امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
10/30 1397

گروه بازار پول - در هفته گذشته شایعات پیرامون بانک آینده سبب انتشار بیانیه‌ای شد که لیستی از افتخارات این بانک را در مطلع خود جا داده بود، اما واقعیت‌های این بانک را به خوبی مطرح نکرده بود.




بانک آینده در سال های اخیر ساماندهی تعهدات دو تعاونی اعتبار افضل توس و صالحین را بر عهده گرفته است و از این بابت توانسته تائیدیه وجوه 99درصد سپرده گذاران تعاونی افضل توس را به سرانجام برساند و برای پرداخت الباقی وجوه در انتظار اشاره و البته منشاء سپرده ها از سوی بانک مرکزی است.

بنابراین کارسازی 15 هزار میلیارد ریال سپرده در این مدت فشار مضاعفی بوده است که از سوی بدنه این بانک تحمل شده است. همچنین 22هزارو 885 میلیارد ریال از بدهی تعاونی صالحین دریافت شده و مابقی مبلغ تا 24هزارو 900 میلیارد ریال نیز به گفته رسول اف مدیرعامل این بانک تا پایان سال دریافت خواهد شد.


واقعیت این است که بانک آینده نه به واسطه کسب افتخاراتی نظیر رتبه دهم از نظر فروش در میان ۵۰۰ شرکت برتر، کسب عنوان شرکت پیشرو در اقتصاد ملی در دو سال پیاپی و یا کسب عنوان بانک سال ایران در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی توسط نشریه معتبر بَنکِر، بانک تحول‌ساز خاورمیانه در سال ۲۰۱۷ میلادی و بانک برتر سال ۲۰۱۸ میلادی از طرف مؤسسه وزین یورومانی، که به واسطه کارسازی در جهت بازگرداندن منابع و سپرده های مردمی شایسته توجه است.


هرچند که این بانک نیز در بیانیه اخیر خود، انتساب هرگونه طرح ادعای واهی به این بانک که در روزهای اخیر در فضای مجازی منتشر شده است را قویاً مردود دانسته و از مشتریان خود دعوت کرد؛ هرگونه اخبار مربوط به بانک را از رسانه اختصاصی و کانال‌های ارتباطی بانک و یا رسانه‌های معتبر داخلی و مراجع رسمی کشور دریافت کنند.

گزارش حسابرسی نشده شش ماهه منتهی به شهریور 1397 این بانک نیز نشان می دهد در حالی در سه ماهه سال جاري 541 ميليارد ریال معادل 34 ریال به ازاي هر سهم سود محقق کرده بود که در عملکرد شش ماهه 1169 ميليارد ریال معادل 73 ریال سود به ازاي هر سهم توسط بانک کسب کرد.

واقعیت های آماری این است که جهش درآمدهاي مشاع، کنترل سهم سود پرداختی به سپرده گذار، ارتقاي فعاليت هاي کارمزدي و کاهش هزینه مالی از نکات مثبت عملکرد بانک نسبت به سال گذشته است که در راستاي کيفی شدن سودآوري بانک قدم برداشته است.


علی رغم وجود این جریانات داخلی، بانک در این دوره 117169 ميليارد ریال درآمد تسهيلات اعطایی مشاع کسب کرده است که افزایش 105 درصدي را نسبت به دوره مشابه سال گذشته نشان ميدهد، هرچند که در سوي مقابل بانک 109580 ميليارد ریال سود به سپرده گذارانش پرداخت کرده که 95درصد افزایش یافته است.


بررسی نسبت سهم سود پرداختی به سپرده‌گذار به درآمد حاصل از تسهيلات اعطایی مشاع نشان مي‌دهد که این نسبت از 98 درصد دوره مشابه سال گذشته به 93 درصد تقليل یافته است که نکته مثبتی تلقی مي‌شود.


همچنين در بخش غير مشاع بانک با افزایش 2329 درصدي موفق به کسب درآمد کارمزد 19765 ميليارد ریالی شده است که نشان ميدهد برخلاف سال گذشته که عمده فعاليت‌هاي غيرمشاع بانک در تحقق سایر درآمدها و فروش دارایی بود به فعاليت هاي کارمزدي و ... توجه کرده است.


هرچند که بانک در مقابل حدود 28 هزار ميليارد ریال مجموع درآمدهاي کسب شده، 26820 ميليارد ریال هزینه محقق کرده است که هزینه های مالی سهم زیادی در آن دارد اما در هر حال بانک با توجه به توانایی جذب منابع و براي کاهش ریسک هاي آتی خود به شدت نيازمند بهبود کفایت سرمایه و افزایش آن ميباشد تا بتواند در برابر مخاطرات آتی مقاوم پذیر باشد .در مجموع بانک از یک سو نشان ميدهد که در مسيري مثبت جهت بهبود کيفيت سودآوري قدم برداشته است و از سوي دیگر پتانسيل بالایی براي جذب منابع دارد که با ارتقاي کفایت سرمایه ميتواند مخاطرات آتی را نيز کاهش دهد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود