امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
08/23 1397

 گروه بازار پول - موسسه اعتباري ملل که در ماه هاي اخير موسسه هاي بحران زده غير مجاز را بر اساس تکليف بانک مرکزي، ساماندهی کرده است؛ در شش ماه نخست سال 97 ، با ثبت ارقام مناسب در حوزه تسهيلات و سپرده، عملکرد مناسبی را نسبت به سال قبل، به نمایش گذاشته است .


قائم‌مقام موسسه اعتباری ملل نیز اعلام کرده است که این موسسه شرایط لازم برای تبدیل شدن به بانک را دارد و درخواستش را به بانک مرکزی ارائه کرده و به محض اعلام مسوولان، برای تبدیل موسسه به بانک ملل اقدام خواهد کرد.

 

محمدرضا مروجی البته این نکته را هم عنوان کرده که در شش ماه ابتدای سال، 20 درصد از هدف جذب منابع تحقق پیدا کرده است. وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم به هدف تعیین شده در جذب منابع برسیم ضمن اینکه تسهیلات مربوط به 3 هزار نفر از شاغلان ارتش در دست اجراست.

وی همچنین درباره تعیین تکلیف سپرده‌گذاران «وحدت» گفت: از مرداد سال گذشته که بنا به دستور بانک مرکزی رسیدگی به امور این تعاونی به موسسه ملل واگذار شد تاکنون، از مجموع 400 هزار سپرده‌گذار تعاونی وحدت، تنها 800نفر تعیین تکلیف نشدند.


 مروجی افزود: از این تعداد، حدود 360 نفر به‌طور کلی هیچ مراجعه‌ای برای تعیین تکلیف سپرده‌های خود نداشته‌اند. وی درباره تعیین وضعیت نیروهای تعاونی منحل شده وحدت نیز گفت: به‌زودی هیات تصفیه این تعاونی، در این باره تصمیم‌گیری خواهد کرد و نیروهایی که به موسسه ملل تکلیف شده است، با ایجاد شعب جذب می‌شوند و بقیه نیروها را هیات تصفیه تعیین تکلیف می‌کند. قائم‌مقام موسسه اعتباری ملل افزود: تعاونی وحدت حدود 500 میلیارد تومان تسهیلات به 33 هزار نفر پرداخت کرده بود که هیات تصفیه این تعاونی و مدیران موسسه ملل درباره نحوه برگشت این تسهیلات، تصمیم می‌گیرند.


آمارها بیانگر این واقعیت است که امین سیدجوادی مدیرعامل موسسه اعتباري ملل در شش ماه نخست سال 97 بيش از 98 هزار ميليارد ریال تسهيلات اعطا کرده که از این تسهيلات مبلغ ۱۱ هزار و 37 ميليارد ریال درآمد کسب کرده است . بيشترین تسهيلات اعطایی در این شش ماه، به مشارکت مدنی با رقم 87 هزار ریال و 141 اختصاص داشته و بعد از آن به فروش اقساطی با رقم چهار هزار و 687 ميليارد ریال قرار داشت.


 در شهریور 97 موسسه اعتباري ملل 12 هزار و 176 ميليارد ریال تسهيلات به مشتریان خود اعطا کرده که از این مبلغ وام پرداخت شده 3 هزار و 127 ميليارد ریال بوده است .


در شش ماهه نخست سال 96 موسسه ملل حدود 89هزار و 487 ميليارد ریال تسهيلات اعطا کرده بود که در مجموع شش هزار و 241 ميليارد ریال درآمد کسب کرده بود حال آنکه این موسسه در سال 97 با 98 هزار ميليارد ریال بالغ بر ۱۱ هزار ميليارد ریال درآمد کسب کرده است.


آنچه جوادی برنامه ریزی کرده است در واقع نسبت درآمد به تسهيلات اعطایی است که در شش ماهه نخست سال 96 حدود 0.69 بوده اما در سال 97همين نسبت به 0.112 رسيده است که نشان از رشد درآمد زایی در حوزه تسهيلات دارد و بانک در حوزه تخصصی خود رشد قابل قبولی داشته است.


از طرف دیگر؛ سپرده هاي جمع آوري شده در شش ماهه نخست سال جاري مبلغ 84 هزار و 595 ميليارد ریال بوده که به این ميزان از سپرده حدود 7هزار و 136ميليارد ریال سود (هزینه) پرداخت شده است.


بيشترین سرفصلی که این موسسه توانست بر اساس آن سپرده جمع آوري کند سپرده بلند مدت یک ساله است که رقمی افزودن بر 58 هزار و 772ميليارد ریال سپرده از مشتریان دریافت کرده است که حدود 5 هزار و 705 ميليارد ریال سود به این سپرده گذاران پرداخت کرده است. در مرتبه بعدي سپرده کوتاه مدت با مبلغ 21هزار و 541ميليارد ریال قرار دارد.


در صورتهاي مالی اعم از ترازنامه و صورت سود وزیان موسسه ملل آمده است که در شش ماهه نخست سال 96موسسه ملل حدود 94هزار و 168ميليارد ریال سپرده جمع آوري کرده بود که بر اساس آن مبلغ 10 هزار و 793ميليارد ریال سود پرداخت کرده است. علت بالا بودن هزینه سود پرداختی در شش ماهه نخست سال گذشته به مساله بالا بودن نرخ سود مرتبط است که بانک مرکزي از 11شهریور سال 96 این نرخ را به حداکثر ۱5 درصد رسانده و به همين دليل سود پرداختی در سال جاري بسيار کمتر از سال گذشته است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود