امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
05/8 1397

گروه بازارپول- نتایج فروش پروژه های ساختمانی عظیم ، اثرات بسیار مثبتی بر صورت های مالی بانک ملت در سال جاری خواهد داشت و البته سود ناشی از فروش اخیر الذکر در عملکرد سه ماهه منعکس نبوده ، علاوه بر آنکه آزادسازی منابع بانک در فروشهای انجام شده ، باعث افزایش توان وام دهی بانک و بالتبع افزایش سود آوری بانک را بدنبال خواهد داشت .

صمدی ، معاون مدیر عامل در امور مالی بانک ملت در خصوص وقایع اخیر بانک اطلاعاتی را ارائه کرده است .



با توجه به اطلاعیه شفاف سازی امروز ، لطفا کمی بیشتر در مورد وضعیت عملکرد سال مالی 1396 بانک ملت برایمان توضیح دهید. 



همانگونه که در صورت های مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به 29 اسفندماه 1396 افشا شده است ، سود خالص بانک( شرکت اصلی) 5.490 میلیارد ریال و سود خالص تلفیقی بالغ بر 8.208 میلیارد ریال است. این در حالی است که طبق بند 8 گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی و با توجه به نظر بانک مرکزی ج.ا.ا مبلغ 24.630 میلیارد ریال از سود تسعیر ارز در در مقطع مورد رسیدگی قابل شناسایی بوده که از مبلغ مزبور مبلغ 576ر18 میلیارد ریال مربوط به سود تسعیر سال 1396 می باشد . لذا در صورتی که این سود تسعیر در صورت سود و زیان سال 1396 شناسایی می شد ، سود خالص بانک از 5.490 میلیارد ریال به چیزی حدود 24.066 میلیارد ریال افزایش می یافت. با این حساب در صورت اعمال این مورد، زیان انباشته بانک از 13.247 میلیارد ریال به سود انباشته10.819 میلیاردی تغییر می یافت که این عملکرد، تفاوت چشمگیری با آنچه هم اکنون در صورت های مالی سال 1396 منعکس شده ، دارد. 


لازم به ذکر است ، علت عدم شناسایی سود تسعیر مذکور در سال 1396، اختلاف دیدگاه بانک مرکزی ج.ا.ا به عنوان نهاد ناظر و صادر کننده مجوز مجامع بانکها با سازمان حسابرسی بود. 


برآورد جنابعالی از دستاوردهای سال 1397 بانک چیست ؟

با توجه به بارگذاری اطلاعات صورت های مالی سه ماهه بانک ملت و تحقق سود هر سهم 75 ریالی ، حاکی از خبرهایی خوشی برای سهامداران است. این در حالی است که این عدد برای سه ماهه مشابه سال قبل 12 ریال بوده است . این یعنی بیش از 500 درصد رشد ! که این خود خبر بسیار جذابی برای سهامداران محترم است. در بعد هدف کلان تجهیز بهینه منابع ، بانک ملت توانسته است ضمن حفظ سهم از بازار منابع خود ، قیمت تمام شده بهره ای پول را به 45/12 درصد کاهش دهد. این در حالی است که قیمت تمام شده بهره ای پول در پایان سال 1395 حدود 03/15 درصد و در پایان سال 1396 به میزان 72/13 درصد بوده است. این عملکرد در کل نظام بانکی کشور مثال زدنی است و روند سنواتی بیانگر بهبود عملکرد بانک در این حوزه می باشد که بالتبع افزایش حاشیه سود بانک را بدنبال خواهد داشت . 


با توجه به اینکه بانک در سال جاری توان خود را بر فروش املاک مازاد و سهام غیر بانکی متمرکز نموده است ، تاکنون توفیقات خوبی در این زمینه در بانک و 3 شرکت هولدینگ زیر مجموعه حاصل شده است که نتایج این موفقیت ها به ویژه فروش پروژه های ساختمانی عظیم ، اثرات بسیار مثبتی بر صورت های مالی سال جاری خواهد داشت و مطمئنم از این نتایج سهامداران خوشحال خواهند شد. لازم به ذکر می باشد سود ناشی از فروش اخیر الذکر در عملکرد سه ماهه منعکس نبوده ، علاوه بر آنکه آزادسازی منابع بانک در فروشهای انجام شده ، باعث افزایش توان وام دهی بانک و بالتبع افزایش سود آوری بانک را بدنبال خواهد داشت .


در مجموع بررسی شرایط درونی و عوامل محیطی بانک، بیانگر ظرفیت های بالقوه ایی برای افزایش سودآوری بانک در آینده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود