امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
01/18 1398

 گروه بازارپول - رئیس کل بانک مرکزی می گوید: گزارش های محرمانه ای از سایر کشورها را خوانده ام که برخی سعی دارند بازار ارز کشور را متشنج کنند.

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی با اعلام این مطلب در جمع نمایندگان رسانه های گروهی افزود: از ابتدای همین امسال دشمنان ۲۴ پروژه برای به هم ریختن بازار ارز اجرا کردند و من خودم گزارش محرمانه کشورهای همسایه را دیدم که تاکید داشتند باید بر به هم ریختن بازار ارز تمرکز کرد.


وی با اشاره به اینکه قیمت ها در بازار واقعی نیست گفت:همین دیروز صرافی های ما دلار را ۱۳ هزار و صد تومان می خریدند و ۱۳ هزار و دویست تومان می فروختند اما ۱۰ برابر فروش ، از مردم دلار خریدند، می دانید چرا؟ چون هیچ دلالی دلار را حتی سیزده هزار تومان نیز نمی خرد و مردم دلارشان را به ما فروختتد.


او درباره نرخ ارز هم توضیح داد:من هیچ وقت قیمتی برای ارز اعلام نکردم اما بعضی از قول من تیتر زدند دلار یازده هزار تومان می شود اما من این حرف را نزدم .

وی با اشاره به اینکه سال گذشته سال بسیار سختی بود،ادامه داد:امسال سال سرنوشت است، آنها فشار می آورند و ما هم تلاش می کنیم موفق نشوند که حتما هم نخواهند شد رئیس کل بانک مرکزی در توضیح این مطلب افزود: آنها دنبال این بودند که در چهلمین سال پیروزی انقلاب، کارشان را به نتیجه برسانند و حتی اعلام هم کردند، اما نتیجه‌بخش نبود، ابایی هم نداشتند که اعلام کنند هدفشان چیست، با این حال امسال سال سرنوشت است.

وی با اشاره به اینکه صفحه اینستاگرامش را خودش بروز رسانی می کند اذعان داشت که روزهای تعطیل که اوغات فراغتی مهیا می شود در صفحه اینستاگرام مطالبی را منتشر می کنم و البته کامنت ها را به این دلیل بسته ام که برخی مخاطبان ناسزا ننویسند.


سفیر بودن راحت‌تر است

او درباره پذیرش مسئولیت در بانک مرکزی گفت:سفیر بودن خیلی راحت تر بود چون اگر کار را خراب کنی کسی نمی فهمید و اگر هم خوب کار کنی باز کسی متوجه نمی شود اما من کار سخت را پذیرفتم و به بانک مرکزی آمدم.

او در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه سال گذشته اداره کشور به خوبی اتفاق افتاد، گفت: همین ثبات نسبی نشان دهنده این است که دشمن موفق نشد چرا که با همه توان جنگ روانی راه انداختند تا با به هم ریختن بازار ارز تورم را بالا ببرند ، البته می دانم فشار اقتصادی به مردم به‌ویژه طبقه متوسط در حوزه تورم و رانت خواری برخی در کالاهای اساسی وارد شد اما آنها برنامه ریزی‌های بیشتری داشتند و همین که از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کردیم، موفقیت بزرگی بود.

همتی ادامه داد: در هفته‌های نخست‌ که وارد بانک مرکزی شدم کارها سخت بود، صرافی‌ها تعطیل بود و باید راه اندازی می‌کردیم و همچنین ذخایر ارزی باید کنترل می‌شد.



چرا اطلاع‌رسانی نمی‌کنیم؟

وی ضمن ابراز امیداوری از اینکه شرایط در آینده بهتر خواهد شد، اظهار داشت: اینکه اطلاع رسانی نمی‌کنیم به این خاطر است که دشمن از این اطلاعات سوء استفاده می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: شک نکنید که دشمنان برای به هم زدن بازار پول و ارز برنامه دارند، دائم می گفتند دلار 30 هزار تومان و 50 هزار تومان و ... می شود در حالی که اصلا چنین چیزی واقعیت نداشت و کار به جایی رسیده بود که  حتی برخی مسئولان هم این قیمت ها باور کرده بودند.

همتی با اشاره به اینکه برای ساماندهی بازار ارز باید سیاست های ارزی و تجاری هماهنگ باشد، گفت: البته اختلاف نظرهایی در این حوزه وجود دارد، برخی می گویند باید سیاست ارزی در خدمت تجارت باشد اما در شرایط فعلی نمی شود چرا که وقتی هدف دشمن به هم زدن بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی باشد، باید همه به کمک بانک مرکزی بیایند.


روسای کل بانک‌مرکزی حرف نمی‌زنند

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه در جهان غالبا روسای بانک مرکزی مصاحبه نمی کنند، گفت: البته در هیچ  کجای دنیا هم رییس کل روزانه با موضوع ارز و بدهی های بانکی و بانک های ناتراز و ... درگیر ی ندارد، اینجا انبوهی از مشکلات اقتصادی جمع شده است.



نقدینگی قفل شده است

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه برنامه هایی برای بانک های ناتراز داریم ،در خصوص نقدینگی گفت:  نقدینگی در ایران ناشی از سود سپرده‌ها و تسهیلات است، به این ترتیب این نقدینگی همگی الکترونیکی و حسابداری است و این نقدینگی در بازار نیست.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نقدینگی در قالب سپرده‌ها و دارایی‌ها در بانک‌ها قفل شده است، گفت: برای آزادسازی نقدینگی باید دارایی بانک ها فروخته شود و شرکت‌داری آنها کم شود.وی گفت: نقدینگی به طور طبیعی جایی می رود که بازدهی خوبی داشته باشد، در شرایط کنونی باید برای تعدیل نرخ های بانکی تلاش کنیم.رئیس کل بانک مرکزی یکی دیگر از برنامه های بانک مرکزی را جلوگیری از اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی دانست.


همتی گفت: نکته مهمی که امسال اجرا می کنیم سیاست باز پولی است تا نرخ سود را در کانالی تعیین کنیم که بانک ها در آن چارچوب حرکت کنند؛ در اولین دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد.

رئیس کل بانک مرکزی تشکیل بازار متشکل ارزی را برنامه دوم بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: اعضای هیات مدیره آن انتخاب شده اند و به زودی تا پایان فروردین امسال تشکیل و راه اندازی می شود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود