امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
11/8 1396

گروه بازار پول- حسینی عضو هیئت مدیره بانک به عنوان تنها عضو حاضر از شبکه بانکی در پنل بانکداری باز در هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت گفت: مدل کسب و کار آینده بانکها با ورود فین تک ها دگرگون می شود، بانک متبوع نیز زمینه را برای ورود به این حوزه فراهم کرده و به زودی اولین محصول فین تک بانک سپه ارائه می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بانک سپه: دکترحسینی در پنل تخصصی بانکداری باز (Open Banking) که با حضور متخصصان این حوزه در سالن رودکی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد اظهار داشت: بانکها امروز با یک واقعیت مجازی در عرصه بانکداری دیجیتال روبرو هستند که به شدت با مدلهای قبلی بانکداری رقابت می کند و اگر بانکها نخواهند ویژگیهای جدید این مدل را درک و خود را با آن تطبیق دهند عملاً بازنده این مدل جدید خواهند بود.
عضو هیئت مدیره با تأکید بر این که بانکها فرصت نگاه به بانکداری باز به عنوان موضوعی لوکس و ویترینی ندارند تصریح کرد: اصلی ترین چالشی که فین تک ها ایجاد خواهند کرد تغییر در مدل کسب و کار بانکی است و در این زمینه موضوع زنجیره ارزش بانکی بسیار مهم است.
حسینی با اشاره به 5 مفهوم کلیدی در زنجیره ارزش بانکی گفت: اولین حلقه این زنجیره مبحث دسترسی مشتریان است که با ورود فین تک ها کاملاً متحول خواهد شد.
وی از مشاوره های مالی، توسعه محصولات و خدمات، فرایندسازی تراکنش ها و واحدهای پشتیبان به عنوان سایر حلقه های کلیدی زنجیره ارزش بانکی نام برد و افزود: در حال حاضر، به جای اکوسیستم بانکی با اکوسیستم مالی مواجه هستیم. صحبت از اکوسیستم مالی یعنی تمام خدمات مشاوره ای مالی که علاوه بر بانکها، حوزه های بورس، بیمه و سایر خدمات مالی را پوشش می دهد و در این میان با ورود فین تک ها عملاً بانک نقش مشاوره مالی را عهده دار می شود.
عضو هیئت مدیره در ادامه خاطر نشان کرد: توسعه محصولات و خدمات، محوری ترین موضوع در زنجیره ارزش بانکی است و همگان اذعان دارند که توسعه محصولات و خدمات با حضور در فضای Open Banking دگرگون می شود.
حسینی درخصوص اهمیت فرایند سازی تراکنش ها در زنجیره ارزش بانکی گفت: بانکداری باز یک انقلاب در حوزه تراکنشهای بانکی است و بانکها به عنوان نهادهای مالی با توجه به کیفیت، اندازه و سرعت تراکنشها باید مدل کسب و کار خود را با ورود به عرصه Open Banking تغییر دهند.
وی با اشاره به نقش واحدهای پشتیبان در زنجیره ارزش بانکی افزود: واحدهای درونی و ذینفعان بیرونی بانکها که در زمینه های مختلف حقوقی، قانونی، امنیتی و فنی فعالیت می کنند با ورود به بانکداری باز ماموریتها و رویکردهایشان متفاوت خواهد شد و بانکی در این مدل جدید موفق خواهد بود که بتواند مشاور معتمدی برای مشتری، رهبر محصول، قهرمان تراکنشها و ارائه دهنده راه حلهای معتبر باشد و در یک کلام بتواند بانکداری جامع را با گروه بندی مشتریان و ارزش گذاری آنها اجرایی کند.
حسینی در پاسخ به این سئوال که علت عدم ورود بانکها به حوزه بانکداری باز چیست؟ اظهار داشت: خلاء سیاستگذاری در این حوزه، موضوعات مرتبط با معماری و استانداردهای روز پلتفرم ها و بحث الزاماتی که برای مالکیت داده های مشتریان وجود دارد از جمله دلایل عمده احتیاط بانکها در ورود به این حوزه می باشد.
عضو هیئت مدیره با اشاره به نحوه تعامل بانکها با استارت آپ ها در اروپا گفت: بانکها به سه شکل با ظهور استارت آپ ها برخورد می کنند گروهی آنها را تهدید می پندارند، برخی استارت آپها را در کنار خود و همکار خود تلقی می کنند و بعضی از بانکها نیز استارت آپها را خریداری می کنند.
وی در پایان نحوه تعامل با فین تکها در فضای بانکداری در سطح جهان را موضوع جدیدی ندانست و تصریح کرد: ما باید در ایران از تجربه سایر کشورها در اروپا و آسیا استفاده کنیم و استانداردهای لازم را در این خصوص عملیاتی کنیم.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود