امروز: سه شنبه، 29 اسفند 1402
02/2 1397

گروه بازار پول - پلیس در عملیات ضربتی سارقان خودپردازهای تهران را به دام انداخت.

به گزارش رازپول، روزنامه شهروند نوشت: «همه‌ چیز از روزهای پایانی‌ سال گذشته آغاز شد. خبر سرقت دستگاه‌های عابربانک در سطح شهر تهران ماموران پلیس پایتخت را با پرونده‌ای پیچیده روبه‌رو کرد. عملیات برای دستگیری اعضای این باند سازمان‌یافته آغاز شد. این در حالی بود که سارقان همچنان به دزدی‌های سریالی دستگاه‌های عابربانک ادامه می‌دادند. تیم تحقیق ٥٠روز کار اطلاعاتی و فنی خود را روی این پرونده متمرکز کرد، تا این‌ که در نهایت، پس از دزدیده‌ شدن پنجمین دستگاه عابربانک در خیابان نازی‌آباد تهران، ردی از سارقان به دست آمد. ٤ عضو این باند، در ماموریتی شبانه از سوی کارآگاهان پایتخت دستگیر و صبح دیروز در محوطه پلیس آگاهی مدعی شدند که با یک سرچ اینترنتی تصمیم به سرقت دستگاه‌های عابربانک گرفته‌اند.


چهارم اسفندماه ‌سال گذشته بود که نخستین سرقت از سوی اعضای این باند صورت گرفت. دستگاه خودپرداز مرکز خرید ونک، از جا کنده و سرقت شده بود. پس از این دزدی عجیب، ماموران پلیس در جریان ماجرا قرار گرفتند و تجسس‌ها در این‌باره آغاز شد. ١٧روز بعد، یعنی ٢١ اسفندماه نیز گزارش دومین سرقت دستگاه عابربانک، این‌ بار در یک آموزشگاه در خیابان شیخ بهایی به اطلاع پلیس رسید. سارقان بار دیگر یک دستگاه خودپرداز را از جا کنده و با خود برده بودند. بنابراین تحقیقات با جدیت و تلاش بیشتری از سوی پلیس ادامه یافت. تا یک‌ ماه از سرقت‌ها خبری نبود، تا این‌ که روز ٢٤ فروردین در میدان محسنی تهران، سارقان دو دستگاه عابربانک را با خود بردند. تحقیقات پلیس نشان می‌داد که سارقان هر بار با یک خودرو ماکسیما و آزرا به همراه یک وانت نیسان، دستگاه‌ها را سرقت کرده و با خود می‌بردند. تجسس‌های بعدی نشان داد که همه این خودروها نیز سرقتی بوده‌اند. روز ٢٦ فروردین‌ماه نیز آخرین سرقت از سوی دزدان خودپرداز‌ها در فروشگاهی در نازی‌آباد تهران صورت گرفت، تا این‌ که ماموران پلیس این ٤نفر را روز ٣١ فروردین‌ماه شناسایی و همه آنها را در مخفیگاه‌شان دستگیر کردند.


سرهنگ حمیدرضا یاراحمدی، سرپرست پلیس آگاهی تهران با تشریح جزییات سرقت ۵ دستگاه خودپرداز به خبرنگار «شهروند» گفت: «با توجه به اهمیت موضوع، شناسایی سارقان به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته و همکاران ما در اداره هفدهم پس از انجام کارهای اطلاعاتی باند ۴نفره‌ای را شناسایی کردند. در مدت ۲۴ساعت با تلاش همکاران همه اعضای این باند دستگیر شدند. این ٤نفر در همان تحقیقات اولیه به سرقت ٥ دستگاه خودپرداز در تهران اعتراف کردند، البته مواردی را هم در کرج داشتیم که هنوز در دست بررسی است. در زمان دستگیری ماسک، دستکش، بخشی از پول‌های سرقتی و ٣ دستگاه خودرو مسروقه نیز کشف و ضبط شد.»


وی با اشاره به شگرد این سارقان گفت: «این سارقان اول محل را شناسایی می‌کردند و با دو خودرو مدل بالا و خودرو حمل بار به محل می‌آمدند، دستگاه را سرقت می‌کردند و با خود به جای خلوتی می‌بردند. این ٤نفر همه در زمینه سرقت دارای سابقه هستند و برای مرخصی به بیرون از زندان آمده بودند.»


وی با اشاره به بهای هر دستگاه خودپرداز نیز گفت: «قیمت هر دستگاه خودپرداز ۱۵۰ میلیون تومان است، اما آنها تا سقف ۶۰ میلیون بیمه می‌شوند بنابراین خسارت زیادی به بانک ها وارد شده است. برای همین بانک ها باید در زمینه ایمنی آنها بیشتر تلاش کنند که البته این موضوع به آنها ابلاغ شده است. در هر دستگاه به طور متوسط ۲۰ تا ۳۰ میلیون پول بوده است که این پول‌ها توسط سارقان دزدیده شده است. به همین دلیل قرار شد همه کلانتری‌ها در حوزه استحفاظی خود تذکرات لازم را به بانک‌ها و فروشگاه‌های بزرگی که از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند، بدهند تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در سطح شهر نباشیم. در این پرونده نیز نخستین سرقت مربوط به اسفند پارسال و آخرین آن ۲۶ فروردین بود. این سارقان چهار روز پس از آخرین سرقت با کار اطلاعاتی خوب همکاران ما دستگیر شدند. ضمن این که تاکنون ٣ دستگاه خودپرداز از ٥ دستگاه کشف شده است و در حال تلاش برای کشف دستگاه‌های دیگر هستیم.»


می‌خواستم رضایت شاکی‌های پرونده‌ام را جلب کنم

می‌گویند سردسته باند است. پسر سابقه‌داری که تنها ٩ ماه پس از آزادی‌اش از زندان، با دوستانش تصمیم به انجام این سرقت‌های سریالی گرفت. می‌گوید برای پرداخت پول شاکی‌هایش دست به این سرقت‌ها زده؛ ادعا می‌کند که تنها ١٥‌میلیون تومان از این سرقت‌ها به او رسیده، در حالی‌ که پول‌های سرقتی از این ٥دستگاه بیشتر از اینهاست.

این سارق در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» جزییات ماجرای دزدی‌هایشان را بیان کرد:

چند‌ سال داری؟

٣٠سال.

سابقه‌ داری؟

بله، یک بار دستگیر شدم و ٥ سالی در زندان بودم.

به چه جرمی؟

سرقت مغازه.

چند وقت بعد از آزادی از زندان تصمیم به انجام این سرقت‌ها گرفتی؟

بعد از آزادی از زندان ٩ماه دست به هیچ خلافی نزدم. کار می‌کردم. آرماتوربند بودم اما دوباره مجبور شدم سرقت کنم.

چرا مجبور شدی؟

من آن زمان با پول‌های سرقتی برای خودم یک خودرو مگان خریده بودم. اما بعد از دستگیری‌ام خودرو مصادره شد و من هیچ پولی برای جلب رضایت شاکی‌هایم نداشتم و برای همین مجبور شدم ٦٠‌میلیون تومان پول نزول کنم. وقتی آزاد شدم با درآمدم نمی‌توانستم این پول نزول را پرداخت کنم. برای همین با بچه‌ها تصمیم به سرقت گرفتیم.

پیشنهاد سرقت را تو دادی؟

نه، پیشنهاد را کسی نداد. همگی در کنار هم بودیم و با یک تصمیم جمعی نقشه این سرقت‌ها را طراحی کردیم.

با همدستانت چطور آشنا شدی؟

با یک نفر از آنها هم‌جرم و هم‌بند بودیم. یعنی آن زمان که از مغازه‌ها سرقت می‌کردم، او هم کنارم بود. با هم به زندان افتادیم و با هم دستگیر شدیم. با بقیه هم از طریق‌های مختلف آشنا شدم. مثلا با یکی از آنها از طریق برادرش آشنا شدم. دیگری هم از بستگان یکی از همدستانم بود که به گروهمان ملحق شد. در واقع آنها عمو و برادرزاده بودند.

همدستانت هم سابقه‌دار هستند؟

به جز یک‌ نفر بقیه سابقه داریم.

ازدواج کردی؟

بله، ١٢‌سال است که ازدواج کرده‌ام اما همسرم از سرقت‌های دستگاه خودپرداز خبر نداشت. به او گفته بودم که کار جدید با درآمد بالا پیدا کرده‌ام.

فرزند هم داری؟

بله، ٢ پسر دارم.

از هر سرقت چقدر پول گیرت می‌آمد؟

در کل من حدود ١٥‌میلیون تومان پول گیرم آمد. هر بار که سرقت می‌کردیم پول‌های داخل دستگاه را هم تقسیم می‌کردیم.

اگر ماموران از راه می‌رسیدند، چه‌ کار می‌کردید؟

تنها فکری که کرده بودیم، فرار بود. گفته بودیم اگر ماموران برسند، یا کسی ما را ببیند، فرار می‌کنیم. همین!

بعد از ورشکستگی تصمیم به سرقت گرفتم

می‌گوید ورزشکار است و به دلیل زور زیادش وارد این باند شده است. طلاساز بوده و بعد از ورشکستگی به پیشنهاد عمویش تصمیم به انجام این سرقت‌ها گرفته است. در هر سرقت نقش برداشتن و جابه‌جایی این دستگاه‌های سنگین را داشته و به‌ راحتی آنها را با دستانش بلند می‌کرد و درون خودرو حمل بار می‌گذاشت.

او که برای نخستین‌ بار است دست به سرقت می‌زند نیز ماجرای سرقت‌هایش را برای خبرنگار «شهروند» روایت می‌کند:

چند‌ سال داری؟

٣٢سال.

سابقه داری؟

نه، نخستین‌ بار است که دستگیر می‌شوم.

چه شد که وارد این باند شدی؟

به‌ دلیل بی‌پولی تصمیم گرفتم سرقت کنم. در واقع من و عمویم سر معامله یک خودرو با همدستانمان آشنا شدیم. وقتی پیشنهاد سرقت را شنیدم، وسوسه شدم، چون بی‌پول بودم و باید هر چه زودتر پول جور می‌کردم.

چرا مشکل مالی داشتی؟

من در بازار تهران طلاساز بودم و درآمدم هم بد نبود اما ناگهان بدهی بالا آوردم و ورشکسته شدم. بعد باید پول طلبکارهایم را پرداخت می‌کردم. هر چه به این در و آن در زدم فایده‌ای نداشت، برای همین تصمیم گرفتم سرقت کنم.

در سرقت‌ها چه نقشی داشتی؟

من به دلیل زور زیادم، دستگاه‌ها را برمی‌داشتم و داخل ماشین می‌گذاشتم. آن‌جا می‌ماندم تا همدستانم دستگاه‌ها را از جا بکنند، بعد هم من برمی‌داشتم و آن را داخل خودرو نیسان می‌گذاشتم.

چرا زورت زیاد بود؟

من ورزشکار بودم. ورزش‌های رزمی کار می‌کردم، برای همین زور زیادی داشتم و حمل این دستگاه‌ها برایم راحت بود.

هنگام سرقت استرس این‌ که گیر بیفتید را نداشتی؟

خیلی استرس داشتیم. به‌ خصوص من که نخستین‌ بارم بود دست به کار خلاف می‌زدم. هر لحظه ممکن بود ماموران از راه برسند یا گیر بیفتیم. اما همدستانم این کار را خیلی سریع انجام می‌دادند و زود از محل دور می‌شدیم.

با چه ابزاری این دستگاه‌ها را جدا می‌کردید؟

هیچ ابزار یا آچاری نداشتیم. دستگاه‌ها به راحتی جدا می‌شدند. حتی در یکی از آنها چند پیچ وجود داشت که آن پیچ‌ها هم به راحتی باز شد. کار سختی نبود.

هیچ سلاحی با خود به همراه نداشتید؟

نه، اصلا. حتی چاقو هم نداشتیم.

چه شد که به فکر سرقت عابربانک‌ها افتادید؟

یک‌ شب در خانه مجردی همدستم جمع شدیم. آن‌جا می‌خواستیم تصمیم بگیریم که چطور سرقت کنیم. برای همین در اینترنت سرچ کردیم و آن‌جا بود که با این شیوه آشنا شدیم و تصمیم گرفتیم عابربانک سرقت کنیم. البته قبلش هم فیلم‌های ‌هالیوودی زیادی دیده بودیم و می‌خواستیم از یک راه پرهیجان سرقت کنیم.

خودروها را چه کسی سرقت می کرد؟

عمویم سرقت می کرد. او در دزدی ماشین حرفه‌ای است. خودرو ماکسیما را زیر یک دقیقه سرقت می کند. برای همین وانت و خودروهای سواری را او می دزدید و ما با آنها به محل های سرقت می رفتیم.



.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود