امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
02/10 1397

گروه بازارپول - گشایش نماد اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی ایران در فرابورس نماد اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی ایران امروز در سه نماد در بازار فرابورس ایران گشایش یافت.

 

به گزارش رازپول به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، در نشست گشایش نماد این اوراق که با حضور مسعود خاتونی عضو هیات مدیره بانک، هادی سالارخیلی رییس اداره کل سازمان و روش های بانک، محمدحسن ابراهیمی مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک و مسئولان فرابورس برگزار شد، سه نماد معاملاتی تملی 611، تملی 612 و تملی 701 گشایش یافت.


در این نشست هادی سالار خیلی با اشاره به شکست انحصار بازار اوراق مسکن با ورود بانک ملی ایران، درباره مزیت های اوراق این بانک نسبت به اوراق موجود در بازار گفت: اوراق تسهیلات مسکن تا امروز در انحصار بانک مسکن بود و ورود بانک ملی ایران، انحصار این بازار را می شکند بنابراین قیمت برای استفاده کنندگان کاهش خواهد یافت. از سویی محدودیتی برای خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی ایران در نظر گرفته نشده است در حالی که اوراق موجود در بازار دارای محدودیت در این زمینه بودند.

وی درباره دیگر مزیت اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی ایران تصریح کرد: سال ساخت مسکن در بهره مندی از اوراق تسهیلات این بانک موثر نیست. منوط به اینکه ارزش گذاری مسکن متناسب با تسهیلات باشد.

رییس اداره کل سازمان و روش های بانک ملی ایران درباره هدف عرضه این اوراق و ورود بانک ملی ایران به این بازار بیان کرد: متقاضیان این اوراق در دو دسته قرار می گیرند. متقاضیان نخست آن دسته از افرادی هستند که با سرمایه گذاری در بانک به دنبال انتفاع از سود سپرده اند. دسته دوم نیز افرادی هستند که متقاضی استفاده از تسهیلات مسکن اند اما منابع خاصی را برای بهره مندی از این تسهیلات ندارند.


وی تاکید کرد: برای افتتاح سپرده کوتاه مدت در بانک حداکثر 10 درصد سود تعلق می گیرد اما با سپرده گذاری در بخش مسکن و خرید این اوراق، علاوه بر کسب سود سپرده، اوراق تسهیلات نیز به فرد تعلق می گیرد که از سود خرید و فروش در بازار فرابورس بهره مند است.


سالارخیلی با بیان اینکه هدف از طراحی این اوراق در بانک ملی ایران خدمت به متقاضیان تسهیلات مسکن بوده است، تاکید کرد: سیاست بانک ملی ایران از ورود به بازار اوراق تسهیلات مسکن، به هیچ عنوان منفعت طلبانه نیست و هدف ما شکستن قیمت این اوراق در بازار و رضایتمندی استفاده کنندگان از تسهیلات مسکن بوده است.

وی ابراز کرد: قیمت اوراق مسکن تا مرز یکصد هزار تومان نیز رفته است اما طی روزهای گذشته که هنوز نماد اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی ایران گشایش نیافته بود، قیمت هر برگ اوراق به مرز 62 هزار تومان نیز رسید.

سالارخیلی اضافه کرد: نرخ سود تسهیلات 17.5 درصد است و نرخ اوراق را نیز بازار تعیین خواهد کرد.


رییس اداره کل سازمان و روش های بانک ملی ایران درباره جزئیات این اوراق نیز گفت: در طرح یکم بانک ملی ایران، حداقل مبلغ سپرده گذاری 16 میلیون تومان و نرخ سود 10 درصد خواهد بود و در طرح بعدی افتتاح حساب با 50 هزار ریال نیز امکان پذیر خواهد بود و نرخ سود نیز بر اساس میزان سپرده گذاری و نرخ سود بانکی مصوب بانک مرکزی تعیین می شود. ضمن اینکه همه افراد می توانند از این اوراق بهره مند باشند و علاوه بر دریافت اوراق، از نرخ سود متعادل برابر سپرده های کوتاه مدت منتفع شوند.

محمدحسن ابراهیمی مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک ملی ایران نیز در این نشست مهم ترین مزیت این اوراق را تاثیرگذاری آن هم در بازار پول و هم بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: بحث رقابتی شدن اعطای تسهیلات مزیت عرضه این اوراق از سوی بانک ملی ایران است.


وی تصریح کرد: پیش بینی ما این است که استقبال خوبی از این اوراق در بازار صورت گیرد و با گشایش نماد، افراد بیشتری با مزیت های آن آشنا خواهند شد. این اوراق ابزار مناسبی برای کسانی است که تمایل به خرید مسکن و یا سرمایه گذاری در این بخش دارند.


معاون عملیات و نظارت فرابورس ایران نیز با بیان اینکه اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی ایران سال گذشته در بازار فرابورس پذیرش شد، گفت: تاکنون 32 هزار میلیارد و 600 میلیون تومان اوراق مسکن بانک مسکن خریداری شده و 745 هزار نفر نیز با خریداری این اوراق، از تسهیلات مسکن استفاده کرده اند. امیدواریم این روند را در بخش اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی ایران نیز شاهد باشیم.

بهنام محسنی اظهار کرد: بانک ملی ایران بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار در سال 95 درباره واگذاری اوراق مسکن از سوی سایر بانک های تجاری جز بانک مسکن، تمهیدات لازم را برای عرضه این اوراق اندیشید و امروز هم نماد اوراق گشایش یافت.


وی خاطر نشان کرد: تا اواخر سال گذشته نرخ موثر تسهیلات حدود 21 درصد بود اما با قیمت امروز اوراق، این نرخ به 20 درصد کاهش یافته است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود