صندوق بین‌المللی پول ارقامی که برای سال ٢٠١٩  کشور ما اعلام کرده است که بخشی از آن تحقق یافته و بخشی از آن هم پیش‌بینی است. در آخرین پیش‌بینی این مرکز بیش از ٤٦٣ میلیارد دلار، تولید ناخالص داخلی قطعی سال ٢٠٢٠ ایران است. حتی اگر کاهش از ٤٢٠ تا ٣٨٠ میلیارد دلار (را بنا بر برخی اظهار نظرها بپذیریم)، این یعنی افتی در حدود ٩ درصد که البته این درصد کاهش با درصد رشد اقتصادی منفی تا حدودی منطبق است. نکته مهم دیگر آن است که ٩ درصد کاهش با این‌که اتفاقی نامطلوب است، اما نه به معنای بحران است و نه به معنای فروپاشی. اقتصاد دچار یک عدم تعادل بسیار جدی شده است. هرچند بخشی از این عدم تعادل ساختاری و بخش دیگر موقتی است. این وضعیت به طور معمول دلایل متعدد و مختلف دارد، مانند سیاست‌گذاری نادرست، وجود تحریم‌ها، اجرای ناقص یا ناکارآمد قوانین یا عوامل محیطی و بیرونی و ... که این عدم تعادل است و نه یک بحران. این بدبینی مفرط است که بگوییم اقتصاد دچار فروپاشی شده است یک دیدگاه علمی و مستدل نیست بلکه یک قضاوت است.

صیدی در بخش دیگری از این گفت و گو بر تداوم عملیات عمرانی در مناطق مختلف کشور تاکید و اظهار کرد: به نظر من در ایران در برخی زیرساخت‌ها جلوتر از اغلب کشورهای همسایه هستیم حتی در مورد کارخانجات بزرگ تولید اتانول، اتیلن،کود اوره یا تولید مس و سنگ‌آهن و ... بسیار جلوتر هستیم. هرچند که هیچ کدام از این موضوعات باهم قابل مقایسه نیست اما این نکته بسیار مهم است که شرایط کلی و خاص این کشورها (از لحاظ منابع و نیروی انسانی و...) با یکدیگر متفاوت است و نمی‌توان آنها را با یکدیگر مقایسه کرد.

وی ادامه داد: در مورد صنایع اصلی و مادر مانند فولاد، سیمان و... در دنیا چیزی وجود دارد به نام مزیت رقابتی، این مزیت رقابتی موجب می‌شود که کشورها به دنبال برخی صنایع بروند و به دنبال برخی ‌صنایع هم نروند. برای ما نیز دلایل مختلفی وجود داشت که به دنبال همه صنایع نباشیم برخی از دلایل مربوط به مزیت رقابتی، برخی دیگر تحریم‌ها، محدودیت‌ها و... است. به هر حال در این مورد یک قضاوت مطلق و محکم نمی‌توان انجام داد.

مدیرعامل بانک صادرات ایران علت اصلی نوسان‌ها و عدم تعادل‌ها در اقتصاد را عوامل برون‌زا و درون‌زا قلمداد کرد و افزود: مهم‌ترین مشکل درون زا، نرخ پایین بهره‌وری است و در بین عوامل برون‌زا از همه مهمتر محدودیت‌‌های بین‌المللی و تحریم‌هاست. نوسانات ارزی شدید در اثر رخ‌دادهای بین‌المللی اتفاق افتاده است. بعد از زمزمه‌های خروج آمریکا از برجام و پس از تحقق رسمی خروج آمریکا، نوسان شدید و شوک عظیمی وارد شد. این شوک عظیم یکی از همان عدم تعادل‌های مقطعی است.

صیدی گفت: در کنار سختی و دشواری معیشتی و همه اتفاق‌های سخت و ناگوار اقتصادی مردم،  شادی‌ها و خوشی‌ها هم در جامعه جریان دارد. در دنیای اقتصاد برای هر کدام از این اتفاق‌ها اقتصاددانان شاخص‌هایی را تعریف کرده‌اند، اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که بسیاری از این اتفاق‌ها را نمی‌توان به درستی و دقت اندازه‌گیری کرد ما فقط آنها را برآورد می‌کنیم. یکی از همین شاخص‌های برآورد شده درآمد سرانه است. درآمد سرانه ما در بین کشورهای در حال توسعه به نسبت خوب است. ما در کشورمان فقر مطلق نداریم، اگرچه ضریب جینی ما بدتر شده است. اما در هر حال فقر مطلق نداریم. مردم در حد خودشان سفر می‌کنند، جشن می‌گیرند، برای خودرو ثبت نام می‌کنند و... اینها به معنای معیشت جاری است. این‌ها را باید دید. اما من از اینها نتیجه نمی‌گیرم که وضعیت اقتصادی به شدت وخیم است یا فروپاشی اقتصادی رخ داده است. نباید با خارجی‌ها و دشمن همسو و هم کلام شد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود