امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
12/21 1396


 مهدي آزادواري- كارشناس ارشد بازار مالي- يكى از دلايل پديده سوداگرى در بازار، عدم مديريت منابع پولى و مالى است كه در صورت مديريت علمى و منطقى و البته با ايجاد زيرساختها و استراتژى مناسب ميتوان با اين پديده شوم كه باعث اشفتگي اقتصاد ميشود مقابله كرد و اساساً از بوجود امدن ان پيشگيرى كرد.  لذا با اين اوصاف تعريفي از بازار مالى بعنوان نقشه راه اصلي حركت نقدينگى ارائه مي شود.
بازار مالی؛
بازاری است که در آن افراد حقیقی و حقوقی می توانند به معامله اوراق ضمانت مالی، کالا و دیگر دارایی های مثلی (عوض دار) با هزینه مبادلاتی پایین، و در قیمت‌هایی که تابع عرضه و تقاضا هستند، بپردازند. اوراق ضمانت شامل سهام، اوراق قرضه و برخی کالاها (شامل فلزات گرانبها یا محصولات کشاورزی) می‌شوند.

دو نوع بازار عمومی (جایی که انواع زیادی از کالاها در آن معامله می شود) و بازار اختصاصی (جایی که تنها یک نوع کالا معامله می شود) وجود دارند. بازارها خریداران و فروشندگان علاقه‌مند زیادی شامل خانوارها، شرکت‌ها و آژانس‌های دولتی را در یک «مکان» جمع می‌کند، لذا پیدا کردن همدیگر را برای آنها آسان می سازد. اقتصادی که اصولا برای اختصاص منابع بر معاملات میان خریداران و فروشندگان وابسته است، به عنوان اقتصاد بازاری شناخته می‌شود که در مقابل اقتصاد دستوری یا اقتصاد غیر بازاری مثل اقتصاد هدیه محور است.

در علم مالی، بازار های مالی موارد ذيل را تسهیل می کنند:

افزایش سرمایه در بازارهای سرمایه
انتقال ریسک در بازارهای مشتقات مالی
کشف قیمت
داد و ستدهای بین المللی با همکاری بازارهای مالی جهان
انتقال نقدینگی در بازارهای پولی
معاملات بین المللی در بازارهای ارز
و در کل، افرادی که نیازمند سرمایه هستند را به افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری دارند معرفی می‌کنند.
عموما قرض گیرنده رسیدی را به قرض دهنده می‌دهد که بازپرداخت سرمایه را تضمین می‌کند. این رسیدها اوراق ضمانت هستند که به سادگی خریده و فروخته می‌شوند. در مقابل قرض دادن پول به قرض گیرنده، قرض دهنده انتظار پاداشی در غالب بهره یا سود سهام دارد.

ازعوامل موثر بر بازار مالى  هدايت و تزريق نقدينگى و جريان ان بطور مشخص پايه پولى مي باشد ،كه اين عامل خود بعنوان يك سياست بلقوه پولى در تنظيم بازارهاى مختلف ميتواند كاملاً تعيين كننده باشد فلذا درك از شرايط و نحوه استفاده بهينه از اين استراتژى جهت تعادل در بازار مالى ضرورى ميباشد

پایه پولی یا پول پر قدرت(High Powered Money) به جمع ستون بدهیها یا جمع سنون دارایی ها ترازنامه بانک مرکزی گفته می شود. بدهی های بانک مرکزی شامل اسکناس و مسکوک نزد مردم به علاوه سپرده بانکها نزد بانک مرکزی است و دارایی های بانک مرکزی شامل طلا، ارز و بدهیهای دولت و بانکها به بانک مرکزی است. معادله H=R+C مبین آنست که پول پر قدرت(پایه پولی) H برابر است با جمع اسکناس و مسکوک(Currency)  به علاوه سپرده های بانکی(Reserves) نزد بانک مرکزی است.
نکته 1: پول پر قدرت در برابر شبه پول تولید شده ناشی از فعالیت بانکهای تجاری و تعاملات افتصادی مردم است.
نکته 2: حجم پول در گردش تنها وابسته به پایه پولی نیست و با فعالیت بانکهای تجاری و مردم در تعاملات اقتصادی نیز مرتبط است. طبق فرمول حجم پول در گردش برابر D0/R است که D0 پ حجم پول اولیه(پول پر قدرت) و R نرخ ذخیره قانونی بانکها نزد بانک مرکزی است.

لذا ميبايست ياداور بود كه براى جهت دهى و سياستگذارى مناسب در راستاى هدايت نقدينگى، براى حمايت از توليد با تزريق منابع مذكور به بخش مولد اقتصاد براي بدست آوردن رشد كيفى برنامه ريزى كرد. بايد در نظر داشت كه وجود بازار مالى كارامد و منظبط و همچنين استراتژى مناسب در جهت عملكرد عوامل موثر بر ان (پايه پولى) كاملاً ضرورى است و نسبت پايه پولى بعنوان يك سياست غير مستقيم، براي سياستگذار ميتواند در جهت دهى و توزيع ان كاملاً تاثيرگذار باشد و بايد در نظر داشت كه بهروه ورى بازار مالى  جهت تامين منابع بخش سرمايه پذير در راستاى حمايت از بخش خصوصى و توليد، بعنوان حلقه مفقوده اقتصاد كشور در جريان نوسانات اخير بازار ارز كه خود باعث سوداگرى خواهد شد، در راستاى توسعه اقتصادى ضروري ميباشد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود