امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
01/21 1397

گروه بازار پول - واقعا باید باور کرد عوامل غیر مدیریتی دلار را گران کرده اند؟ آقای رئیس کل اگر نمی دانید بهتر است که بدانید ، اگر گزارش های میدانی را نمی خوانید بهتر است بخوانید، اگر دلمشغولی هایی غیر از سکان داری سیاست های پولی کشور را دارید بهتر است پیدا کنید، اگر دغدغه فردای این مملکت را ندارید بهتر است داشته باشید، حال شاید بهتر باشد که بدانید که در شش ماهه گذشته در منطقه میرداماد و درست زیرگوش جناب عالی به شکل قارچ گونه ای صرافی دایر شده است.


واقعا باوردارید که این گونه سبز شدن ها تنها برای رضای خدا و کمک به خلق است ؟به نظر شما که خودتان عمری را در بازار پولی کشور سپری کرده اید این افتتاح ها بدون پشت پرده و رانت اطلاعاتی صورت گرفته است؟ 


آیا افرادی نمی دانستند که دلار در ایران و در آینده ای نزدیک چگونه نقل محافل بین المللی می شود؟ و آیا الان هم معتقدید دلار با نرخ دستور کنترل می شود؟ اگر این چنین بود که بهمنی هم از این دستورات فراوان صادر کرده بود!

به  هر حال باید بدانیدنقش شما در کاهش ارزش پول ملی در تاریخ ثبت خواهد شد.جناب آقای سیف نیک می دانم که نمی دانید اما برای اینکه بدانید شاید بهتر باشد روند سقوط ارزش ریال در برابر دلار و نقش هریک از روسای بانک مرکزی در آن را در خلال سال های 1357 تا 1377  را به عنوان تنها بخشی از آنچه باید بدانید با هم مرور کنیم تا در ذهنتان حک شود تاریخ وقایع دوران شما را هم ثبت خواهد کرد و البته قضاوت!

 

رئیس کل

محمد علی مولوی 1357تا 58

علیرضا نوبری 1358تا  60

محسن نوربخش 1360تا 65

مجید قاسمی 1365 تا 68

محمد حسین عادلی 1368تا 73

محسن نوربخش 1373 تا78

دوره ریاست «ماه»

8

19

54

34

60

60

نرخ دلار در شروع دوره

140

157

359

755

1088

2507

نرخ دلار در پایان  دوره

157

359

755

1088

2507

8850

درصد تغییرات سالانه

17.31

53.39

16.63

12.97

16.81

25.49


تنزل روزافزون ارزش پول ملی در برابر دلار یکی از عوامل مهمی است که جذابیت سرمایه گذاری در ایران را برای بخش خصوصی می دهد و صاحبان سرمایه به منظور حفظ ارزش سرمایه های خود ترجیح می دهند تا در چنین شرایطی در کشورهای دیگری که پول ملی آن از ثبات بیشتری برخوردار است سرمایه گذاری کنند . اصولا در تمام کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته مرسوم است که هر گاه یک مدیر کلان اقتصادی در برنامه های خود با شکست مواجه می شود، یا خود وی استعفا می دهد و راه را برای نخبگان باز می کند و یا اینکه نهاد حاکمیتی آن کشور وی را برکنار می کند ، اما متاسفانه در چندین سال اخیر مدیران کلان اقتصادی به نوعی خود را وارث پست های سازمانی مدیریت اقتصاد ملی دانسته و دولت نیز تمایلی به حفظ بقا مدیریتی بر مبنای عملکرد از خود نشان نمی دهد .



خوبه یادی هم بکنیم از بهمن ۱۳۹۰، زمانیکه دلار در بازار آزاد ارز ۱۹۰۰ تومن شده بود.

محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی، دستور تک نرخی شدن نرخ ارز در سطح ۱۲۲۶ تومان را داد.
وی با حضور در خبر ساعت ۱۴ شبکه یک سیما، افزود از یک هفته پیش، کمیته‌ای مشغول محاسبه ارز تک نرخی بود و به رقم ۱۲۲۶ تومن رسید.
بهمنی ادامه داد: بنابراین مسافران، دانشجویان و هر کسی که نیاز به منابع ارزی داشته باشد از این به بعد ارز را با این نرخ به روش صحیح و کنترل شده دریافت می‌کند.
وی افزود: همه مراجعان نیازمند ارزی برای واردات و یا تولید به هر میزان چه از طریق حواله و چه از طریق گشایش ال سی و روش‌های مختلف این ارز را در اختیار آنها قرار می‌دهیم.
بهمنی اضافه کرد: هم اکنون پایمان را فراتر گذاشته و گفته ایم از هر جای دنیا که نیاز دارند کالا وارد کنند برنامه ریزی می کنیم که در همان کشور ارز را به حساب فروشنده واریز کنیم و حتی نیاز به حواله نباشد.
همچنین بهمنی گفت: برای تولید کنندگان و وارد کنندگان میزان ارز نامحدود است و هر میزان که بخواهند گشایش کنند در اختیار آنان ارز قرار می دهیم.

۶۰۰۰ / ۴۲۰۰ = ۴۳٪۱۹۰۰ / ۱۲۲۶ = ۵۵٪قیمت دلار در بهمن ۱۳۹۱، درست یکسال بعد از فرمایش آقای بهمنی، شد ۳۷۰۰ تومن.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود