امروز: سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403
05/29 1397

گروه بازار پول - با الزام بانک مرکزی و تاکید بر اجرایی شدن سامانه صیاد ، از روز چهارم شهریورماه چک های غیر صیادی در بانک های ملی و کارآفرین در سامانه چکاوک قابل وصول نخواهد بود. بانک های ملت، توسعه صادرات ،ایران زمین و شهر نیز این مهلت را تا پایان مرداد اعلام کرده اند.بانک رفاه هم این مهلت را اول شهریور اعلام کرده است .

 

به گزارش رازپول ،  پس از پایان مهلت تعیین شده، دریافت وجه چک های غیرصیادی فقط در شعبه صادرکننده آن ممکن است.

تعویض دسته چک های قدیمی و تعویض آن با دسته چک های صیادی در همه شعب بانک ملی ایران امکان پذیر است.


اعلام آخرین مهلت واگذاری چک های غیر صیادی در بانک ایران زمین

براساس مهلت اعلام شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مشتریان برای واگذاری چک‌های غیر صیادی (طرح قدیم) خود با هر تاریخی تنها تا روز 30 مرداد 1397 مهلت دارند.

 در پایان شهریورماه سال 1396 بانک مرکزی از سامانه ای به نام سامانه صیاد (صدور یکپارچه دسته چک) رونمایی کرد، که اصلی ترین دلیل وجود آن، صدور چک به صورت یکپارچه به منظور اعتبار سنجی، کنترل دقیق صلاحیت متقاضی دسته چک و امکان استعلام ساده تر وضعیت عملکرد صادر کننده چک است.

بر همین اساس دارندگان دسته چک های غیر صیادی تنها تا 30 مرداد 1397 مهلت دارند تا با مراجعه به شعب بانک ایران زمین در سراسر کشور نسبت به واگذاری چک های طرح قدیم خود اقدام کنند.

لازم به ذکر سامانه صیاد روند استعلام و پیگیری و صدور چک را تسهیل می بخشد، به نوعی که هر برگ چک دارای شناسه ای منحصر به فرد بوده تا به راحتی قابل پیگیری باشد که موجب افزایش اعتبار دسته چک خواهد شد و از اختصاص چک به افراد بد سابقه جلوگیری خواهد کرد.


عدم پذیرش چک های طرح قدیمی (غیرصیادی) سایر بانکها از شهریورماه


در راستای اجرای فاز دوم طرح صیاد در شبکه بانکی کشور در شهریور ماه سال جاری، پذیرش و تبادل کلیه برگه چک های طرح قدیمی (غیرصیادی) در سامانه چکاوک میسر نخواهد بود و مشتریان بایستی جهت واگذاری و وصول وجه چک های مربوطه به شعب صادر کننده دسته چک آن بانک مراجعه نمایند. از این رو به اطلاع مشتریان عزیز می رساند؛

به منظور پیش گیری از هر گونه مشکلات احتمالی، از مشتریان گرامی تقاضا می گردد حداکثر تا پایان روز کاری 30 مرداد ماه سال جاری نسبت به مراجعه و واگذاری چک های وصولی طرح قدیمی (غیرصیادی) خویش نزد شعب بانک شهر اقدام نمایند.


اطلاعیه بانک کارآفرین در خصوص واگذاری چک‌های غیر صیادی قبل از چهارم شهریورماه

روابط عمومی بانک کارآفرین با استناد به ضوابط لازم الاجرای جدید، مبنی بر عدم پذیرش چک‌های غیر صیادی از تاریخ چهارم شهریورماه سال جاری، اطلاعیه‌ای به شرح زیر صادر کرد:

به اطلاع مشتریان بانک کارآفرین می‌رساند، با توجه به ضوابط اعلام شده مبنی بر عدم پذیرش چک‌های غیر صیادی از چهارم شهریورماه سال جاری و نزدیک شدن به مهلت پذیرش و پردازش این نوع چک‌ها (طرح قدیم) عهده سایر بانک‌ها، از تاریخ مذکور وصول این قبیل چک‌ها صرفاً با مراجعه مشتری به بانک صادرکننده چک امکان‌پذیر خواهد بود. بنابراین از ابتدای تاریخ یادشده، کلیه شعب بانک کارآفرین از پذیرش چک‌های طرح غیر صیادی عهده سایر بانک‌ها که به‌منظور واگذاری در سامانه چکاوک به بانک ارائه می‌گردد، خودداری خواهند کرد.

این اطلاعیه صرفاً به‌منظور آگاهی مشتریان محترم بانک کارآفرین و رفاه حال آنان می‌باشد بدیهی است از دارندگان حساب‌های جاری نزد این بانک، که هنوز نسبت به تغییر دسته‌چک خود اقدامی نکرده‌اند، درخواست می‌شود، با مراجعه به شعب بانک کارآفرین نسبت به انجام این امر، در اولین فرصت اقدام نمایید.


بانک ملت اعلام کرد: ۳۰ مرداد، پایان مهلت واگذاری چک سایر بانک ها با طرح قدیم

با توجه به اجرایی شدن طرح صیاد، واگذاری چک سایر بانک ها با طرح قدیم(غیرصیادی) فقط تا پایان مردادماه، امکان پذیر خواهد بود.

 با استناد به مفاد نامه اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی، مهلت ثبت اطلاعات چک های طرح قدیم(غیرصیادی)، صادره سایر بانک ها در واحدهای صف بانک، حداکثر روز ۳۰ مردادماه سال جاری  تعیین شده است.

بر اساس این گزارش، مشتریان باید برای واگذاری چک های خود با هر تاریخی، تا پایان مردادماه به شعب بانک ملت در سراسر کشور مراجعه کنند.

سامانه صیاد(صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک) به منظور یکپارچه سازی فرایند صدور دسته چک های بانکی پیاده سازی شده است.

این سامانه با متمرکز سازی درخواست های دسته چک، امکان اعتبار سنجی صاحبان حساب و امضا را فراهم می سازد و از اختصاص دسته چک به افراد بدون صلاحیت و بد سابقه جلوگیری می کند.

سامانه صیاد با اختصاص شناسه منحصر به فرد به هر برگ چک، استعلام و پیگیری وضعیت چک را تسهیل می کند و باعث افزایش اعتبار دسته چک در تبادلات مالی کشور می شود ضمن این که با ثبت دسته چک های صادر شده ، یک بانک اطلاعاتی یکپارچه و مدون از سوابق صدور دسته چک  در سراسر کشور ایجاد می کند.


آخرین مهلت واگذاری چک های غیر صیادی در سامانه چکاوک در بانک رفاه

آخرین مهلت واگذاری چک های غیر صیادی تاریخ آینده در سامانه چکاوک اعلام شد.

 با توجه به تاکید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، آخرین زمان واگذاری و پذیرش چک های غیر صیادی تاریخ آینده در سامانه چکاوک، اول شهریور ماه سالجاری خواهد بود.

از اینرو مشتریان گرامی بانک رفاه برای وصول، حداکثر تا تاریخ 97.5.30 نسبت به تحویل آن ها به شعب اقدام کنند .

گفتنی است این تاریخ غیر قابل تمدید است.


فراخوان بانک توسعه صادرات ایران برای تعویض دسته چک‌ها

بانک توسعه صادرات ایران طی اطلاعیه ای اعلام کرد: صاحبان دسته چک قدیمی این بانک به منظور تعویض آن و تبدیل به چک‌های صیادی تا پایان مردادماه به شعب این بانک مراجعه کنند، در غیر این صورت چک‌های قدیمی در سایر بانک ها پذیرش نخواهد شد.

برای مشتریانی که چکهای تاریخ آتی خود را حداکثر تا تاریخ 97/5/15 به شعب بانکها ارایه کرده باشند؛ تخصیص شناسه صیادی از طریق سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی اعمال خواهد شد و وصول سایر چکهای تاریخ آتی فقط از طریق مراجعه حضوری به شعب همان بانک میسر می شود.

براساس این گزارش، در راستای تسهیل امور مربوطه و بهبود کیفیت خدمت رسانی به مشتریان؛ شعب بانک نسبت به تعویض دسته چکهای با طرح قدیم با دسته چکهای طرح صیاد اقدام می کنند.

مطابق اعلام بانک مرکزی زمانبندی پیاده سازی سامانه صدور یکپارچه دسته چک (صیاد) در دو فاز اجرایی شامل شخصی سازی چکها مصوب و اجرایی شده است.

هدف از اجرای این طرح؛ عملیاتی شدن مصوبات شورای پول و اعتبار و ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و در راستای ارتقای اعتبار برگ چک و کاهش آسیبهای اجتماعی و اقتصادی ناشی از صدور چک جعلی و بی محل اعلام شده است.



.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود