امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
05/6 1397

گروه بازار پول - همزمان با تغییر رئیس کل بانک مرکزی در هفته گذشته، مجلس هم قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را تصویب کرد.

بر این اساس مجلس طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان را با اصلاحاتی به تصویب رسانده و دایره بکارگیری بی‌ضابطه بازنشستگان در دستگاههای اجرایی را محدود کردند و تنها اجازه بکارگیری بازنشستگان بندهای الف، ب و ج ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری که شامل روسای سه قوه،‌ معاون اول رییس جمهور،‌ نواب رییس مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان و معاونان رییس جمهور هستند را می‌دهد و مشمولان بندهای د و ه را که شامل استانداران و معاونان استانداران همطراز سفرا و معاونان وزرا هستند را از قانون حذف کردند.

بنابراین به نظر می رسد که تغییر رئیس کا و تصویب این قانون در مجلس عاملی باشد  که برخی از پست های مدیریتی بانک مرکزی را بزودی خالی کند.

هفته گذشته از این بانک خبر رسید که محمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی این بانک را ترک کرده است . بنابراین او یکی از بازنشستگانی بودکه ماموریتش را در بانک مرکزی پایان داد .

البته برخی دیگر از اعضای هیات عامل بانک مرکزی نیز در شمول این قانون قرار می گیرند.

یکی از این افراد اکبر کمیجانی قائم مقام  است که ظاهرا در شرف بازنشستگی قرار دارد. طبق ماده 88 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه «تركيب مجمع عمومي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران» قائم‌مقام بانك مركزي به پيشنهاد ریيس كل بانك مركزي و پس از تأييد مجمع عمومي بانك با حكم ریيس‌جمهور منصوب مي‌شود.

تبصره2ـ ریيس كل بانك مركزي و قائم مقام وي بايد از ميان متخصصان مجرب پولي بانكي و اقتصادي با حداقل ده‌سال تجربه ‌كاري و تحصيلات حداقل كارشناسي ارشد در رشته‌هاي مرتبط و داراي حسن شهرت انتخاب شوند.


نفر بعدی در این لیست بهمن مسگرها  معاون اداری و مالی و (عضو هيأت عامل) که دارای یسانس مدیریت علوم بانکی است .

سومین نفر در این لیست حسین نقره کار شیرازی معاون حقوقی و امور مجلس است.


اما به جز این موارد فرشاد حیدری نیز پیش از این زمزمه جدایی اش از بانک به گوش می رسید . هرچند که او مشکل بازنشستگی ندارد اما آخرین خاطره او با همتی مربوط می شود به ابتدای فعالیت دولت دهم که همتی به جای او در بانک ملی عهده دار مسئولیت شد و پس از چندی با خروج تهرانفر بازنشسته از بانک مرکزی حیدری کرسی نظارت را به دست آورد.

بنابراین به نظر می رسد که همتی در بدو ورود باید حداقل 4 کرسی بانک مرکزی که مناصب مهم و حساسی است را با کمک دولت مهره چینی کند.


.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود