امروز: پنجشنبه، 30 خرداد 1398
09/28 1397

 

گروه بازارپول - بانک توسعه تعاون در حالی از شعار جدید خود با مضمون "آری به‌اتفاق جهان می‌توان گرفت" رونمایی کرد که به نظر می رسد این شعار آینده ای متفاوت و پیشرو را برای مشتریان خود به تصویر نمی کشد.

بانک توسعه تعاون امروز از شعار جدید خود در حضور حجت‌الله مهدیان رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل، سایر اعضاء هیئت مدیر بانک توسعه تعاون، دکتر مسلم خانی مدیرکل دفتر ترویج، آموزش و تحقیقات تعاونی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی، دکتر قیطاسی دبیر شورای هماهنگی بانک‌ها رونمائی کرد.

 به گزارش رازپول، در حالی که سعید معادی مشاور مدیرعامل و مدیر امور روابط عمومی و حوزه مدیریت سخنرانی مبسوطی را در خصوص شعار و لوگو یک سازمان به‌عنوان هویت و شناسنامه ای که باعث جلب و جذب مردم و مشتریان و دریچه ورود ذهنی و ارتباطی آنان به سازمان می باشد کرده است و اذعان داشته که شعار می‌تواند بیانگر مأموریت، محصول، خدمت و یا مزیت رقابتی کلیدی برای سازمان‌ها باشد و تعهد یک خدمت را به مردم نشان می‌دهد و تاکید داشته که شعار باید کوتاه و درعین‌حال رسا باشد و ضمن ایجاد احساس مثبت در مخاطبان دارای بار معنای مثبت باشد و لازم است که در خاطره‌ها و ذهن‌ها بماند، اما شعار جدید این بانک با نقدهایی رو به رو است.


اگر بخواهیم با اصول و مبانی شخصیت‌پردازی در ساختار معماری برند بانک توسعه تعاون را در جایگاه سازی جدید مورد بررسی قرار دهیم به نظر می‌رسد این بانک با رویکردی احساسی و بدور از نگرشی عقلانی نسبت به مقوله بانکداری فصل جدیدی را آغاز خواهد کرد.


اساسا در انتخاب شعار به عنوان بخشی از فرآیند جایگاه سازی توجه به قابلیت های عینی و ملموس رقابتی مهم ترین اصل طراحی شعار سازمانی است.

با مرور شعار "آری به‌اتفاق جهان می‌توان گرفت" به نظر نمی رسد قابلیتی حرفه ای، رقابتی و عینی در نگرش جدید مدیریتی مبتنی بر شعار دیده شود، چراکه بررسی عناصر تشکیل دهنده این شعار نشان می دهد که تصمیم گیرندگان بانک هنوز به رقابتی بودن بازار پولی کشور توجهات لازم را ندارند!


از سوی دیگر واژه تعاون فارغ از قداست لغوی خاص آن که همواره در قرآن کریم به آن توجه ویژه شده و مورد توصیه قرارگرفته و به عنوان راهگشایی عملیاتی به کمک اقتصاد کشور آمده است در تعریف اصل 44 قانون اساسی همواره سهمی همدوش و در رقابت با سایر بخش های خصوصی و دولتی دارد.


لذا اگر قرار است بانک توسعه تعاون به عنوان نماینده این کلید واژه معتبر در بازارپولی ایفای نقش کند و بتواند ضمن دفاع از این واژه، سهم قابل توجهی به عنوان تنها نماینده این بخش به خود اختصاص دهد شایسته است به جای پرداختن به اصول شعاری، ذهنی و غیرملموس با ساختاری فنی، عملیاتی و عینی به سهم خواهی از بدنه اقتصاد کشور متناسب با اصل 44 قانون اساسی بپردازد که به نظر نمی رسد با نگرشی که در ساختار مدیریت این بانک وجود دارد این آرمان عملی باشد.

از سوی دیگر باید توجه داشت که بانک توسعه تعاون در پیشبرد اهداف اقتصادی با محوریت تعاون قطعا اگر بتواند با طراحی درست و حضور به هنگام اهداف پیش بینی شده خود را محقق کند تاثیر قابل توجهی در سازمان های همجوار زیر مجموعه و هم نگرش مانند بیمه تعاون خواهد داشت.


در این مراسم معادی بابیان اینکه با تائید و موافقت مهدیان رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل و همچنین سایر اعضاء هیئت‌مدیره بانک، پس از تهیه و ارائه پیشنهاد توسط امور روابط عمومی و حوزه مدیریت، بررسی و دقت لازم از بین شعارهای مختلف و متنوع اعمال و سرانجام شعار بانک حسب وظایف و رسالت وجودی آن و با بهره بردن از گنجینه غنی ادبیات و شعر ایران‌زمین و برداشت مصرع یکی از زیباترین اشعار مفهومی لسان الغیب حضرت خواجه حافظ شیرازی تعیین گردید، اظهار داشت: انتخاب این مصرع ارزشمند با اتکا به اشتراک مفهومی و محتوایی کلیدواژه‌های تعاون و توسعه با مصرع مذکور بوده است. به‌نحوی‌که شروع این مصرع با کلمه:"آری " دلالت تأکیدی و اثباتی بر مثبت اندیشی و وقوع حتمی یک موضوع، توأم با تشویق و ترغیب همگان بر انجام کار ارزشمند و بزرگ بوده است و متعاقب آن واژه " به‌اتفاق " بیانگر مفهوم صریح و روشن " با اتحاد "، " با تعاون "، " با همکاری "، " با همدلی " و " با همراهی " است، مضاف بر اینکه انجام کارهای مهم، بزرگ و ارزشمند در قالب بیان شاعرانه، ترکیب " جهان می‌توان گرفت " متجلی شده است که مفهوم تفکر جمعی، کار جمعی، تلاش جمعی برای انجام کارهای بزرگ و مهم در جهت توسعه و ایجاد ظرفیت بیشتر و بهتر قابل‌درک و استنباط است.

 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود