امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
01/19 1397

گروه بازار پول - مبلغ تراکنش های سال گذشته مشتریان نظام بانکی از طریق شاپرک نشان می دهد که درآمد این شبکه میلیاردی شده است و وقت آن رسیده است که فازهای توسعه ای در نظام های پرداخت کلید خورد .


شبکه الکترونیکی پرداخت کارت «شاپرک» که به منظور سامان دهی نظام پرداخت کشور به خصوص سامانه پایانه های فروش الکترونیکی در نظام بانکی ایجاد شد و کلیه تراکنش های حاصل از ابزارهای پذیرش توسط این شبکه نظارت و کنترل می شودو به طور کلی نظارت بر عملکرد فنی و اجرایی و انجام عملیات تسویه را بر عهده دارد روزهای سختی را در پایان سال گذشته سپری کرد .

در روزهای پایانی سال برخی از پی اس پی های مجاز وابسته به بانک ها به انجام فعالیت تراکنش های مشتریان را با اما و اگرهایی انجام دادند و در برخی موارد هم سامانه خود را به روی مشتریان سایر بانک ها بستند که مسلما نهاد ناظر به آنها رسیدگی خواهد کرد چراکه خطا در تراکنش ها بیش از حد متعارف برای پی اس پی ها دارای جریمه هایی نیز هست.

اما در این میان درآمد میلیاردی شاپرک از کارمزد این جا به جایی های پولی نیز حائذ اهمیت است . مبلغ تراکنش های شاپرک در سال گذشته بیش از یک بیلیارد تومان گذشته شده است . به عبارت دقیق تر مبالغ تراکنش این شبکه در سال گذشته 15.640.846.316.000.000 ریال بوده است و این آمار بدون احتساب تراکنش های اسفند ماه است . بنابراین شبکه شاپرک که از سال 1389 فعالیت خود را آغاز کرده است امروز به یکی از غول های صنعت پرداخت تبدیل شده ، شبکه ای که داخلی و محلی است و به هیچ یک از شبکه های بین المللی متصل نیست!

چشم انداز شرکت شاپرک در افق 1400 این گونه تعریف شده که "ما به‌عنوان نهاد مرجع و متولی مدیریت یکپارچه صنعت پرداخت الکترونیک کشور، هم ردیف با کلاس جهانی، بستر توسعه خدمات نوین، ارتقاء سطح کیفیت خدمات، اعتماد عمومی و تقویت رقابت عادلانه را برای کلیه ذینفعان این صنعت فراهم آورده‌ایم."

اهداف این شرکت با توجه به آخرین برنامه ریزی استراتژیک صورت گرفته در پایان سال 1395 به شرح زیر تعریف شده است:

    هدف 1 : اعمال مدیریت و نظارت هوشمند بر شبکه پرداخت الکترونیک

    هدف 2 : استاندارد سازی، ایمن سازی، ارتقاء کیفیت خدمات و افزایش اعتماد عمومی

    هدف 3 : توسعه بستر خدمات نوین پرداخت الکترونیک

    هدف 4 : مدیریت اثر بخش بازار و تقویت رقابت عادلانه در صنعت پرداخت الکترونیک

    هدف 5 : توسعه و بهبود توانمندیهای سخت افزاری، نرم افزاری و فکر افزاری شرکت شاپرک

با چنین درآمدی به نظر می رسد وقت آن رسیده است که شاپرک هم به عنوان یکی از اعضای صنعت پرداخت کشور رویای اتصال به شبکه جهانی پرداخت را برای ایرانیان در دستور کار خود قرار دهد تا رویای دهکده جهانی برای مشتریان شبکه بانکی کشور نیز قابل دسترس تر باشد.






 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود