امروز: پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
04/5 1397



گروه بازارپول - باتوجه به محدودیت های ارزی شرکت های گردشگری ایرانی نمی توانند بدهی های خود را به شرکت های خارجی حواله کنند.

به تبلغات پر زرق و برق تورهای مسافرتی از ژاپن تا ریو نگاه نکنید؛ این روزها مشکلات اقتصادی و به خصوص ارزی روزگار آژانس های گردشگری را هم سیاه کرده است و اخبار رسیده به سایت خبری اتاق تهران نشان می دهد تعداد زیادی از این آژانس ها دست به تعدلی نیرو زده اند و یا مجبور به تعطیلی شده اند.


این یک واقعیت است که بخش مهمی از درآمد آژانس های گردشگری در کشورما در اصطلاح با تورهای خروجی ( مسافران ایرانی که به خارج از کشور می روند) تامین می شود و در این زمینه آژانس هایی می توانند موفق تر باشند که بتوانند با آژانس ها، هتل ها و مراکز اقامتی و خدمات گردشگری خارجی که در کشورهای مقصد مسافران، حضور دارند روابط قوی تری داشته باشند. اما دو ماهی است که این آژانس های گردشگری با یک مشکل و چالش بزرگ رو به رو شده اند و آن پرداخت هزینه خدماتی است که آژانس های خارجی برای مسافران ایرانی انجام می دهند و باید آژانس های داخلی برایشان واریز کنند، آن هم در شرایطی که حواله ارزی به ساختی و به صورت غیرقانونی و زیر زمینی از طریق برخی از صرافی ها صورت می گیرد. از 21 فروردین ماه و بعد از صدور دستورالعمل های ارزی دولت و تک نرخی کردن ارز روی عدد 4200 تومان و ممنوع کردن هر گونه خرید و فروش آن از طریق صرافی ها، بسیاری از شرکت های ایرانی که با طرف های خارجی همکاری داشتند با مشکل مواجه شدند که آژانس های گردشگری هم بخش از این شرکت ها بودند. 


در این بین بخش از آژانس ها چشم انتظار تخصیص ارزهای دولتی و حواله آن بودند، حالا با گذشت حدود دو ماه نا امید از ادامه راه با بدهی های سنگینی به شرکت های مسافری خارجی، هتل ها و.. شده اند و به همین دلیل دست به تعدیل نیرو زده اند. در حال حاضر بسیاری از دفاتر مسافرتی در ایران که تورهای گردشگری خارجی فروخته اند در پرداخت ارز به شرکت خارجی و یا هتلی که قرار است به مسافر خدمات بدهد دچار مشکل شده اند  آنها نه می توانند ارز تهیه کنند و آن را به شرکت و یا هتل خارجی حواله کنند و نه تبادل ارز داشته باشند.


از طرف دیگر افزایش قیمت تورهای خارجی و رسیدن قیمت دلار آزاد به بیش از 9 هزار تومان و یورو آزاد به 10 هزار تومان باعث شده است که به جز چند کشور همسایه و غیر همسایه بیشتر تورهای خارجی بسیار گران باشند و همین موضوع باعث شده که متقاضیان تورهای خارجی افت شدیدی داشته باشد و این اتفاق خود به معنی کاهش شدید درآمد آژانس ها است. البته برای حل این چالش انجمن صنفی آژانس های مسافرتی پیشنهاد داد تا این آژانس ها از طریق انجمن صنفی و با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و از طریق بانک مرکزی حواله ارزی دریافت کنند؛ تا بتوانند بدهی خود را به شرکت های گردشگری خارجی، هتل ها و.. بدهند، اما با وجود این راهکار در عمل اتفاقی رخ نداد زیرا بانک مرکزی ارزی را به آژانس ها اختصاص نداده است و تعدیل نیروهای این واحدها و تعطیلی آن ها شروع شده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود