امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
02/4 1398




گروه بازار پول - «وبصادر» پس از توقف تقریبا ٤٣ روزه و طی مراحل افزایش سرمایه ٢٠٣ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های بانک صادرات ایران، سه‌شنبه سوم اردیبهشت ٩٨ دوباره بر تابلو مخملی بورس جاخوش کرد تا ضمن تقویت ٢٠٣ واحدی شاخص کل بورس، با نرخ ٤٣٦ ریالی به چرخه معاملات بازار سرمایه بازگردد.
در نخستین روز معاملات «وبصادر» در فصل جدید، ٣٣٣ میلیون و ٢٣٤ هزار سهم آن به ارزش بیش از ١٤٥ میلیارد ریال داد و ستد شد و بیش از ١١ درصد افزایش را نسبت به نرخ قابل انتظار رقم زد. محدوده نرخ پایانی معاملات این روز وبصادر در حالی با صف خرید بالقوه حداقل ٥٠ میلیونی همراه است که انتظار برای صعود قیمت پایه سهم  در روزهای آینده بسیار است.
نکته قابل توجه در معاملات اولین روز سهم بانک صادرات ایران این است که این سهم در مرز واقعی کف قیمت واقعی باز شد و شاهین ترازوی عرضه و تقاضا در به تعادل رساندن آن نقش موثر داشته است.
تقویت نقدشوندگی سهام و اجرای برنامه‌های حمایتی بانک صادرات ایران از «وبصادر» بر اساس واقعیت‌های عملکردی بانک، مهمترین استراتژی این بانک برای حفظ روند موجود محسوب می‌شود.
بانک صادرات ایران با اجرایی کردن برنامه‌های هشت‌گانه در دوره مدیریت ١٥ ماهه حجت‌اله صیدی و به ویژه طی سال ٩٧ تلاش ویژه‌ای برای بهبود ساختارهای مالی بانک انجام داده که افزایش سرمایه و تهاتر ٩٠ هزار میلیارد ریال از مطالبات بانک از دولت با بدهی بانک به بانک مرکزی در کنار کنترل حجم مطالبات غیر جاری و بهبود چشمگیر منابع از جمله مهمترین این اقدامات بوده  به نحوی که نتیجه مستقیم آن تراز مثبت بانک در اسفندماه سال ٩٧ بود.

«وبصادر» به تراز مثبت رسیدبانک صادرات ایران در اسفندماه سال ١٣٩٧ با افزایش درآمد تسهیلات اعطایی و متعادل کردن سود پرداختی به تراز مثبت دست یافت.این بانک در اسفندماه مبلغ ١٤ هزار و ٦٤١ میلیارد ریال درآمد تسهیلات اعطایی داشته و در مقابل ١٢ هزار و ٣٨١ میلیارد ریال سود سپرده پرداخت کرد. به این ترتیب تراز وبصادر در آخرین ماه سال ٢هزار و ٢٦٠ میلیارد ریال مثبت شد. به‌نظر می‌رسد تراز بانک صادرات ایران در حال بهبود بوده و بر اساس گفته معاون مالی این بانک در سال جاری به تراز مثبت دست خواهد یافت.
وبصادر در اسفندماه ٩٧ افزایش سرمایه ٢٠٣درصدی خود را از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسانده است.



اجرای برنامه‌های ٨گانه راز موفقیت بانک صادرات ایران تغییرات ایجادشده در دوره ١٥ماهه مدیریت حجت‌اله صیدی، تقویت منابع مالی و استراتژی‌های نوین بانکی، چشم‌انداز روشنی را پیش روی بانک صادرات ایران در سال ٩٨ قرار داده است.اجرای برنامه‌های هشت‌گانه در محورهای توقف روند زیان‌دهی، افزایش سهم از بازار، کاهش مطالبات غیرجاری، ارتقا و توسعه سرمایه‌های انسانی، توجه به بازار و حقوق سهامداران، فروش اموال مازاد و شرکت‌های غیرابزاری، اصلاح ساختار سرمایه و ارتقای نظام راهبردی، از عوامل مهم در بهبود شرایط این بانک بوده است؛ به‌ نحوی‌که بازگشایی نماد بانک صادرات ایران پس از ١٩ ماه توقف، کاهش چشمگیر اضافه برداشت از بانک مرکزی، افزایش سرمایه بانک از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، افزایش بیش از یک درصدی سهم بازار بانک صادرات ایران در سال ٩٧، کاهش مطالبات معوق، انضباط مالی، تسریع در عملیات ارزی و کاهش بروکراسی اعتباری را به دنبال داشته و گویای قطعیت سودآوری این بانک در سال ٩٨ و ایجاد ظرفیت‌‌های جدید برای همراهی با تولید است.
همچنین، تهاتر ٩٠ هزار میلیارد ریال به عنوان بخشی از مجموع مطالبات بانک از دولت با بدهی به بانک مرکزی، تحقق افزایش ٢٠٣ درصدی سرمایه بانک از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های بانک و رسیدن سرمایه بانک به ١٧٥ هزار و ٣٥٣ میلیارد و ٩٧٢ میلیون ریال، جذب ٣٠٠ هزار میلیارد ریال منابع جدید و افزایش ٥٠ درصدی حجم منابع ارزان‌قیمت در سال ٩٧، توقف نرخ رشد مطالبات غیرجاری به زیر ١ درصد (٠.٧ درصد)، افت بهای تمام شده پول، کاهش ریسک اعتباری بدون استمهال به زیر ٨ درصد و رشد ٣١ درصدی صدور ضمانت‌نامه‌ها از دیگر نتایج حاصله از برنامه‌های یادشده تا پایان سال ٩٧است.
فروش ٥٣٣ رقبه ملک مازاد به ارزش بیش از پنج هزار و ٦٧٧ میلیارد ریال، تمکین از قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر در راستای اصلاح ساختار مالی، چابک‌سازی و تزریق بهینه منابع  به بخش‌های مولد اقتصادی از دیگر اقدمات این بانک در سال گذشته است.
بودجه سال ٩٨ بانک صادرات ایران در قالب ٣٤ اقدام کلیدی و ١٤١ اقدام عملیاتی برای ١٤ واحد اصلی بانک ابلاغ شده که چشم‌‌اندازی روشن برای سال ٩٨ ترسیم کرده که بانک صادرات ایران را در رسیدن به هدف عملیاتی در سال جدید و افزایش سودآوری، هدایت خواهد کرد.




منابع سپرده بانک صادرات ایران در سال ٩٧ از یک هزار و ٥٨٨ هزار میلیارد ریال فراتر رفت
منابع سپرده‌ای این بانک در پایان سال ٩٧ با بیش از ٢٢ درصد افزایش نسبت به اسفند ماه سال ٩٦، به یک هزار و ٥٨٨ هزار میلیارد ریال رسید که نشان از روند مثبت برنامه‌های عملیاتی این بانک در راستای تجهیز بهینه منابع، کاهش مطالبات غیرجاری و کند کردن آهنگ زیان‌دهی بانک در سال ٩٧ بوده است.در پایان سال ٩٧ حجم منابع ارزان قیمت بانک صادرات ایران نیز با ٥٠ درصد افزایش روبرو شد و از ٤٢٨ هزار میلیارد ریال گذشت. افزایش منابع ارزان قیمت به عنوان یکی از استراتژی‌های مهم این بانک در راستای کاهش قیمت تمام شده پول و هدایت منابع با اثرگذاری بیشتر به بخش‌های مختلف تولید و اقتصاد کشور صورت گرفته است.
بهای تمام شده پول طی سال ٩٧ در بانک صادرات ایران با ١٠ درصد کاهش مواجه شد که رعایت اصول و مقررات بانک مرکزی در خصوص رعایت نرخ سود و پرهیز از دامن زدن به مسابقه سپرده‌پذیری‌های گران از جمله عوامل تحقق این هدف بوده است

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود