امروز: سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403
10/18 1397

 گروه بازار پول - متعاقب توافقات هسته‌ای به عمل آمده در سال 1394، مذاکرات با اعتبار دهندگان خارجی پس از گذشت قریب به 10 سال از قطع و یا کاهش روابط از سر گرفته شد وطی مذاکرات به عمل آمده با بانک‌ها و موسسات بیمه اعتبار خارجی و دولت‌ها نظیر؛ اگزیم بانک هند، وزارت دارایی روسیه، موسسات بیمه اعتبار صادراتی کشورهای ایتالیا،چین، کره جنوبی، نروژ،دانمارک، ژاپن، بانک همکاری‌های بین‌المللی ژاپن، اگزیم بانک کره جنوبی،توافقات اولیه‌ای به منظور تجهیز منابع مالی در حدود 60میلیارد دلار در سال 1395حاصل شد.ادامه فعالیت‌های صورت گرفته در سال 1395ودر سال 1396به انعقاد کلیات قرارداد فاینانس منجر شد که در مجموع حدود 30 میلیارد دلار است.

فهرست قراردادهای منعقد  شده فیمابین بانک مرکزی و طرف‌های خارجی به این شرح است :



در سال 1397با خروج آمریکا از برجام، اجرای قراردادهای فاینانس با ابهامات جدی روبرو شده است. برخی طرف‌های قرارداد  آشکارا از توافق‌ها خارج شده‌اند و برخی نیز نه به پیشرفت فرآیند تأمین و تجهیز می‌پردازند و نه صحبتی از خروج از توافقات می کنند.

در حوزه سرمایه گذاری خارجی نیز به نظر می‌رسد افزایش نرخ ارز بازار آزاد نیز بتواند اهرمی جذاب برای ورود سرمایه‌گذاران باشد.

 

با توجه به اینکه کلیات قراردادهای فاینانس(به جز 8میلیارد یورو قرارداد کره جنوبی) اکثراً از سوی کشورهای اروپایی و روسیه و چین به تصویب رسیده  برای تحقق آن ها تلاش دیپلماتیک بیشتری صورت گیرد.

با  توجه  به  اینکه  بخش  زیادی  از  مجوزهای  قانونی  سال های  گذشته  برای  استفاده  از  فاینانس  هنوز  استفاده  نشده  و  صرفاً  در  حد  انعقاد قرارداد کلی پیشرفت است به نظر می رسد برای لایحه سال 1398 سقف جدیدی تعیین نشود و فقط به استفاده از باقیمانده مجوزهای سال های 1397 و 1396 اکتفا شود.


.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود