امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
12/15 1396

گروه بازار پول - بانک هزاره سوم که مدیرعاملش به تازگی منتخب هشتمین دوره جایزه ملی مدیریت مالی ایران شده است در حالی در وقت اضافه به مجمع می رود که هنوز اطلاعات مالی حسابرسی شده خود را منتشر نکرده است .

بانک پاسارگاد بالاخره حاضر به تعیین زمان رویداد مهم برگزاری مجمع سالانه آن هم به رغم ۸ ماه از اتمام مهلت قانونی و توقف ۱۵ ماهه نماد شده است و تا لحظه ارسال خبر هنوز اطلاعات حسابرسی شده خود را منتشر نکرده است .


هرچند که مجامع بانکی امسال با تاخیر برگزار شد اما بانک پاسارگاد به عنوان یکی از رکورداران تاخیر در برگزاری مجمع  قرار است در روزهای پایانی سال که بسیار پرهیاهو و در آستانه  عید نوروز است به مجمع  رود! این در حالی است که این بانک اطلاعات حسابرسی شده 6 ماهه 1395 را هنوز منتشر نکرده است .

دستورالعمل اجرايي افشاي اطلاعات شركتهاي ثبت شده نزد سازمان بورس در فصل سوم و در ماده ٧ آورده است که ناشر پذیرفته شده در بورس مکلف است گزارش ها  و صورت های مالی زیر را مطابق استانداردهای ملی و یا فرم هایی که توسط سازمان ارائه می شود ظرف مهلت های مقرر افشا کنند.

در بند یک همین ماده آمده : صورت های مالی و گزارش تفسیری مدیریت سالانه حسابرسی شده شرکت اصلی و تلفیقی گروه را حداقل ١٠ روز قبل از برگزاری مجمع عمومی و حداکثر ٤ ماه پس از پایان سال مالی منتشر کند.


در بند ٢ آمده که گزارش هیات مدیره به مجامع  و اظهار نظر حسابرس در مورد آن حداقل ١٠ روز قبل از برگزاری مجمع عمومی باید منتشر شود.

در بند ٤ آمده که صورت های مالی و گزارش تفسیری میان دوره ای ٦ ماهه حسابرسی شده حداکثر ٦٠ روز بعد از پایان دوره ٦ ماهه و در مورد شرکت های که ملزم به تهیه صورت های مالی تلفیقی هستند حداکثر75 روز پس از پایان دوره شش ماهه.

بررسی عملکرد منتهی به بهمن این بانک بیانگر واقعیت هایی از عملکرد بانک است .

کاهش درآمدهاي بانک از محل تسهيلات اعطایی و افزایش هزینه تامين منابع مالی طی نيمه دوم سال نکته مورد سوال از عملکرد بانک پاسارگاد است.

مطالعات و تحقیقات صورت گرفته از عملکرد مالی بانک مبین این واقعیت است که حاشيه زیان بانک از ٣ درصد نيمه اول سال به ٨ درصد زیان  در مقطع مهر تا بهمن ارتقا یافته است که باید دید این حاشیه ٥.٥ درصدی زیان در كل سال چه پیامدهایی را برای سرنوشت بانک پاسارگاد به همراه خواهد داشت . بانکی که به تازگی مدعی شده که با توجه به عملکرد مطلوب و شایسته خود در حوزه‌های مدیریت مالی، شفافیت مالی، اقتصادی و ...، موفق به کسب بالاترین سطح جایزه، یعنی تندیس زرین کمیته داوری در هشتمین دوره جایزه ملی مدیریت مالی ایران شده است و همچنین چندی پیش مدعی شد که نشریه یورومانی که یکی از معتبرترین نشریات بین‌المللی در زمینه ارزیابی بازارهای مالی و بانک‌ها در جهان محسوب می‌شود، بر اساس ارزیابی ها، بانک‌پاسارگاد را برای سومین سال پیاپی در رقابتی بین‌المللی، به عنوان «برترین بانک ایران در سال 2017 » انتخاب کرده است حالا رفته رفته جزئیات بیشتری را از عملکرد خود افشا می کند.

بانک در بهمن ماه، 617633 ميليارد ریال تسهيلات پرداخت کرده و 1068054 ميليارد ریال سپرده جذب کرده است.

همچنين درآمد حاصل شده بانک از محل تسهيلات اعطایی 5326 ميليارد ریال و سود پرداختی به سپرده گذاران در ماه بهمن به 6801ميليارد ریال رسيده است که نشان از تراز منفی 1475 ميليارد ریالی دارد.

عملکرد 11 ماهه بانک در بخش درآمد حاصل از تسهيلات 73767 ميليارد ریال و سود پرداختی به سپرده گذاران 77827 ميليارد ریال ميباشد که سهم بانک را 4059 ميليارد ریال زیان نشان مي دهد.

لازم به ذکر است بانک پاسارگاد طی 11 ماهه منتهی به بهمن ماه 609731 ميليارد ریال تسهيلات پرداخته نموده است و در مقابل 678832 ميليارد ریال سپرده جمع آوري کرده است.

"وپاسار" درحالی بعد از به حد نصاب نرسیدن مجمع 31 تیر سال جاری، تکلیف صورت های مالی اسفند گذشته را مشخص نکرده تا تنها بانک این موضوع باشد که 9 صبح روز شنبه 26 اسفند ، سهامداران را به مجمع فراخوانده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود