امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
04/3 1397

 گروه بازار پول - از جمله بانک هایی که پس از تحریم ها نفس کشید و با عملیات ارزی توانست صورت های مالی خود را متاثر کند بانک ملت بود.

این بانک پس از تحقق 9677 میلیارد ریال سود معادل 194 ریال به ازای هر سهم در پایان سال مالی 96 که عمده این سود مدیون تحقق درآمد بیش از 49 هزارو 162 میلیاردی بانک از محل نتیجه مبادلات ارزی بود، در نامه ای خطاب به اداره نظارت بر ناشران بورسی عنوان کرد که خالص سود مبادلات و معاملات ارزی سال 96 مطابق صورت های مالی حسابرسی نشده بانک برای سال مالی منتهی به پایان اسفند 96 ، شامل سود تسعیر حساب های ارزی بانک در سال 96 ، به مبلغ 48 هزار و 383 میلیارد ریال و سود خرید و فروش ارزی(ناشی از معاملات ارزی) به مبلغ 779 میلیارد ریال است .


همچنین به استناد مفاد نامه پاسخ به پرسش های فنی کمیته فنی سازمان حسابرسی در خصوص تغییرات ارز در اواخر سال 96 دربازار آزاد ارز که در نهایت منجر به اعلام نرخ یکسان ارز در تاریخ 20 فروردین ماه سال 97 توسط بانک مرکزی شد، تغییرات نرخ ارز قابل دسترس بعد از تاریخ ترازنامه به عنوان رویداد تعادلی در تهیه صورت های مالی سال مالی منتهی به پایان اسفند 96 ، محسوب شده که از این بابت مبلغ 11 هزار و 756 میلیارد ریال سود تسعیر (با اعمال نرخ های مرجع رسمی بانک مرکزی به تاریخ 31 فروردین ماه 97 ) شناسایی شده است .

در این خصوص با توجه به مفاد رای مذکور، تمام بدهی های ارزی و دارایی های ارزی به استثنای دارایی هایی که احتمال مطالباتی بودن در مورد آنها متصور بوده و یا به نحوی مورد ایراد حسابرس مستقل و بانک مرکزی است، به نرخ مرجع بانک مرکزی در تاریخ پایان فروردین ماه 97 ، مورد تسعیر قرار گرفته است. افزون بر این، تسعیر حساب های ارزی بانک قبل از اجرای رای شماره 99 کمیته فنی به شرح فوق، با نرخ های ارز مرجع بانک مرکزی برای تاریخ 28 اسفند ماه 97 در دفاتر بانک صورت پذیرفته است .


البته بانک اقدام به انتشار عملکرد ماهانه منتهی به ماه اردیبهشت هم کرده است که بر این اساس طی این ماه 213هزارو 188  میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرد و در مقابل 3471 میلیارد ریال سپرده جذب کرد، از این رو بانک جمعا طی دو ماه اول سال جاری از محل تسهیلات اعطایی به درآمد 25 هزارو 276 میلیارد ریالی از محل تسهیلات اعطایی دست یافت و 25هزارو 835 میلیارد ریال نیز سهم سود پرداختی به سپرده گذاران شد که تراز منفی 559 میلیارد ریالی را برای بانک به همراه داشت.

لازم به ذکر است همانطور که در عملکرد سال مالی 96 بدان پرداختیم همچنان هزینه تامین مالی و سودپرداختی به سپرده گذاران بیش از درآمد حاصل از تسهیلات است و سودآوری بانک از محل درآمدهای غیر مشاع و سودحاصل از سرمایه گذاری است.



تمرکز بر حوزه بین الملل، تاکید بر مشتری مداری و مراوده هوشمند با مشتریان، ارتقای کارایی حوزه اعتباری، تاکید بر مولدسازی دارایی ها، تجهیز بهینه منابع از منظر هزینه ها، کاراسازی کانال های فروش و توسعه و توانمندسازی نیروی انسانی به عنوان مهم ترین مولفه و عامل تحقق برنامه ها، از محورهای فعالیت بانک در سال گذشته بوده است.


 تعداد روابط کارگزاری بانک ملت از ۴۵ مورد در سال ۹۴ به ۱۴۱ مورد در پایان سال 95 و بیش از ۱۶۰ مورد تا تیرماه سال گذشته به اذعان مدیرعامل وقت و  برنامه ریزی برای تاسیس شعب جدید در سایر کشورها، ارتقای فعالیت شعب بانک در ترکیه و ارمنستان، اخذ مجوز فعالیت مجدد شعبه بانک ملت در کشور کره جنوبی، اخذ مجوز فعالیت شعبه بانک در گرجستان و اخذ مجوز فعالیت مجدد فی بانک مالزی به عنوان بانک متعلق به بانک ملت، از جمله فعالیت های بانک ملت در سال 1395 بوده است و در همین راستا، شعب بانک در ترکیه و ارمنستان، رشدی بالغ بر ۴۰۰ درصد را تجربه کرده اند.

این بانک در سال 1395 نیز  رشد ۱۳۰۰ درصدی مبلغ گشایش اعتبارات اسنادی و سه تا چهار برابر شدن تعداد اعتبارات اسنادی گشایش یافته، رشد ۲۴۰ درصد مبلغ حواله های صادره و به طور کلی رشد ۴.۲ برابری حجم عملیات ارزی را تجربه کرد.


حجم عملیات ارزی بانک ملت در سال ۹۴ معادل دو میلیارد و ۸۸۹ میلیون دلار بوده که این مبلغ در سال 1395 به ۱۲ میلیارد و ۱۵۶ میلیون دلار رسیده است.

رشد ۲۳۵ درصدی مبلغ ضمانتنامه های ارزی صادره در سال 1395 یکی دیگر از مواردی مهم در درآمدهای ارزی سال های اخیر است و میزان ضمانتنامه های ارزی صادره در سال ۹۴ معادل ۳۶ میلیون دلار بوده که این رقم در سال ۹۵ به ۱۲۳ میلیون دلار افزایش یافته است.

اما در وضعیت فعلی و محدودیت های ارزی ایجاد شده سوال این است که وضعیت بانک های بزرگی مانند ملت چه خواهد شد؟


.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود