امروز: پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
04/4 1397

گروه بازار پول - رئیس بانک مرکزی از موافقت ستاد اقتصادی دولت با ایجاد بازار ثانویه ارز و تخصیص دلار به ۴ گروه خبر داد.

به گزارش رازپول، ولی اله سیف بعد از جلسه کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با بیان که امید می رود اقدامات مدنظر منجر به آرامش  شود، به خبرنگاران گفت: صادرات شرکتها به راحتی ارز مورد نیاز واردات را تامین می کند اما آمریکا در تلاش است تا علاوه بر خروج از برجام التهاباتی را ایجاد کند ولی بانک مرکزی ساز و کار ارزی را اجرا و سامانه نیما را راه اندازی کرد.

وی ادامه داد: ایجاد بازار ثانویه ارز با استفاده از ارزهای صادراتی در جلسه ستاد اقتصادی دولت مطرح و مقرر شد تعیین تکلیف شود. در این طرح به چهار گروه دلار ۴۲۵۰ تومانی تخصیص می یابد. دسته اول کالاهای حیاتی و اساسی مثل دارو است که ارز حاصل از فروش نفت اختصاص می یابد.

این مقام مسئول ادامه داد: دسته دوم کالاهای ضروری هستند که ۸۰ درصد از ارز شرکت های غیرنفتی مانند پالایشگاه ها و پتروشیمی ها توسط سامانه نیما به واردات این کالاها اختصاص می یابد برخی کالاهایی که با دلار ۴۲۰۰ تومان وارد می شود با نرخ بالاتری به فروش می رسد که قرار است بانک مرکزی فهرست کالاهایی که با دلار ۴۲۰۰ تومان وارد می شوند را اعلام کند.

سیف ادامه داد: دسته سوم کالاهایی هستند که ارز واردات این گروه از ۲۰ درصد ارز صادرات کالاهای غیرنفتی با نرخ توافقی تامین می شود. دسته چهارم نیز کالاهای ممنوع الورود هستند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود