امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
09/26 1398

گروه بازارپول - بانک ملی در حالی این روزها تمرکز ارتباطی خود را روی اپلیکیشن 60 برای دریافت رمز یکبار مصرف پویا قرار داده که اساسا این اپلیکیشن به عنوان یک واسط تنها پروسه دریافت این رمز را برای مشتریان پیچیده تر می کند.

الزام بانک مرکزی برای دریافت رمز دوم پویا سبب شده است که بانک ملی در روزهای اخیر اخبار متعددی را از دریافت رمز یکبار مصرف پویا منتشر کند که اکثر این موارد اپلیکیشن 60 را به عنوان راه حل دریافت رمز دوم پویا معرفی کرده است.

 

 

اما کار به همین سادگی نیست؛ شما برای دریافت رمز یکبار مصرف ابتدا باید اپلیکیشن 60 را نصب کرده وارد آن شوید. در این اپلیکیشن مشتری با فضایی روبه رو خواهد شد که اساسا تمرکز آن بر تولید رمز یکبار مصرف نیست، موبایل ابزار 60 یک فضای عمومی برای دریافت کلیه خدمات پرداخت های غیرحضوری است و به هیچ عنوان ارائه رمز پویا از وظایف تعریف شده این موبایل ابزار نیست. حال مشتری برای اینکه به توانایی دریافت رمز پویا که این روزها به یک الزام تبدیل شده است باید فرآیند را از اول طی کرده و با نصب اپلیکیشن رمزبان نسبت به دریافت رمزپویا اقدام کند. پس از این پروسه تازه مشتری باید به یکی از خودپردازهای بانک مراجعه کرده و نسبت به فعال سازی رمز اقدام کند.

بنابراین باید پرسید که از معرفی این پروسه پیچیده به میلیون ها مشتری و صرف هزینه های هنگفت اداری و تبلیغاتی چه کسی قرار است منتفع شود و چرا مستقیما اپلیکشین رمزبان معرفی نشده است؟

بنابراین طرح این پرسش که با وجود 40 میلیون کارت برداشت، بانک ملی چقدر توانسته است با اپلیکیشن 60 برای مشتریان رمز دوم به وجود آورد سوال مرتبطی در خصوص  استراتژی های ارتباطی در پس این طرح است؟!

آیا نتایج این تبلیغات منجر به احساس رضایت مشتریان از سودمندی اجرای این طرح که حسین زاده آنرا دستاورد دوره مدیریتی خود خوانده است، خواهد شد؟

جدیدترین آمارهای بانک مرکزی در آبان ماه امسال اذعان دارد که بانک ملی 39.5 میلیون کارت برداشت صادر کرده است و حالا با وجود الزام صدور رمز دوم پویا برای مشتریان یکی از سخت ترین پروسه ها را در نظام بانکی در پیش دارد .البته این تنها تعداد کارت هاست و حساب های فعال بانک مسلما بیش از این تعداد است.

این بانک اخیرا در خبری که بر روی خروجی اطلاع رسانی خود قرار داده بود اعلام کرد که « به خانواده نیم میلیون نفری «60» بپیوندید» و اذعان داشت که تا کنون بیش از 563 هزار نفر «اپلیکیشن 60» بانک ملی ایران را نصب کرده اند.

به عبارت دیگر اگر نیمی از کارت های فعال مشتریان تنها طالب دریافت رمز دوم یکبار مصرف باشند فاصله این بانک با جامعه هدف زیاد به نظر می رسد!

 در روزهای اخیر در فضای مجازی این روند به ظنر به این صورت معرفی شده است. «مسیر فعال سازی رمز دوم پویا از طریق اپلیکیشن های بانک ملی به این ترتیب آغاز می شود. برای دریافت رمزیکبار مصرف پویا از بانک ملی ابتدا برنامه بام را دانلود کرده و در این برنامه متذکر شده که باید برنامه 60 دانلود شود و البته این برنامه هم تذکر می دهد که باید برنامه رمزبان دانلود شود.  پس از نصب برنامه رمزبان و ارائه اطلاعات درخواستی مشتری باید به خودپردازهای بانک ملی مراجعه کرده و سپس رمزهای اول و دوم را تعریف کند. البته پس از طی این پروسه و اخذ رسید دریافتی از خودپرداز و پیامک ارسالی بانک رمز دوم فعال می شود!»

تصور این  پروسه شاید درقلب پایتخت که اینترنت در هر فروشگاه ومغازه ای وجود دارد ساده باشد اما نصب اپلیکیشن 60 که در ادامه اش باید برنامه رمزبان را نیز نصب کرد در مناطق ویژه و دور افتاده پروسه راحتی است؟

البته بانک برای این پروسه پیچیده راه های جایگزینی هم اعلام کرده است مثلا اینکه در روزهای شنبه تا چهارشنبه تا ساعت 17 و روزهای پنج شنبه تا ساعت 15 به شعب منتخب(کشیک) این بانک مراجعه شود.

و یا کارشناسان بانک همه روزه از ساعت 8 تا 20 در حدود 140 پایگاه شبانه روزی و شعب شهاب بانک ملی ایران پاسخگوی مراجعه مشتریان در این زمینه خواهند بود.

البته در روزهای جمعه نیز از ساعت 9 صبح لغایت 19 کارشناسان بانک ملی ایران به راهنمایی مراجعان مشغول خواهند بود.

همه این راه ها به چند پرسش کوتاه می رسد. اول اینکه اگر مراحل پویا سازی رمز دوم از پیچیدگی زیادی برخوردار نبود و بانک ملی برای خدمات رسانی در این پروژه نیاز به آماده باش سراسری نداشت چقدر در سرفصل هزینه های بانک صرفه جویی صورت می گرفت؟ آیا مدیران برآوردی از هزینه های تحمیلی این پروژه به سیستم دارند؟ و یا تفکر دولتی اجازه برآورد چنین هزینه ای را نمی دهد؟

تمام این موارد در حالی است که اپلیکیشن های مزبور پس از فعال سازی به صورت مناسب کار کنند. بررسی های میدانی خبرنگار ما از مشتریانی که در دایره ی نزدیک قرار دارند نشان می دهد که در برخی موارد اپلیکشن مورد نظر در بزنگاه های پرداختی شان اصطلاحا هنگ کرده و آنها مجبور شده اند برنامه را پاک کرده و مجددا نصب نمایند.

از سوی دیگر عمر رمز یکبار مصرف  60 ثانیه است و این اپلیکیشن دائما در حال رمزسازی است و هربار که مشتری این برنامه را باز یا بسته می کند این ثانیه ها ممکن است از شماره یک آغاز شود بنابراین اگر مشتری خوش شانس باشد و سریع پروسه کپی کردن و بارگذاری را انجام دهد،  پروسه پرداخت انجام خواهد پذیرفت در غیر این صورت باید عملیات پرداخت را مجددا آغاز کرده  و رمز جدید دریافت کند.

از منظری دیگر اساسا انتخاب اسم 60 با هدف ترغیب مشتری برای دریافت رمزپویای 60 ثانیه ای است حال اینکه چرا نام این موبایل ابزار را 60 گذاشته اند و برای دریافت رمزپویا آدرس دیگری را به مشتری حواله می دهند خود جای تعجب دارد!

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود