امروز: پنج شنبه، 30 فروردین 1403
08/29 1398

 


گروه بازارپول - مدیرامور فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران گفت: در استقرار بانکداری دیجیتال به ویژه در بانک‌های بزرگ نباید دچار معضل تکنولوژی‌زدگی شویم.

سیدجعفر صدری در پنل تخصصی پنجمین دوره «نمایشگاه ایران پرداخت» که با عنوان «نقشه راه بانکداری دیجیتال» برگزار شد، لزوم پرهیز از تکنولوژی‌زدگی‌ در حوزه توسعه بانکداری الکترونیک و دیجیتال را مورد اشاره قرار داد و با بیان این پرسش که چرا در اجرای برخی از فناوری‌های نوین بانکی به عملکرد صحیح و استاندارد جهانی نرسیده‌ایم، افزود: در استقرار بانکداری دیجیتال به ویژه در بانک‌های بزرگ نباید دچار معضل تکنولوژی‌زدگی شویم.


وی در این پنل با بیان این مطلب، شرایط کنونی کارمزدهای بانکی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: تا زمانی که بحث کارمزد، نوع تسهیم بین بازیگران این عرصه حل نشود، تکنولوژی‌زدگی موجب می‌شود که مجددا مطابق روال سابق هزینه‌های این بخش از جیب بانک‌ها پرداخت شود. وضعیت ‌فعلی بانک‌ها نمایان‌گر این واقعیت است که بانک‌ها دیگر این هزینه‌ها را نمی‌توانند برعهده بگیرند با ورود تکنولوژی‌های جدید این هزینه‌ها بالاتر می‌رود و کار برای تحول دیجیتال مشکل‌تر شده و عدم تعادل‌ موجب کندی در اجرای تحول دیجیتال خواهد شد.

وی ابراز کرد: در بحث تحول دیجیتال، مدل کسب و کار باید از درآمدهای مشاع به سوی سهم جدید از درآمدهای غیرمشاع و کارمزدی تغییر کند که این امر در حال حاضر در بانک‌ها، دارای مدل معکوس است.


مدیرامور فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران اظهار کرد: میزان تاثیرگذاری تحول بانکداری دیجیتال بر هزینه‌های بانک‌ها بسته به میزان بزرگی و کوچکی بانک‌ها متفاوت است و با مدل‌های کسب درآمدی فعلی به نظر می‌رسد در بانک‌های بزرگ این امر موجب بالا رفتن هزینه‌های سازمان می‌شود.


صدری افزود: در بحث استقرار بانکداری دیجیتال در بانک‌های بزرگ در مقایسه با بانک‌های کوچک، باید با تغییر نگرش فرآیند و منابع انسانی در همه رده‌های سازمان و حتی مشتریان همراه شود و در همین راستا نهادینه شدن فرهنگ‌سازی نیز با توجه به تعداد شعب زیاد بانک‌های بزرگ متفاوت بوده و به زمان و آموزش بیشتری نیاز است.

وی تعداد هفت میلیون پایانه فروش فعال و تعداد بیش از ١٠ میلیون سخت‌افزار در این حوزه در کشور را به عنوان نمونه‌ای از تکنولوژی‌زدگی مورد اشاره قرار داد و گفت: به نظر می‌رسد مسیر را در ابتدا درست آغاز نموده ولی در ادامه اشتباه رفته‌ایم و یا دقیق نرفته‌ایم.


صدری خاطرنشان کرد: بانک‌ها تاکنون در قبال ارائه خدمات در بانکداری الکترونیک اعتمادسازی کرده و در قبال هر گونه مشکل احتمالی پاسخگو هستند اما در بانکداری دیجیتال به جهت خارج کردن خدمات از حوزه مسئولیت بانک‌ها، استانداردها باید چگونه تعریف شود، مشتری باید کجا مراجعه کند و اگر مشکلی ایجاد شد، از چه کسی درخواست خود را مطالبه کند.

مدیر امور فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران گفت: باید استانداردهای دقیقی برای مدل‌های کسب و کار در حوزه بانکداری دیجیتال تعریف شده و نقش و مسئولیت سایر بازیگران غیربانکی در این حوزه کاملا مشخص شود. به طور مثال در بحث احراز هویت و سوءپیشینه باید در دولت الکترونیک پیشرفت‌های بیشتری حاصل شود تا بتوان در بانکداری دیجیتال  از آن استفاده کرد. پس بازیگران دیگر در این عرصه نیز باید نقش خود را بهتر ایفاء کنند. از این‌رو به نظر می‌رسد در بانک‌های بزرگ این تحول باید با طماًنینه و مداقه بیشتری انجام شود چرا که با ورود بانکداری الکترونیک نیز در ابتدا این نوع بانک‌ها با مشکلاتی مواجه شدند.


وی مشکلات اخیر ایجاد شده در جایگزینی رمز دوم پویا به‌جای رمز ثابت را نمونه‌ای از عدم آسیب‌شناسی به‌موقع در این عرصه عنوان کرد و در ادامه تاکید کرد: پس ازاینکه بانک‌ها سرویس‌هایی در اختیار کسب و کارها قرار دادند، دیگر تنها بانک‌ها مسئولیت امنیتی وقوع هرگونه رخداد برای مشتری را بر عهده نداشته و لازم است دیگر نهادهای بالادستی و مرتبط آماده پذیرش این موضوع باشند.


صدری افزود: در حال حاضر در زیرساخت اطلاعات و داده‌ها در شبکه بانکی وضعیت مناسبی ایجاد شده اما در سامانه‌های هوشمند و استفاده از این داده‌ها هنوز کار جدی صورت نگرفته است اما شرایط برای آغاز این تحول با لحاظ کردن فرایندها و بهبود نگاه‌های مدیریتی، به مرور فراهم خواهد شد.

در پایان پنل تخصصی پنجمین دوره «نمایشگاه ایران پرداخت» که با عنوان «نقشه راه بانکداری دیجیتال» و با حضور مدیران، مرکز فناوری و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت امور اقتصادی و دارایی و بخش‌های فناوری اطلاعات بانک‌ها، کارشناسان و مدیران ارشد نظام بانکی و صاحب‌نظران برپا شد، نشان زرین این نمایشگاه به سیدجعفر صدری، مدیرامور فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران اعطا شد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود