امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
04/11 1398

 گروه بازارپول - هرچند که بانک تجارت در روزهای اخیر درگیر حواشی های خبری بوده است اما عملکرد واقعی بانک در برخی شاخص ها قابل قبول است.

به تازگی یکی از مدیران بانک تجارت اعلام کرده است که نظرهای غیرتخصصی و خلاف واقع مبنی بر مداخله بانک‌ها، از جمله بانک تجارت در بازار ارز و سودهای حاصل از خرید و فروش ارز غیرواقعی است . امیر مسعود رزازان نایب رییس هیات مدیره بانک تجارت در گفت‌وگویی به جنبه‌هایی از این گزارش به ویژه در بخش درآمدهای ارزی این بانک در سال 97 نیز پرداخت.

امیر مسعود رزازان نایب رئیس هیات مدیره بانک تجارت در گفت‌وگویی در خصوص تحلیل‌های صورت گرفته بر روی گزارش صورت‌های مالی بانک تجارت منتهی به اسفندماه سال 97 گفت: جزئیات درآمد ناشی از مبادلات ارزی درج شده در صورت‌های مالی آن در یادداشت شماره 44 همان گزارش آمده، به این نحو که بیش از 91 درصد درآمد فوق ناشی از تسعیر بوده است. به عبارتی این رقم از مابه التفاوت اقلام گوناگون دارایی‌های ارزی ازجمله منابع، مطالبات و تسهیلات ارزی به استناد مجموعه مقررات ارزی بانک مرکزی و با هدف شفاف‌سازی منابع ارزی به صورت تسعیر نرخ ارز حاصل شده است.


بررسی عملکرد واقعی بانک تجارت نشان می دهد که این بانک نسبت به سال گذشته بالاترین رشد در بخش تسهيلات دهی به سرفصل تسهيلات ارزي ارتباط دارد؛ چرا که سال 97 در سه ماه حدود 64 هزار ميليارد ریال تسهيلات ارزي پرداخت شد اما در سه ماهه نخست امسال بالغ بر 152 هزار ميليارد ریال تسهيلات ارزي پرداخت شده که در نهایت بيش از 2.5 برابر رشد را تجربه کرده است.

البته بانک تجارت در سه ماهه نخست سال 98 با پرداخت 1138 هزار ميليارد ریال تسهيلات نسبت به دوره مشابه در سال گذشته بيش از 22 درصد افزایش را تجربه کرده است چرا که در سه ماهه نخست سال 97 حدود 931 هزار ميليارد ریال تسهيلات پرداخت کرده بود .


بانک تجارت بيشترین تسهيلات پرداختی را در سرفصل فروش اقساطی با رقم 228 هزار ميليارد ریال داشته است، سپس تسهيلات ارزي با رقم 152 هزار ميليارد ریال و در نهایت مشارکت مدنی با رقم 115 هزار ميليارد ریال از پرداختی هاي مهم بانک تجارت در سه ماهه نخست سال جاري بودند.


جمع مانده سپرده بانک تجارت در سه ماهه نخست سال جاري بالغ بر 1533 هزار ميليارد ریال بوده که نسبت به سال قبل با رقم 1124 هزار ميليارد ریال بالغ بر 37 درصد رشد داشته است. البته بانک برای چنین  سپرده ای بالغ بر 38 هزار ميليارد ریال در خرداد 98سود پرداخت کرده است.


سپرده بلند مدت یکساله جذاب ترین محل براي سرمایه گذاري از سوي مشتریان بوده چرا که بيش از 628 هزار ميليار ریال در این حساب سرمایه گذاري شده است. بعد از آن سپرده کوتاه مدت با رقم 414 هزار ميليارد ریال و در نهایت سپرده قرض الحسنه با رقم 200 هزار ميليارد ریال بود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود