امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
02/21 1398

 گروه بازارپول - چگونه میتوان رمز دوم یکبار مصرف را دریافت کرد؟ رمز یکبار مصرف چیست و راههای دریافت آن چگونه است؟ رمز دوم یکبار مصرف را چگونه از بانک دریافت کنیم؟ راه های گرفتن رمز یکبار مصرف بانک ملی و نرم افزار بام چیست؟ برای پاسخ به این سوالات به ادامه مطلب را بخوانید



احتمالاً در ماه‌ها و سال‌های اخیر شما هم زیاد شنیده اید که با استفاده از مشخصات کارت بانکی یک نفر از آشنایان و دوستان تان توانستند پول زیادی را از کارت او خارج کنند و دست او نیز به جایی بند نخواهد بود.

این مسئله به دلیل نبود ساختار رمز یکبار مصرف کارت های عابر بانک در ایران بسیار زیاد رخ می‌دهد و کلاهبرداران توانستند با استفاده از این مسئله صدها میلیون تومان پول کلاهبرداری کند.

با این حال به نظر می‌رسد بانک‌مرکزی بالاخره به این نتیجه رسیده است که این سیستم باید تغییر کند و رمز یکبار مصرف دوم کارت عابر بانک باید برای همه بانکها اجباری شود از این رو از خرداد ماه قرار است که سیستم رمز دوم یکبار مصرف کارت های عابر بانک اجرا شود.

رمزدوم یکبار مصرف  چیست و چه فرقی با رمز دوم ایستا یا معمولی دارد

پس از اینکه شما  کارت عابر بانک خود را از بانک دریافت می‌کنید با مراجعه به خودپرداز می توانید برای آن رمز دوم بگذارید که حداقل باید پنج عدد باشد.  این رمز برای همه خرید های اینترنتی و یا خرید شارژ و پرداخت قبض استفاده می‌شود و در واقع برای هر کار اینترنتی که شما با کارت عابر بانک خود دارید از این بخش استفاده می کنید بنابراین اگر این رمز لو می رفت و یا کلاهبرداری می توانست به آن دست پیدا کند به راحتی قادر بود  تااز کارت شما پول برداشت کنند

رمز دوم یکبار مصرف چیست

برای حل این مشکل که رمز دوم شما به راحتی در اختیار دیگران قرار نگیرد و حتی اگر قرار گیرد دیگر هیچ اعتباری برای استفاده و خالی کردن حساب شما نداشته باشد رمز دوم یکبار مصرف بهترین راه حل است.

از این به بعد اگر بخواهید از کارت به کارت دیگر پول انتقال دهید و یا خرید اینترنتی انجام دهید و یا قبض و شارژ بخرید باید از رمز دوم یک بار مصرف استفاده کنید.

بدان معنی که بانک برای هر بار استفاده شما از رمز دوم یا از طریق پیامک از طریق اپلیکیشن های بانکی به شما یک رمز موقت می دهد که می توانید از آن به عنوان رمز دوم استفاده کنید اما به دلیل ایمنی و جلوگیری از کلاهبرداری با توسط کارت شما این مسئله تا ۶۰ ثانیه قابل استفاده است و اگر در این ۶۰ ثانیه استفاده نشود خود به خود از بین می‌رود بنابراین دیگر هیچ کلاهبرداری نمی تواند با استفاده از آن حساب شما را خالی کند.

رمز دوم یکبار مصرف جایگزین رمز دوم ثابت حداقل ۷ رقم دارد و فقط برای یک تراکنش می توانید از آن استفاده کنید و اگر بیش از ۶۰ ثانیه از آن بگذرد و یا یک تراکنش با آن انجام دهید باید رمز جدیدی را از بانک دریافت کنید.

با این حال ممکن است برخی فکر کنند که رمز دوم می تواند خریدهای آنها را با اختلال مواجه کند اما این نکته را باید توجه داشته باشید که قرار نیست برای هر بار دریافت رمز دوم به یک عابر بانک مراجعه کنید و از طریق آن و یا از طریق بانک رمز دوم خود را دریافت کنید تنها کافیست یکبار را فعال کنید پس از آن به راحتی توسط پیامک به اپلیکیشن های بانکی هر بار و هر زمانی که خواستید سریع رمز دوم یکبار مصرف خود را دریافت کنید.

راه های دریافت رمز دوم یکبار مصرف

در خبرها آمده است که کسانی که رمز دوم یکبار مصرف ندارند سریعاً با مراجعه به آن را دریافت کنند تا بتوانند خریدهای اینترنتی خود را انجام دهند و یا کارت به کارت کنند اما واقعیت این است که اینقدر عجله نیاز نیست و لازم نیست همین فردا صبح به بانک رفته و رمز دوم کارت خود را دریافت کنید اگرچه به طور کلی کار کردن با رمز دوم یکبار مصرف بسیار بهتر از کار کردن با رمز دوم ثابت است.

با این حال شما می توانید به مراجعه به شعبه بانکی مربوط به کارت تان از آنها درخواست کنید رمز دوم یک بار مصرف را بر روی کارتتان فعال کند.

همچنین برخی از بانک ها هم اکنون نیز اپلیکیشن رمز یکبار مصرف خود را فعال کردن و می توانید با استفاده از آن هر بار که خواستید رمز دوم یکبار مصرف بگیرید اما برخی از بانک ها همچنان این خدمت را ارائه نمی کنند و قادر به دریافت رمز دوم یکبار مصرف از طریق اپلیکیشن آن نخواهید بود.

فریب تبلیغات و کلاهبرداری هایی که از شما بابت فعال کردن رمز دوم یکبار مصرف پول می‌خواهند را نخورید چرا که این فرآیند هیچگونه هزینه ای ندارد و برای دریافت رمز دوم یکبار مصرف هیچ گونه پولی لازم نیست بدهید و این مسئله کاملاً رایگان است.

بانک ها نیز بابت این مسئله هیچ کارمزدی را از مشتری های خود دریافت نخواهند کرد.



اما بانک های مختلف در این زمینه چه کردند.
بانک ملی یکی از پیشتازان در این زمینه است.

رمز دوم یکبار مصرف بانک ملی ایران را از اپلیکیشن 60 دریافت کنید

نصب اپلیکیشن 60 برای همه مشتریان بانک ملی ایران که قصد خریدهای اینترنتی و یا غیر حضوری را دارند، الزامی است.

 

بانک ملی ایران به منظور سهولت دریافت رمز دوم یکبار مصرف، اپلیکیشن 60 را برای استفاده مشتریان طراحی کرده است.

این اپلیکیشن هر 60 ثانیه یکبار، یک رمز دوم تولید و در اختیار کاربر قرار می دهد و پس از طی این مدت، رمز تولید شده اعتباری نخواهد داشت.

این روش، امکان سوء استفاده از رمز کارت بانکی را به صفر می رساند.

اپلیکیشن 60 از سایت بانک ملی ایران قابل دریافت است و در سامانه بام، دستگاه های خودپرداز و کیوسک یا Cashless فعال سازی می شود.


آمادگی کامل بانک صادرات ایران برای عملیاتی‌سازی رمز دوم پویا از اول خردادماه؛

امکان استفاده از رمز دوم یکبار مصرف در بانک صادرات ایران بدون نیاز به حضور مشتریان در شعب مهیا می‌شود

مدیر امور فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران از آمادگی کامل این بانک برای اجرایی‌سازی امکان دریافت رمز دوم پویا برای انجام تراکنش‌های بانکی از اول‌خردادماه خبر داد.

سیدجعفر صدری افزود: دریافت «رمز دوم پویا» برای انجام تراکنش‌های اینترنتی دارندگان کارت‌های بانک صادرات ایران، از طریق اپلیکیشن پرداخت «صاپ» صورت می‌گیرد و نیازی به مراجعه حضوری مشتریان به شعب وجود ندارد.

مدیر امور فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران گفت: دریافت رمز دوم پویا در روزهای آینده بر روی اپلیکیشن پرداخت «صاپ» عملیاتی می‌شود و مشتریان این بانک با نصب این اپلیکیشن می‌توانند رمز دوم پویای خود را ایجاد و در درگاه اینترنتی مورد نظر استفاده کنند.

وی افزود: با استفاد از این روش،‌ نیاز به حضور مشتریان در شعب نبوده و تنها با استفاده از اپلیکیشن «صاپ» و رجوع به یکی از خودپردازهای بانک‌صادرات ایران می توان نسبت به دریافت رمز یکبار مصرف (پویا) اقدام کرد. مقدمات لازم برای تکمیل مراحل فعال‌سازی رمز دوم پویا در دستگاه‌های خودپرداز نیز انجام شده و تا قبل از اول خردادماه همه این موارد عملیاتی و اطلاع‌رسانی خواهند شد.

صدری ادامه داد: اپلیکیشن پرداخت «صاپ»، اپلیکیشن پرداخت بانک صادرات ایران است که خدمات متعددی مانند انتقال وجه از مبدأ ١١ بانک اصلی کشور، خرید شارژ، مانده‌گیری کارت‌ها، خرید آنلاین بیمه، خدمات گردشگری و... را ارائه می‌دهد که نصب آن برای مشتریان بانک صادرات ایران و بانک‌های دیگر جهت سهولت در فعالیت‌های بانکی مبتنی بر کارت مفید خواهد بود.

وی افزود: گزینه فعال‌سازی رمز دوم پویا (ویژه دارندگان سپهر کارت بانک صادرات ایران) در «صاپ» مراحل آزمایش نهایی خود را می‌گذراند و تا اول خرداد‌ماه قابل بهره‌برداری است. 




دارندگان تجارت کارت، با نصب اپلیکیشن همراز بانک تجارت می‌توانند رمز یکبار مصرف یا رمز دوم پویا را دریافت کنند

احمدی معاون مدیر عامل در امور فناوری اطلاعات بانک تجارت در گفت‌وگویی با اعلام اینکه اپلیکیشن همراز برای دریافت رمز یکبار مصرف از سوی مشتریان آماده بهره برداری است، گفت: براساس دستورالعمل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری در بخش اول الزامات استفاده از رمزهای یکبار مصرف ضروری است زیرساخت رمز یکبار مصرف را در سامانه‌ی بانکی قرار داده و فرهنگ‌سازی های لازم را در این بخش انجام دهند. در حال حاضر بانک‌ها و موسسات مختلفی خدمات رمز یکبار مصرف را ارائه می‌دهند.



عضو هیات عامل بانک تجارت با تاکید بر اینکه مشتریان بانک تجارت که علاقه‌مند به استفاده از رمزهای یکبار مصرف هستند، باید در گام نخست تنها با یکبار مراجعه به دستگاه های خودپرداز این بانک در سراسر کشور نسبت به احراز هویت و فعال سازی رمز پویا اقدام کنند، گفت: در ادامه پیامکی به شماره تلفن همراه آن ها که در اطلاعات حساب بانکی تعریف شده ارسال می شود که از طریق لینک موجود در این پیامک و شماره سریال مندرج در آن می توانند نسبت به نصب و راه اندازی اپلیکیشن توکن موبایلی یا "اپلیکیشن همراز بانک تجارت" در نسخه های اندروید و IOS اقدام کرده و از این طریق رمز یکبار مصرف تولید کنند.

احمدی در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر دریافت رمز یکبار مصرف فقط مختص رمز دوم خدمات کارتی مشتریان بانک تجارت است، افزود:. بانک تجارت استفاده از رمز پویا یا یکبار مصرف به عنوان رمز اول مشتریان دارنده تجارت کارت را نیز پیش بینی نموده که در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.


چگونه رمز یکبار مصرف بانک ملت را دریافت کنیم؟

استفاده از رمز یکبار مصرف برای بانک‌ها طبق بخشنامه بانک مرکزی تا اول خرداد ۱۳۹۸ اجباری شده است و آنها باید برای برداشت‌های اینترنتی، رمز یکبار مصرف را در اختیار کاربران قرار دهند.


در این میان بسیاری از بانک‌ها از طریق روش‌های مختلف این خدمت را ارائه داده‌اند. بانک ملت یکی از بانک‌های ارائه دهنده است که در این گزارش نحوه استفاده از رمز یکبار مصرف کارت این بانک را توضیح داده‌ایم.

برای فعال‌سازی رمز یکبار مصرف بانک ملت، نیازی به مراجعه به شعبه نیست و از طریق نرم‌افزار بانک و دستگاه خودپرداز می‌توانید از این خدمت استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای دریافت برنامه رمز یکبار مصرف بانک ملت تنها از طریق سایت این بانک اقدام کنید.

گام اول: فعال‌سازی اپلیکیشن رمزنگار

۱- ابتدا به سایت بانک ملت مراجعه و از صفحه اول بر روی گزینه بانکداری الکترونیک کلیک کنید.

۲- از منوی باز شده گزینه رمزنگار را انتخاب کنید.

۳- پس از آن، می‌توانید نرم‌افزار اپلیکیشن رمزنگار را برای گوشی‌های اندورید یا iOS دانلود کنید. البته این اپلیکیشین با نسخه ۵ به بالای اندروید سازگار است.

۴-پس از دریافت اپلیکیشن جهت فعال‌سازی آن به خودپرداز یا کیوسک بانک ملت مراجعه کنید. بعد از وارد کردن رمز کارت بانکی، در قسمت انتخاب عملیات گزینه تغییر رمز را انتخاب کنید.

۵- در قسمت تغییر رمز، گزینه فعال‌سازی رمز پویا را انتخاب کنید.

۶- در این قسمت به شما شرایط فعال‌سازی ارائه داده می‌شود که در صورت صحت، آن را تایید کنید.

۷-پس از آن پیامکی مبنی بر کد تایید برنامه رمزنگار برای شما ارسال می‌شود.

گام دوم: فعال‌سازی رمز یکبار مصرف

۱- در این قسمت شماره تماس خود و رمز پیامک شده را وارد کنید. برای تأیید این کد در گوشی خود، تا ۲۴ ساعت مهلت دارید. در غیر این صورت باید با مراجعه به دستگاه خودپرداز مجدداً رمز خود را دریافت کنید.

۲-پس از فعال‌سازی و قبل از ثبت کارت پیغامی به شما نشان داده می‌شود که رمزهای پویا تنها در تراکنش‌های مالی قابل استفاده بوده و در فرایندهای تغییر رمز، تنها رمز ایستا معتبر است.

۳-بعد از علامت تأیید مشخصات کارت خود را وارد کنید و روی گزینه ثبت کارت کلیک کنید.

۴-پس از آن به قسمت تنظیمات رفته و از فعال بودن رمز یکبار مصرف خود اطمینان حاصل کنید.

۵-در قسمت تنظیمات بانکی دو گزینه برای تنظیمات رمز اول و دوم وجود دارد که بنا به نوع درخواست خود تنظیم و پس از آن ذخیره تنظیمات را انتخاب کنید.

۶-اگر می‌خواهید رمز دوم یکبار مصرف خود را تغییر دهید، بخش «دریافت رمز دوم یکبار مصرف» را انتخاب کنید.

۷-در این قسمت مدت زمان و سقف برداشتی رمز یکبار مصرف را تعیین کنید و پس از آن بر گزینه «درخواست رمز یکبار مصرف» کلیک کنید.

۷-بعد از درخواست، به مدت زمان تعیین شده برای شما رمز یکبار مصرف ارائه می‌شود.

 

نحوه غیرفعال‌سازی رمز یک‌بارمصرف بانک ملت

برای غیر فعال‌سازی رمزیکبار مصرف نیز با مراجعه به دستگاه کارتخوان یا کیوسک بانک ملت و گزینه غیر فعال‌سازی را انتخاب می‌کنید. مراحل این مرحله هم مانند مرحله فعال‌سازی رمز یکبار مصرف است و پس از تایید رمز یکبار مصرف شما غیرفعال می‌شود.

 


بانک ایران زمین

برای فعال‌سازی نرم‌افزار رمزساز بانک ایران زمین باید روی تلفن همراه از طریق سایت بانک در بخش بانکداری مدرن، نرم‌افزار رمزساز نصب شود. سپس برای فعال‌سازی نرم‌افزار باید با رمز ایستا (سامانه اینترنت بانک) وارد شد. با مراجعه به منو تنظیمات و انتخاب گزینه فعال‌سازی برنامک رمزساز، رمز ورود به نرم‌افزار تعیین شود.با دریافت کد تصویری و اجرای نرم‌افزار و اسکن کد تصویری با استفاده از نرم‌افزار می‌توانید برای ورود به سامانه اینترنت بانک و انتقال وجه از رمز یکبار مصرف بانک ایران زمین استفاده کنید.باید توجه داشت که رمز برنامک در هر بار تولید رمز یکبار مصرف استفاده خواهد شد. اگر قبلا برنامک رمزساز را فعال کرده‌اید، با دریافت کد تصویری جدید برنامک غیرفعال می‌شود و باید گزینه «فعال‌سازی دوباره» را در آن انتخاب کنید.



رمز یکبار مصرف موبایلی (Mobile OTP) بانک رفاه 

رمز یکبار مصرف موبایلی، یک نرم‌افزار تولید رمز جهت افزایش ضریب امنیتی تراکنش‌های مالی و غیر مالی در سامانه های بانکداری الکترونیک بانک رفاه است که قابل استفاده بر روی انواع تلفن‌های همراه شامل iOS، Android و Java می‌باشد.

مشتریان این بانک می‌توانند با مراجعه به شعب بانک نسبت به اخذ شماره سریال و شماره فعالسازی نرم‌افزار رمز یکبار مصرف موبایلی اقدام نمایند. سپس با استفاده از لینک‌های زیر و با توجه به اینکه شماره سریال اخذ شده از شعبه با FDL یا FDN شروع می‌شود، نرم‌افزار مربوطه را دانلود و طبق راهنما نصب کنند.


رمز یکبار مصرف موبایلی (شماره سریال های شروع شده با FDL )

رمز یکبار مصرف موبایلی (شماره سریال های شروع شده با FDN )

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود