امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
12/7 1397

 

گروه بازار پول - رییس جمهور با اعلام اینکه مصوبه ادغام چند بانک نظامی نهایی و در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته است، افزود: گزارش امروز بانک مرکزی امیدوارکننده بود.


به گزارش رازپول، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز (سه شنبه) و در پنجاه و هشتمین مجمع بانک مرکزی میلاد صدیقه کبری (س)، روز مادر و روز زن را به همه ملت ایران تبریک گفت و اظهار داشت: گزارشی که امروز در جلسه مجمع شنیدیم، برای من امیدوار کننده بود.

وی افزود: آمریکا همه توان خود را در مسئله تحریم علیه سیستم بانکی، فروش نفت و سایر زمینه های اقتصادی کشور گذاشته است. رییس جمهور تصریح کرد: امروز خط مقدم ما برابر آمریکا محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی و بیژن زنگنه وزیر نفت هستند، البته سایر وزرای اقتصادی هم در خط دوم هستند اما خط اول مربوط به این سه نفر است.

رییس جمهور با قدردانی از سه نفر یاد شده به خاطر ایستادگی و توانمندی شان اظهار داشت: البته سایر دستگاه ها مانند سازمان برنامه و وزارت اقتصاد نیر زیر فشار هستند، اما عمده فشار متوجه این سه نهاد است.

روحانی با بیان اینکه با وجود تحمل سختی ها، اما موفقیت های بسیار خوبی هم داشتیم و باید این دو را باید در کنار هم قرار دهیم، تصریح کرد: ما هم سختی داریم و هم مردم توقعات درستی دارند، اما پیشرفت های خوبی هم داشته ایم و مردم باید آنها را بدانند.

وی ادامه داد: این پیشرفت ها متعلق به مردم است. اگر وزارت خارجه یا بانک مرکزی کاری می کنند متعلق به مردم است. همه این تلاش ها، متعلق به ملت ایران است اما هر کسی در حد مسئولیت خود بار سنگینی را بر دوش دارد.

رییس جمهور با اشاره به رشد اقتصادی در شرایط فشار اقتصادی گفت: در شرایط تحریم قائدتا باید شرایط کشور ما مطلوب نباشد، اما تراز تجاری ما در ۱۱ ماه اخیر مثبت است و بر اساس آمارها ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داریم و ۳۸ میلیارد دلار واردات داریم و بر همین اساس تراز ما مثبت ۱.۵ است که نشانه خوبی است.

وی ادامه داد: واردات در بخش‌هایی مثل کالاهای اساسی بیشتر شده و در برخی زمینه ها واردات کاهش پیدا کرده و منابع ارزی ما برای تامین نیازهای وارداتی مشکلی ندارد.

روحانی درباره موفقیت‌های حقوقی بانک مرکزی و دولت گفت: یکی از مهم ترین دستاوردها و موفقیت‌های حقوقی ایران در برابر آمریکا بوده و ما توانستیم سه بار موفق شویم و آمریکا شکست بخورد؛ یک بار دادگاه صلاحیت خود را در زمینه محکوم سازی تحریم‌ آمریکا و خروج از برجام تایید کرد و بعد از آن از دادگاه خواستیم تا قرار موقت صادر کند و به نفع ایران رای صادر شد.

روحانی افزود: ما در دادگاه بین المللی موفق شدیم و در سومین بار دادگاه به نفع ایران برای ۲ میلیارد پول ضبط شده بانک مرکزی و مردم ایران رای صادر کرد که موفقیتی بزرگ بوده است. همچنین دوبار در دو داگاه مهم اروپایی ما موفق شدیم و ۱.۶ میلیارد پول ضبط شده بانک مرکزی از توقیف خارج شد.

وی با اشاره به همکاری همه نهادها در حوزه اقتصاد خاطر نشان کرد: ما در صحنه سیاسی و بین المللی  موفق هستیم؛ ما در منطقه کار بزرگی انجام داده‌ایم و این کار توسط همه نیروهای مخلص انجام شده که بخشی از آن توسط سپاه، وزارت امور خاجه و فعالین اقتصاد کشور بوده است.

رییس جمهور با بیان اینکه بشار اسد برای تشکر از مردم و دولت ایران شب گذشته به تهران سفر کرد، گفت: روز گذشته رییس جمهور سوریه از دمشق به تهران آمد و خدمت مقام معظم رهبری آمدند و ملاقات داشتیم؛ وی تاکید داشت که صرفا برای تشکر از رهبر، دولت و مردم ایران به دلیل کارهای بزرگی که در کنار یکدگیر در حال انجام دادن هستیم سفر کرده است.

وی درباره مدعیان افزایش نقدینگی اظهار داشت: برخی مدعی هستند که نقدینگی افزایش بسیار زیادی داشته اما ما امروز در آمار و ارقام دیدیم که رشد نقدینگی تا اول دولت یازدهم از سال ۸۲ تا ۹۱ بالغ بر ۲۷ درصد بوده، اما از ابتدای دولت یازدهم رشد نقدینگی تا به امروز ۲۳.۸ درصد رشد داشته است.

روحانی تاکید کرد: دولت یازدهم و دوازدهم توانست نقدینگی را کنترل و در پایه پولی ما حرف مهمی دارد؛ قبل از این دولت پایه پولی بر اساس میزان استقراض دولت یا همان طلب کاری بانک مرکزی از دولت بوده و با توجه به خطر بسیار زیاد افزایش پایه پولی برای کشور، در حال حاضر در صورتی که پایه پولی بالا می‌رود به خاطر استقراض بانک‌ها از بانک مرکزی است و بانک‌ها باید تلاش کنند تا از پایه پولی به منظور عدم فشار به اقتصاد و بانک مرکزی استفاده کنند.

رییس جمهور تاکید کرد: مطالبات بانک ها از بانک مرکزی در ماه‌های اخیر کاهشی بوده که مسئله بسیار مهمی بوده است. وی ادامه داد: بانک‌ها در زمینه عدم استفاده از منابع بانک مرکزی تلاش کردند؛ وضع بانک‌های دولتی بهتر از بانک‌های خصوصی و سیاست‌های اصلی ۴۴ است.

روحانی در ادامه افزود: اضافه برداشت را باید بانک ها و بانک مرکزی کنترل کند که نهایتا به پایه پولی بر  می گردد. موفقیت بانک مرکزی در مسئله موسسات اعتباری غیر مجاز اتفاق بزرگی بود که توانست یک بلای بزرگ برای مردم را برطرف کند.

رییس کل قبلی بانک مرکزی فشارهای زیادی را تحمل کرد تا بتواند تکلیف موسسات مالی را حل و فصل کند. در آن زمان شاهد بودیم که نامه هایی با بیش از ۱۰۰ امضا برای فشار به سمت بانک مرکزی هدایت می شد. این کار بزرگ انجام شده و در حال حاضر نیز برنامه های تکمیلی را در دست اجرا داریم.

وی ادامه داد: هرچند موسسات مالی پایه پولی را بالا بردند، اما با سیاست های اجرا شده توانستیم همه چیز را حل و فصل کنیم و به تعادل برسانیم. البته این معضل مربوط به این دولت نبود و شکل گیری این موسسات به سال ۸۲ بر می گردد و بار آن به دوش دولت فعلی افتاد. در جلساتی که با شورای سران سه قوه برگزار کردیم مصوب کردیم که مشکلات جاری را حل و فصل کنیم و در این زمینه مصوبه هایی نیز داشتیم.

روحانی افزود: بانک مرکزی باید نظارت بر بانک ها را افزایش دهد و تصمیمات نیز بر اساس چارچوب های تعیین شده اجرا شود. مردم باید بدانند که همزمان با فشارهای اقتصادی دشمن، اصلاح بانک ها را نیز انجام دادیم که دستاورد بزرگی را در جهت سالم سازی فضای فعلی شکل داده است.

رییس جمهور تاکید کرد: بزودی چند بانک نیروهای مسلح با هم ادغام می شوند و در نظر داریم این مسئله تا پایان سال انجام شود و مصوبات آن انجام شده و در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته که باید نهایی و عملیاتی شود.

وی گفت: بانک مرکزی بار مسئولیت سنگینی دارد که با کمک دولت باید فشارهای فعلی را مدیریت و اصلاح کنیم. اگر عده ای بخواهند دور کشور را دیوار بکشند کار دولت را سخت می کنند به همین خاطر از همه خواهش می کنیم که با هر ایده و عقیده ای دور دولت را دیوار نکشید و بگذارند دولت کار خودش را انجام دهد و باید این دیوارها حذف شود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود