امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
08/15 1397


گروه بازارپول - از روز گذشته محدودیت خرید روزانه از طریق دستگاه های پوز فروشگاهی اجرایی شده است.


به گزارش رازپول، با ابلاغ بخشنامه 5 بندی رئیس کل بانک مرکزی به نظام بانکی در هفته گذشته و اجرای آن از روز گذشته  خرید بیش از 500 میلیون ریال در روز بسته شده و به عبارت دیگر شخصی که می خواهد بیش از 50 میلیون تومان در روز از حساب خود خارج کند الزاما باید با مراجعه به بانک و از طریق چک بین بانکی و ساتنا عملیات انتقال وجه را انجام دهد.


این خریدهای غیر قابل پیگیری از طریق دستگاه های پوز فروشگاهی صورت می گرفت و پیشتر بطور آنی به حساب پذیریده واریز می شد.

اما از سال گذشته بانک مرکزی در اقدامی جالب توجه محدودیت 500 میلیون ریالی برای هر بار خرید را بر روی پوز های فروشگاهی و واریزی با تاخیر 24 ساعته را اعمال کرد.

البته شخص می توانست برای خارج کردن مثلا 300 میلیون تومان، 6 بار خرید 50 میلیون تومانی را انجام دهد.



پیش از این در این بخشنامه پنج بندی که رییس کل بانک مرکزی خواستار پایبندی بانک ها و موسسات اعتباری به آنها شده عنوان شده بود:

1.سقف عمومی تراکنش انتقال وجه شتابی و غیرشتابی کارتی برای هر یک از پایانه های مجاز، به جز کارت خوان شعبه ای، برای هر فقره کارت در هر شبانه روز مبلغ 30 میلیون ریال است.

2. سقف عمومی تراکنش انتقال وجه شتابی و غیرشتابی کارتی برای پایانه کارت خوان شعبه ای برای هر فقره کارت در هر شبانه روز با شرط احراز هویت عینی و حضوری، مبلغ 150 میلیون ریال است.

3.سقف عمومی تراکنش خرید کارت برای هر فقره کارت در هر شبانه روز مبلغ 500میلیون ریال است.

تبصره: این سقف مشمول تراکنش های پذیرندگان حساب های دولتی و پذیرندگان با کدهای صنفی خاص نمی شود.

4. ارسال کد ملی دارنده کارت در تمام تراکنش های کارتی به هنگام پاسخ تراکش اجباری است.

5. درج «بابت» در تمام دستور پرداخت های ارسالی در سامانه های ساتنا و پایا اجباری است.

رییس کل بانک مرکزی در پایان این بخشنامه تاکید کرده است، این بانک بر رعایت مفاد این بخشنامه نظارت دقیق کرده و با بانک ها و موسسات اعتباری صادرکننده کارت که به هر علتی مفاد آن را رعایت نکنند، برخورد انضباطی قاطع و فوری به عمل می آورد.

البته بند 4 این بخشنامه هم قابل توجه است و باید پرسید که آیا در راستای حقوق شهروندی بانک می تواند از مشتری سوال کند که پول خود را از چه بابت از حسابش خارج می کند و اصولا این موضوع دخالت در حریم شخصی افراد نیست؟

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود