امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
11/3 1396

گروه بازار پول - اینترنت اشیا یعنی اتصال میلیون‌ها دستگاه به یکدیگر و انتقال میلیون‌ها دیتا. از این اطلاعات می‌توان در حوزه بانکداری دیجیتال برای شناسایی وفاداری مشتری، شناخت علایق مشتری و… استفاده کرد.


به گزارش رازپول به نقل از روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی،  اسماعیل ثنایی، مدیرعامل شرکت آریا همراه، با اشاره به اینکه موضوعات مفهومی در خصوص اینترنت اشیا از سال‌های گذشته شروع شده، گفت: در حال حاضر در وضعیت نسبتا قابل قبولی در این حوزه هستیم تا جایی که بسیاری از شرکت‌ها در سال جاری در خصوص اینترنت اشیا برنامه و سیاست‌گذاری‌های مشخصی داشته‌اند.


او در ادامه افزود: اینترنت اشیا سرفصل مشخصی در دنیا دارد که اگر ما برای آن برنامه ریزی نکنیم و آن را بومی نکنیم با مشکل بر خواهیم خورد.

او با اشاره به کمکی که اینترنت اشیا به سیستم بانکداری کشور می‌کند، اعلام کرد: اینترنت اشیا یعنی اتصال میلیون‌ها دستگاه به یکدیگر و انتقال میلیون‌ها دیتا. از این اطلاعات می‌توان در حوزه بانکداری دیجیتال برای شناسایی وفاداری مشتری، شناخت علایق مشتری و… استفاده کرد.

به باور او اینترنت اشیا به بانک‌ها کمک می‌کند تا از حالت کلاسیک خود خارج و با جمع‌آوری اطلاعات کاربران و پردازش آن سرویس‌های جدید و نوینی را در اختیار مشتریانشان بگذارند.


محمد فرجود، مدیرعامل سازمان خدمات انفورماتیک شهرداری تهران نیز با اشاره به تاثیراتی که اینترنت اشیا در خدمات شهری می‌تواند داشته باشد در این پنل تاکید کرد که نظام پرداخت در اینترنت اشیا نقش تعیین کننده‌ای دارد.

او در خصوص خدمات فناوری شهرداری برای شهروندان گفت: متولی کل ICT در شهر تهران بر عهده ماست و تلاش کرده‌ایم که خدمات نوینی را در اختیار شهروندان بگذاریم اما قبول هم داریم که با توجه به فرصت‌هایی که فناوری‌های نوین به وجود آورده نتوانسته‌ایم خدمات شهروندی مناسبی را ارایه کنیم. در مدیریت جدید سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تصمیم داریم تا با کمک فناوری ارایه خدمات شهروندی نوین را متحول کنیم.


فرجود در ادامه با اشاره به کمک‌هایی که اینترنت اشیا به سیستم شهری و بانکی کشور می‌تواند داشته باشد اعلام کرد: یکی از بحث‌های روز حال حاضر طرح ترافیک و نحو ورود ماشین‌ها به این طرح است. در حال حاضر به دنبال نظامی هستیم که چگونه در این نظام شهروند، خودرو و پلاک به صورت کاملا شفاف مشخص باشد تا وقتی یک خودرو وارد هر منطقه‌ای می‌شود به شکل خودکار عوارض آن خودرو محاسبه و از حساب شهروندی او میزان عوارض کم شود. در همه این مراحل نظام‌ پرداخت اهمیت ويژه‌ای دارد.

به گفته وی اینترنت اشیا در حال حاضر در بخش‌های خاصی از خدمات شهری مانند پسماند، روشنایی شهر به اجرا گذاشته شده است و اینگونه نیست که دید ما به این تکنولوژی تنها یک افق برای آینده باشد.


در ادامه این پنل محمد هادی شالباف، معاون هلدینگ بهسازان فردا، از نقش اینترنت اشیا در توسعه نظام‌های مالی سخن گفت.

او در خصوص ماهیت اینترنت اشیا گفت: از اینترنت اشیا به عنوان انقلاب چهارم یاد می‌شود بنابراین نمی‌توان به آن نگاه صرف فناوری داشت و آن را در ردیف دیگر فناوری‌ها قرار داد. باید به اینترنت اشیا نگاه‌ مفهومی‌تری داشت.


شالباف در ادامه با اشاره به نقش اینترنت اشیا در نظام‌های مالی تصریح کرد که با توجه به تغییرات سریعی که تکنولوژی در حوزه‌های مختلف ایجاد کرده باید در سیستم‌های مالی خود آمادگی لازم را به وجود آوریم چرا که یک بخش اصلی اینترنت اشیا پرداختی‌ است که از طریق دستگاه‌های مختلف اتفاق می‌افتد.

همچنین در بخش دیگر این پنل رسول سراییان، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فناوری اطلاعات به نقش این وزارتخانه در توسعه اینترنت اشیا پرداخت. او یکی از پیش‌نیازهای اصلی توسعه اینترنت اشیا در کشور را شبکه پایدار در بخش تلفن‌همراه عنوان کرد و گفت: برای توسعه اینترنت اشیا نیازمند یک شبکه با پوشش و کیفیت بالا هستیم که در حال حاضر تمام تلاش برای ایجاد این شبکه پایدار توسط اپراتورهای تلفن‌همراه کشور انجام شده است.


سراییان یکی دیگر از کارهایی که توسط وزارت ارتباطات در حوزه اینترنت اشیا در حال پیگیری است را قانون‌گذاری اعلام کرد که در حال پیگیری و انجام است.

در پایان این پنل رسول جلیلی، عضو هیيت علمی دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف نیز اعلام کرد که برعکس آنچیزی که عنوان می‌شود در زمینه اینترنت اشیا از دنیا عقب نیستیم و همپای کشورهای دیگر در این خصوص حرکت‌ کرده‌ام. او مسئله اصلی در اینترنت اشیا را مشخص کردن اطلاعات و پیام‌های رد بدل شدن در بین دستگاه‌های دیجیتالی عنوان کرد و افزود: در اینترنت اشیا میلیون‌ها دستگاه به یکدیگر متصل هستند در این بین ممکن است سوءاستفاده و مشکلاتی به وجود ‌آید بنابراین باید مالکیت این دستگاه‌ها به صورت شفاف مشخص شود.


او در پایان تاکید کرد که این حوزه نیاز به قانون گذاری دقیق و روشنی دارد که باید از همین حالا باید قانون‌گذاری روشن شود نه اینکه۵ سال دیگر و بعد از توسعه اینترنت اشیا به فکر قانون‌گذاری در این حوزه بیافتیم.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود