امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
06/31 1398

 گروه بازارپول -  چقازردی در مجمع عمومی بانک سپه برای تصویب صورت‌های مالی سال 97 این بانک از موفقیت‌ها و شاخص‌های مثبت صورت‌های مالی بانک سپه در سال 97 گفت.

محمدکاظم چقازردی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل بانک سپه در مجمع عمومی سالانه این بانک برای تصویب صورت‌های مالی سال 97 که با حضور دکتر دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی برگزار شد با اشاره به ویژگی‌های صورت‌های مالی این بانک اظهار داشت: بانک سپه با درک شرایط حساس کنونی که دشمن، اقتصاد را جبهه اصلی مقابله خود با ایران اسلامی قرار داده سعی کرده تا تمام توان و تلاش و امکانات خود را به عنوان یک بانک دولتی در عرصه کلان اقتصادی به کار گیرد.


رئیس هیئت مدیره بانک سپه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نمونه‌های عینی حضور بانک سپه در عرصه کلان اقتصادی و کمک به تحقق اهداف استراتژیک دولت در این عرصه اظهار داشت: حمایت از بخش‌های مولد (تقویت بخش عرضه) و کمک به بخش تقاضا (تسهیلات خرد پرداختی به مردم) است که می‌تواند توطئه اقتصادی دشمن را خنثی کند.


* در جذب سپرده از نرخ رشد نقدینگی کشور پیشی گرفتیم

رئیس هیئت مدیره بانک سپه در بخش دیگری از سخنان خود به شاخص‌های مالی بانک سپه در سال 97 اشاره کرد و گفت: کل سپرده‌های بانک سپه در پایان اسفندماه 1397 با رشدی معادل 30 درصد نسبت به سال گذشته به مبلغ 1.100.263 میلیارد ریال (1.100.263.000.000.000 ریال) افزایش یافته و رشد سپرده‌های بانک بیش از نرخ رشد نقدینگی کل کشور بوده و به مفهوم افزایش سهم بازاری بانک سپه می‌باشد.


* کسب رتبه برتر در تسهیلات اعطایی به بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط

چقازردی میزان تسهیلات پرداختی بانک سپه طی سال‌های 95 تا 97 به بنگاه‌های کوچک و متوسط را حدود 79 هزار و 115 میلیارد ریال عنوان کرد که به 15 هزار و 457 واحد تولیدی پرداخت شده است.


وی با اشاره به کسب رتبه دوم بانک سپه بین بانک‌ها از لحاظ حجم تسهیلات اعطایی به بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط اظهار داشت: سال 1397 مبلغ 34 هزار و 854 میلیارد ریال تسهیلات به 11 هزار و 35 بنگاه تولیدی پرداخت شده که نسبت به پرداختی از محل رونق تولید سال 1396، حدود 24 درصد رشد نشان می‌دهد.

چقازردی افزود: سهم بانک سپه از کل تسهیلات پرداختی نظام بانکی به بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط حدود 7 درصد می‌باشد که این امر با توجه به سهم بانک سپه از کل سپرده‌ها و تسهیلات نظام بانکی در مقطع اسفندماه 1397 (5.8 درصد از کل سپرده‌ها و 4.32 درصد از تسهیلات)، نشان دهنده اهتمام ویژه بانک سپه به منظور اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری و حمایت از تولید و اشتغال‌زایی می‌باشد.


* بانک سپه از مبلغ 626 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی بخش مولد بیشترین سهم را داشته است

مدیرعامل بانک سپه ضمن بیان رشد 51 درصدی کل تسهیلات اعطایی بانک سپه در سال 1397 نسبت به سال قبل از آن و رسیدن به رقم 626 هزار و 991 میلیارد ریال تصریح کرد: بیشترین مبلغ تسهیلات اعطایی در سال 1397 به بخش‌های مولد اقتصادی تخصیص یافته است.


* معرفی بانک سپه به عنوان بانک عامل گردشگری

رئیس هیئت مدیره میزان قراردادهای منعقده از محل منابع صندوق توسعه ملی در سال 1397 در بخش آب و کشاورزی را 1200 میلیارد ریال و در بخش صنعت، معدن و گردشگری را معادل 5700 میلیارد ریال برشمرد و اظهار داشت: اقدامات مطلوب بانک سپه در زمینه حمایت از توسعه حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مورد تقدیر رؤسای سازمان برنامه و بودجه و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفت و بانک سپه به عنوان بانک عامل گردشگری معرفی شد.


* تک رقمی شدن نسبت مطالبات غیرجاری بانک سپه

چقازردی با اعلام خبر تک رقمی شدن نسبت مطالبات غیرجاری به تسهیلات اعطایی بانک سپه گفت: نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات اعطایی بانک سپه با 2.91 واحد درصد کاهش از 12.08 درصد در پایان اسفندماه 1396 به 9.17 درصد در پایان اسفندماه 1397 کاهش یافته و تک رقمی شده است.


* رشد 78 درصدی فروش اموال و املاک مازاد و تملیکی

مدیرعامل بانک سپه در خصوص تکالیف ابلاغی از سوی نهادهای نظارتی مبنی بر آزادسازی منابع بلوکه شده در بخش اموال و املاک مازاد و تملیکی خاطرنشان کرد: در سال 1397 تعداد 212 رقبه ملک به ارزش 1745 میلیارد ریال به فروش رسیده که نسبت به سال 1396 از لحاظ تعداد 78 درصد و به لحاظ مبلغ 28 درصد رشد داشته همچنین بانک سپه در پنج ماهه نخست سال 98 طی 49 دوره مزایده برگزارشده نسبت به فروش 68 رقبه ملک به ارزش 941 میلیارد ریال اقدام کرده است.


* حضور فعالان بانک سپه در بازار بین بانکی

مدیرعامل بانک سپه تصریح کرد: بانک سپه با تکیه بر مدیریت بهینه منابع و مصارف و با توجه به نقش حیاتی بازار بین بانکی در تأمین نقدینگی بانک‌ها، همواره در موقعیت سپرده گذاری قرار داشته است.


* رشد 35 درصدی فعالیت‌های ارزی

رئیس هیئت مدیره بانک سپه افزود: حجم فعالیت‌های ارزی بانک سپه در سال 1397 به رغم قرار گرفتن نام این بانک در فهرست تحریم‌ها، محدود شدن روابط کارگزاری و کاهش تخصیص ارز توسط بانک مرکزی بالغ بر 5 میلیارد و 255 میلیون دلار بوده و درآمدهای ارزی ناشی از فعالیت‌های ارزی بانک در سال 1397 نسبت به سال قبل از آن 35 درصد رشد نشان می‌دهد.


* رشد 42 درصدی پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج

رئیس هیئت مدیره بانک سپه گفت: این بانک به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی و تسهیل در امر ازدواج جوانان سال گذشته 12 هزار و 984 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به زوج‌های جوان در سراسر کشور پرداخت کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 42 درصد رشد نشان می‌دهد.

وی افزود: بانک سپه علاوه بر پرداخت وام ازدواج در ارائه تسهیلات اشتغال‌زایی به کمیته امداد، بهزیستی، مشاغل خانگی، تسهیلات مسکن نخبگان و قضات و ایثارگران، جانبازان و خانواده شهدا، تسهیلات حوادث قهری، مسکن کارکنان ارتش، خرید تضمینی گندم، بهسازی و نوسازی مسکن روستایی و بهسازی و نوسازی نانوایی‌ها نیز نقش مؤثری داشته است.


* نقش آفرینی در اجرای پروژه‌های کلان

مدیرعامل بانک سپه اظهار داشت: این بانک برای کمک به تحقق اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و همسویی و همگامی با راهبردهای اقتصادی دولت گام‌های مؤثری در تأمین مالی پروژه‌های کلان اقتصادی کشور برداشته است.


چقازردی افزود: بانک سپه با مشارکت در تأمین مالی چندین پروژه کلان اقتصادی نظیر پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، مهندسی و توسعه سروک آذر، حفاری دانا کیش، نفت و گاز صبای اروند، نفت و گاز صبای کنگان، پتروشیمی لردگان و امثال آن 12 هزار و 898 میلیارد ریال اعتبار ریالی، 5 میلیارد و 882 میلیون دلار، یک میلیارد و 481 میلیون یورو و 3 میلیارد و 569 میلیون یوان اعتبار ارزی اختصاص داده است.


* اجرای پروژه مهم و استراتژیک مهار آب‌های مرزی

رئیس هیئت مدیره بانک سپه ضمن اشاره به ضرورت مهار و کنترل آب‌های مرزی و به کارگیری آن برای رشد و آبادانی کشور تصریح کرد: بانک سپه تا پایان اسفند 97 بالغ بر 246.839 میلیارد ریال (246.839.000.000.000 ریال) و تا پایان مردادماه 98 بیش از 248.188 میلیارد ریال (248.188.000.000.000 ریال) اختصاص داده است.

مدیرعامل بانک سپه افزود: اعطای مبلغ 7 هزار میلیارد ریال تسهیلات به شرکت مادر تخصصی بازرگانی ایران به منظور پرداخت مطالبات گندمکاران، پذیرش عاملیت انتشار اوراق مشارکت طرح‌های عمرانی دولت به مبلغ 15 هزار و 26 میلیارد ریال و پذیرش رکن ضامن اوراق مرابحه و رهنی شرکت‌های سایپا و ایران خودرو به منظور حمایت از صنعت خودروسازی کشور، از دیگر طرح‌های ملی است که بانک سپه در آن‌ها مشارکت داشته است.


* بهینه سازی خدمات فناوری اطلاعات و بانکداری الکترونیک

چقازردی ضمن تشریح اهم اقدامات بانک سپه برای توسعه و به روز کردن بانکداری متمرکز گفت: توسعه سامانه بانکداری متمرکز مشتری محور (Core banking) و متمرکز سازی کلیه سپرده‌های سنتی و انتقال به سیستم متمرکز داخلی در کنار ده‌ها اقدام مؤثر دیگر از مهم‌ترین تلاش‌های صورت گرفته توسط این بانک در حوزه فناوری اطلاعات و بانکداری الکترونیک بوده است.


مدیرعامل بانک سپه همچنین از افزایش تعداد دستگاه‌های عابر بانک و دستگاه‌های POS در سال 1397 نسبت به سال قبل از آن خبر داد و افزود: در شرایط کنونی بانک سپه با درک عمیق از لزوم تغییر در مدل کسب و کار بانکی و نقش فناوری اطلاعات به منظور خلق ارزش بر آن است تا تحول فناوری اطلاعات در بانک سپه را در ابعاد هفت گانه برنامه ریزی و اجرا کند.


* احداث 6 مدرسه در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی

رئیس هیئت مدیره از مشارکت بانک سپه در احداث 6 مدرسه در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کرمان، لرستان و آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: اختصاص مبلغ 50 میلیارد ریال بابت ساخت مدارس در استان‌های سیل زده و 48 میلیارد ریال به ستاد دیه کشور برای آزادسازی زندانیان غیر عمد از اقدامات بانک سپه در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی است.


* تدوین الگویی بومی برای مأموریت ملی

چقازردی در خصوص طرح ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه اظهار داشت: به منظور اصلاح نظام بانکی کشور، موضوع ادغام بانک‌های انصار، حکمت ایرانیان، قوامین و مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر در بانک سپه، بر اساس تصمیم مسئولین محترم نظام در دستور کار بانک قرار گرفت و عملیات اجرایی آن با تدوین مصوبه سی و یک بندی طرح کلی ادغام با هماهنگی سازمان‌های ذی‌ربط و ایجاد واحد مدیریت امور ادغام به طور رسمی از یازدهم اسفندماه سال گذشته در بانک سپه و واحدهای ادغام شونده آغاز شد.

مدیرعامل افزود: مدل مفهومی و متدولوژی اجرای طرح ادغام با بررسی تجارب جهانی و ظرفیت‌های داخلی با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان یکی از اسناد پایه تدوین و پروژه‌های هدف برای روز یک ادغام در حوزه های مختلف فعالیتی و عملکردی تدوین شد.


* انتقال مالکیت سهام مدیریتی بانک‌های ادغامی به بانک سپه

رئیس هیئت مدیره با اشاره به وضعیت بازخرید و انتقال سهام واحدهای ادغام شونده به بانک سپه اظهار داشت: تاکنون بالغ بر 94.7 درصد سهام بانک قوامین، 73 درصد سهام موسسه مالی و اعتباری کوثر،82 درصد سهام بانک مهر اقتصاد،60 درصد سهام بانک انصار و 52 درصد سهام بانک حکمت ایرانیان به بانک سپه واگذارشده است.

وی کاهش حداقل 10 درصد از شعب بانک سپه و واحدهای ادغام شونده تا قبل از روز یک، انجام ارزش گذاری بیش از 90 درصد دارایی‌های ثابت واحدهای ادغام شونده توسط کارشناس رسمی دادگستری، تشکیل کمیته ویژه پیگیری و نظارت بر فرآیند ارزش گذاری و تنظیم شیوه نامه نحوه تعامل با سرمایه انسانی بانک‌ها و مؤسسه اعتباری وابسته به نیروهای مسلح پس از ادغام را به عنوان بخشی از اقدامات اجرایی انجام شده توسط بانک سپه برشمرد.


چقازردی در ادامه افزود: در حال حاضر عبارت الحاقی (وابسته به بانک سپه) بر روی همه تابلوهای ساختمان‌های ستادی و شعب و سربرگ کلیه مکاتبات واحدهای ادغام شونده درج شده و اولویت‌های حقوقی و اجرایی طرح ملی ادغام طبق برنامه مدون انجام خواهد شد.


رئیس هیئت مدیره افزایش و پایدارسازی سودآوری و ارتقا و تثبیت جایگاه برند بانک را از اهداف کلان بانک سپه برشمرد و خاطرنشان کرد: توانمندسازی و سرآمدی سرمایه انسانی و افزایش و حفظ سهم بازار از دیگر اهداف و برنامه‌های راهبردی بانک سپه به شمار می‌رود.


وی در خصوص رویکردهای اصلی بانک سپه در سال 1397 گفت: حمایت از کالای ایرانی و همسویی با سیاست‌های کلان اقتصادی کشور در کنار ایجاد تعادل در دارایی‌ها و بدهی‌ها و برقراری توازن در درآمدها و هزینه‌ها در تعیین سیاست‌ها و برنامه‌های بانک نقش اساسی داشته است.


چقازردی متنوع سازی پرتفوی درآمدی بانک و اقدام در جهت کاهش قیمت تمام شده پول و جلوگیری از زیان دهی شعب را از دیگر رویکردهای بانک اعلام و تأکید کرد: واگذاری و بهینه سازی پرتفوی سرمایه گذاری‌ها در راستای تکالیف قانونی و ابلاغی، کاهش دارایی‌های بدون بازده و غیر مولد و بهبود فرآیندهای اولویت دار نظیر توسعه سامانه‌ها و زیرساخت‌های IT و اجرای پروژه توسعه بانکداری متمرکز بانک سپه با تأکید بر ارتقا فرآیندهای نظارت و کنترل داخلی از برنامه‌های اصلی ناظر بر تعیین سیاست‌های بانک سپه در سال 1397 بوده است.

مدیرعامل افزود: علاوه بر تدوین برنامه‌های بلندمدت در قالب فرآیند برنامه ریزی استراتژیک، تدوین و اجرای برنامه‌های کوتاه مدت سالانه در قالب فرآیند برنامه ریزی عملیاتی از سال 1395 مطمح نظر این بانک قرارگرفته است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود