امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
05/20 1397

گروه بازار پول - هفته گذشته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی استیضاح و برکنار شد اما تبعات این برکناری برای ۳۲۷ شرکت زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی است و ۱۸۷ شرکت زیر مجموعه صندوق بازنشستگی کشور هستند و دهها شرکت زیر مجموعه صندوق بیمه عشایر و روستاییان چه خواهد بود؟

اما نقش این تغییر و تحول در نظام بانکی و بیمه ای بسیار حائذ اهمیت است.


اگر از سازمان تامین اجتماعی به عنوان سرچشمه تحولات احتمالی آغاز کنیم باید عنوان شود که در اساسنامه این سازمان که در سال 1391 به تائید هیات وزیران آمده است عنوان شده که احراز شرایط مدیر عامل منتخب موضوع تبصره هاي 2 و 3 با معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور و تایید نهایی رییس شوراي عـالی رفاه و تامین اجتماعی خواهد بود. 


البته در اساسنامه این سازمان آمده که در شورای عالی سازمان تامین اجتماعی وزیر رفاه و تأمین اجتماعى عضو است که ریاست شورا را برعهده خواهد داشت.بنابراین نقش تاثیر گذار وی به عنوان عامل تعیین کننده در سازمان تامین اجتماعی مشهود است و البته به تبع آن سرمایه گذاری شستا که حدود 327 شرکت زیر مجموعه دارد.

سازمان بازنشستگی کشوری نیز از جمله دیگر سازمان هایی است که از جمله نهادهای تحت شمول این وزارت خانه است که مسلما تغییر وزیر در ساختار مدیریتی این سازمان تاثیر خواهد داشت.صندوق بازنشستگی روستائیان و عشایر نیز از دیگر این مجموعه ها است.

اما پس از این سازمان و سرمایه گذاری شستا شرکت های زیرمجموعه قراردارند.

بانک رفاه یکی از این مجموعه است که قریب به 98 درصد سهام آن متعلق به سازمان تامین اجتماعی است .

بانک توسعه تعاون مجموعه دیگری است که مسلما از این تغییرات تاثیر خواهد پذیرفت.

در گروه بانکی ها بانک ملت نیز از این تغییرتاثیر پذیر است چراکه سرمایه گذاری صبا تامین حدود 7درصد سهام و سازمان تامین اجتماعی بالغ بر 3.8درصد سهام را در اختیار دارد .

این در حالی است که هرگونه تغییر در مدیریت بانک در سایر شرکت های زیر مجموعه مانند بیمه ما و لیزینگ و غیره تاثیر گذار خواهد بود.

در بانک تجارت نیز صبا تامین 7.6 درصد سهام را در اختیار دارد.

در بانک کارآفرین نیز 8.9درصد سهام متعلق به صبا تامین است و این سهام دار در بین حقوقی های این بانک بیشترین مالکیت سهام را در اختیار دارد.

اما در بیمه البرز سرمایه گذاری صبا تامین بالغ بر 15.77 درصد سهام را در اختیار دارد و موسسه صندوق بيمه اجتماعي روستائيان وعشاير نیز حدود 13 درصد سهام را در اختیار خود دارد و البته شركت گروه مديريت ارزش سرمايه صندوق بازنشستگی كشوري نیز 5 درصد سهام را در اختیار دارد . بنابراین تاثیرات در این شرکت به نظر می رسد که حائذ اهمیت خواهد بود.در بیمه دانا نیز شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین 20 درصد سهام و صندوق بازنشستگی کشوری بالغ بر6.87 درصد را در اختیاردارد.

البته صبا تامین بیش از 18 درصد سهام بیمه میهن را نیز در اختیار دارد صبا تامین از سرمایه گذاران بزرگ بیمه اتکایی امین نیز به شمار می رود وصبا تامین 19درصد سهام بیمه ملت را در اختیار دارد و صندوق بازنشستگی کشوری نیز حدود 20درصد سهام این مجموعه را در اختیار دارد. البته در بیمه تعاون نیز بخش قابل توجهی از سهام به تحت تاثیر این تغییر است.

بنابراین بحث تغییر یک وزیر به تنهایی نیست و به نظر می رسد طیف وسیعی از مدیریت ها در این چرخه جا می گیرد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود