امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
06/3 1397

 گروه بازار پول - شرایط اقتصادی در ایالات متحده به گونه ای است که اعطای اعتبارات به مصرف کنندگان را به راحتی توجیه می کند. 


رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه دوم معادل با 4.1 درصد بوده است که بخشی از آن ناشی از قانون 1.5 تریلیون دلاری کاهش مالیات ها است، نرخ بیکاری در سطح 3.9 درصد یکی از پایین ترین نرخهای اخیر بیکاری در دهه های اخیر ایالات متحده است و به تبع این شرایط، کیف های پول مصرف کنندگان آمادگی بیشترین صرف مخارج را دارند.


در ماه جولای میزان خرده فروشی در ایالات متحده شاهد رشد 6 درصدی در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته بود که بسیار بیشتر از انتظار تحلیلگران بوده است. شرکتهای زنجیرهای همچون مِیسی شاهد سومین فصل پیاپی رشد فروش خود پس از سالها کاهش فروش بودند، والمارت بهترین رشد فصلی فروش خود را در ده سال اخیر ثبت کرد و شرکت خرده فروشی کالاهای لوکس با نام نورداستروم نیز شاهد چنان جهشی در فروش خود بود ( 47 درصد افزایش) که باعث افزایش 13 درصدی قیمت سهامش شد.


با این حال به نظر نمیرسد که رشد این گونه هزینه کرد خانوارها چندان خطر آفرین باشد. زمانی که در ابتدای سال گذشته میلادی میزان بدهی خانوارها در ایالات متحده از پیک تاریخی خود در سال 2008 عبور کرد، برخی از تحلیلگران آن را نشانه ریسکی برای وقوع یک بحران مالی جدید همچون دهه گذشته دانستند. با این حال بنا به گزارش فدرال رزرو نیویورک، بدهی خانوارهای آمریکایی که معادل با 13.3 تریلیون دلار است، در مقایسه با ماههای منتهی به بحران مالی بین المللی دهه گذشته در مقایسه با GDP و درآمد قابل تصرف از نسبت کمتری برخوردار است.


در این شرایط بانکهای بزرگی که منتشرکننده کارتهای بانکی هستند، از شرایط خوشحال هستند. در سه ماهه دوم بانک آمریکایی جی پی مورگان گزارش داده است که خرید مصرف کنندگان با استفاده از کارتهای صادره این بانک شاهد رشد 11 درصدی بوده است،بانک آمریکا نیز شاهد رشد مشابهی بوده است. سیتی گروپ و کپیتال وان نیز اعلام کردند که شاهد رشد مناسبی در این بخش برای استفاده از کارتهای صادره خود در میان مشتریانشان است.


با این حال بنا به گزارشی که نشریه فایننشال تایمز منتشر کرده است، این مهمانی در حال به پایان رسیدن است. با توجه به رسیدن مخارج مصرف کننده به سقف جدید، شرایط در بازار اعطای کارتهای تجاری به شدت رقابتی شده است و بانکها برای جذب مشتریان بیشتر در حال حداکثر کردن منافع دارندگان کارتهای خود و اعمال نرخهای بهره اندک میباشند.


شدت رقابت در بین بانکها و طول دوره سیکل کنونی رشد اقتصاد آمریکا که به بیش از 9 سال رسیده است، منجر به افزایش برخی از ریسکهای صنعت شده است. داده های مربوط به سنجش کیفیت اعتبارات با وجود اینکه هنوز به محدوده قرمز نرسیده است، اما شاهد پیمودن مسیر نامناسبی است. میزان سوخت شدن مطالبات بانکها از کارتهای اعتباری که در سه ماهه اول سال 2010 به پیک خود در نزدیکی 19 میلیارد دلار رسید و در سال 2015 به کمتر از 5 میلیارد دلار بازگشته بود، در سال 2018 به صورت فصلی به بالای 8 میلیارد دلار افزایش یافته است.


ماه گذشته گزارش سالیانه منتشر شده از جان فدرال رزرو درباره سودآوری کارتهای اعتباری بانکها نشان داد که نرخ بازده داراییها (ROA) با ثبت 3.4 درصد در سال 2017 ، برای چهارمین سال متوالی شاهد کاهش بوده است. بنا به گزارش فدرال رزرو، افزایش نسبتا قابل توجه ذخایر احتیاطی مربوط به زیانها باعث کاهش سود شده است. همچنین درآمدهای غیر نرخ بهره ای که معمولا شامل هزینه های کارمزد و جرایم اعمال شده بر روی دارندگان کارت است، در حال کاهش هستند. سال گذشته میزان درآمدهای غیر بهره ای بانکی همچون جی پی مورگان به 4 میلیارد دلار کاهش یافته است که افت حدود 1.8 میلیارد دلاری را نسبت به سال 2013 نشان میدهد و این امر با وجود گسترش پورتفوی کارتهای منتشر شده توسط این بانک است.

 

بخشی از این وضعیت به دلیل این است که کس و کارهای بزرگ در حال سختگیری بر بانکها به منظور کاهش هزینه های کارمزد بانکها که بر مشتریان کسب و کارها اعمال میشود، است. برای مثال سال گذشته شرکت خرده فروشی Costco کارتهای مخصوص مصرف کنندگان خود را که پیشتر توسط آمریکن اکسپرس تهیه میشد، به دلیل دریافت شرایط بهتر به سیتی واگذار کرد.


اعطای جوایز سخاوتمندانه برای جذب مشتریان جدید یکی از عوامل دیگر کاهش سود بانکها میباشد.

مجموع این عوامل باعث شده است که نشانه هایی مبنی بر عقب نشینی بانکها از اعطای رقابت دادن اعتبارات به مصرف کنندگان پدیدار شود. بنا به داده های منتشر شده توسط فدرال رزرو، در فصول اخیر رشد تعداد حسابهای باز متصل به کارتهای تجاری یک رقمی شده است. همچنین گزارش اعتباری منتشر شده توسط فدرال رزرو نشان میدهد که بانکهای مختلف در حال سخت تر کردن استانداردهای مرتبط با متقاضیان دریافت کارتهای تجاری میباشند.

اگر که شاهد چرخش U شکلی در جریان وضعیت کنونی اقتصاد آمریکا باشیم، آن گاه فشار بر روی بانکهای آمریکایی برای سودسازی به شدت افزایش خواهد یافت و میتواند باعث تضعیف چشم انداز این صنعت در ایالات متحده برای سالیان متوالی گردد.

در طی این هفته هم دوباره شرایط مثبت به بازار برگشته است و استراحتی که انتظار می رفت رخ نداد و همچنان هم ایراد مهمی به شرایط مثبت نمی توان داشت. لذا شاخص مسیر رو به بالایش را ادامه خواهد داد و به نظر نمی رسد توقف سنگینی فعلا رخ دهد. اگر هم صنایع بزرگ توقفی داشته باشند، صنایع کوچک به خوبی برای ادامه ی مسیر رو به بالا آماده می باشند. بانکها هم در این شرایط، حرکت مثبتی را آغاز کرده اند و بیشتر آنها کف های قیمتی شان را ساخته اند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود