امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
04/6 1397



گروه بازارپول - مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن گفت: در صدد هستیم پرداخت تسهیلات مسکن به مناطقی که متقاضی خرید در آن مناطق وجود ندارد یا سازنده، الگوی مصرف را رعایت نکرده را حذف کنیم.

به گزارش بانک عامل بخش مسکن، ابوالقاسم رحیمی انارکی در همایش سیاست های اعتباری بخش مسکن با حضور انبوه سازان کشور اعلام کرد: سیاست های اعتباری جدید این بانک بر مبنای حمایت از انبوه سازان به منظور به حداقل رسیدن و حذف غیرحرفه ای سازی در حوزه مسکن متمرکز شده است که در این راستا تسهیلات ساخت مسکن با اولویت انبوه سازان و سازندگان حرفه ای پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه این بانک به رغم شرایط دشوار اقتصادی به خصوص طی شش ماه اخیر به تمام تعهدات خود عمل کرده است، گفت: سال گذشته قیمت تمام شده پول برای بانک یک دهم درصد افزایش یافت و برآوردها حاکی است این میزان در سال جاری ۸ دهم درصد افزایش پیدا می کند؛ با این حال بانک به تمام تعهدات خود در قبال سپرده گذاران و متقاضیان دریافت تسهیلات پایبند بوده و عمل خواهد کرد.

رحیمی انارکی افزود: از طرف دیگر مجموعه سیاست های اعتباری این بانک در واقع به نوعی سیاست های هدفمند تبدیل شده است؛ هر چند در این مسیر نیازمند در اختیار داشتن اطلاعات شفاف و کامل از وضعیت بازار مسکن و ساخت و ساز در همه شهرهای کشور هستیم؛ متاسفانه به جز شهر تهران در مورد سایر شهرهای کشور در این زمینه با فقر اطلاعاتی مواجهیم.

وی با بیان اینکه از بانک مرکزی درخواست کرده ایم همان گونه که اطلاعات مربوط به وضعیت بازار مسکن شهر تهران را به صورت مستمر بررسی و منتشر می کند در مورد سایر شهرها نیز این اقدام انجام شود، گفت: بانک مرکزی در این زمینه قول مساعد داده است تا در آینده نزدیک این کار ابتدا از کلانشهرها شروع شده وسپس به سایر شهرها تسری یابد.

رحیمی انارکی تاکید کرد: هر چه اطلاعات ما در خصوص وضعیت بازار مسکن و ساخت و ساز شهرهای کشور کاملتر و شفاف تر باشد سیاست گذاری اعتباری بانک مسکن به منظور حمایت از بازار مسکن وساخت و ساز هوشمندانه تر و اثرگذارتر خواهد شد.

وی گفت: متاسفانه به دلیل فقر اطلاعاتی هم اکنون در برنامه ریزی ها از همان الگوی سال های قبل در مورد متراژ واحدهای مورد نیاز تقاضای غالب استفاده می شود؛ این در حالی است که برای تدوین سیاست های اعتباری هوشمندانه تر و کارآمدتر به اطلاعات عمیق تر، گسترده تر و وسیع تری در خصوص بازار مسکن کل کشور نیاز داریم.

مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن افزود: امسال برای اولین بار سیاست های اعتباری در ۴ سرفصل مجزا تقسیم و تعریف شد که این اقدام گامی رو به جلو در حمایت از بازار مسکن و ساخت و ساز محسوب می شود.

وی تاکید کرد: درصدد هستیم با حمایت از انبوه سازان و همراهی آن ها ساخت و سازهای غیرحرفه ای را به حداقل رسانده و در ادامه آن را حذف کنیم؛ این در حالی است که در شرایط فعلی عمده ساخت و سازها در کشور ساخت و سازهای غیر حرفه ای است. اما سهم شرکت های ساختمانی و انبوه سازان باید بیش از پیش تقویت شود.

این مقام مسئول در شبکه بانکی همچنین با بیان اینکه بانک عامل بخش مسکن در صدد حذف پرداخت تسهیلات به مناطقی است که متقاضی برای واحدهای ساخته شده در آن مناطق وجود ندارد خاطرنشان کرد: در صورت نبود تقاضا برای مسکن در برخی مناطق، تسهیلات به این مناطق پرداخت نخواهد شد و این موضوع تصمیم مهمی به جهت افزایش توان پرداخت تسهیلات به مناطقی است که تقاضا برای ساخت و خرید مسکن در آن وجود دارد؛ اما در این مورد با فقر اطلاعاتی مواجه هستیم که در صدد افزایش اطلاعات خود در این زمینه از طریق مجاری مختلف برآمده ایم.

عملکرد بانک عامل بخش مسکن در ۳ ماهه اول سال ۹۷

مدیرعامل بانک همچنین در تشریح عملکرد این بانک در سه ماه اول سال ۹۷ گفت: در چارچوب سیاست های اعتباری که امسال در این بانک دنبال شد تعداد واحدهای مشمول دریافت تسهیلات مشارکت مدنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۱ درصد افزایش یافت و به بیش از ۱۱ هزار واحد مسکونی رسید.

وی افزود: همچنین این میزان به لحاظ مبلغ تسهیلات پرداخت شده بالغ بر ۷۰ درصد رشد نسبت به سه ماهه اول سال گذشته را تجربه کرد؛ این در حالی است که در تسهیلات خرید مسکن نیز حجم تسهیلات پرداختی به لحاظ تعداد واحد مسکونی ۵۱ درصد و به لحاظ مبلغ تسهیلات پرداخت شده ۵۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.

رحیمی انارکی افزود: تعداد تسهیلات جعاله پرداخت شده به واحدهای مسکونی نیز طی سه ماهه اول امسال در مقایسه با سه ماهه اول سال گذشته ۱۰۵ درصد افزایش یافت و به لحاظ مبلغ نیز رشد ۲۰۹ درصدی را تجربه کرد. به این ترتیب در مجموع تعداد واحدهایی که از تسهیلات مسکن پرداخت شده از سوی بانک در سه ماهه اول سال جاری برخوردار شدند به ۷۰ هزار واحد رسید که رشد ۶۶ درصدی به لحاظ تعداد واحد و رشد ۷۴ درصدی به لحاظ مبلغ تسهیلات پرداخت شده را نشان می دهد.

وی تاکید کرد: به زودی هزار میلیارد تومان اوراق رهنی در قالب بازار رهن ثانویه مسکن منتشر خواهد شد که از منابع حاصل از آن به عنوان پشتوانه سیاست اعتباری بدون سپرده بانک استفاده می شود.

وی همچنین اظهار کرد: سیاست های اعتباری بانک مسکن زمانی موفق خواهد بود که انبوه سازان در این مسیر با بانک مسکن همراهی کنند.

رحیمی انارکی گفت: در حال حاضر خانه اولی ها یکی از مهمترین گروه های متقاضی دریافت تسهیلات مسکن هستند که از طریق صندوق پس انداز مسکن یکم مشمول دریافت مناسب ترین و بالاترین سقف تسهیلات خرید مسکن هستند؛ حمایت از این متقاضیان نیازمند عرضه حجم مناسب واحدهای مسکونی مورد تقاضای آن ها از سوی سازندگان حرفه ای مسکن است.

وی با بیان اینکه تاکنون بالغ بر ۴۵۰ هزار متقاضی خانه اولی برای دریافت تسهیلات از محل صندوق پس انداز مسکن یکم سپرده گذاری کرده اند و بیش از ۵۰ هزار فقره تسهیلات نیز به متقاضیان واجد شرایط از محل این صندوق پرداخت شده است افزود: این متقاضیان مشروط به عرضه واحدهای مورد تقاضا، روز به روز در حال افزایش هستند و بدون شک افزایش عرضه واحدهای مورد نیاز آن ها باید یکی از سیاست ها و برنامه های کلیدی انبوه سازان باشد.

رحیمی انارکی همچنین از برنامه ریزی برای برگزاری نشست های فصلی مستمر با انبوه سازان خبر داد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود