امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
10/6 1396

 

گروه بازار پول -  معاون سازمان امور مالياتي مهمان تلفني برنامه نيز ضمن اعلام موافقت با اخذ ماليات از سود سپرده ها گفت: ساختار نظام مالياتي ما پر معافيت است و اين ساختار، کشور و نظام مالياتي ما را اذيت مي کند.

به گزارش بازارپول، حيدر مستخدمين حسيني، کارشناس پولي و بانکي در برنامه «تيتر حذف معافيت هاي مالياتيامشب» شبکه خبر سيما گفت: در اين مقطع با اخذ ماليات از سود سپرده هاي بانکي مخالف است.

اين کارشناس اقتصادي درباره دلايل مخالفتش افزود: موقع مناسبي براي اخذ ماليات از سود سپرده هاي بانکي نيست براي اين که نظام بانکي ما نامناسب است، اقتصادمان مبتلا به بيماري هاي مزمن است، رکود بر کشور و بر توليد حاکم است و ...همه اينها مي گويد که اخذ سود از سپرده هاي مردم درست نيست.

مستخدمين حسيني گفت: در اين شرايط نبايد دولت هزينه هايش را از جيب مردم بردارد و کسري بودجه اش را از مردم بگيرد.

اين کارشناس پولي و بانکي افزود: اگر قرار است معافيت مالياتي سود سپرده ها حذف شود، اين کار بايد با لغو و حذف همه معافيت هاي مالياتي انجام پذيرد و نبايد جزيره اي عمل کرد وگر نه دچار همان معضل ماليات بر ارزش افزوده مي شويم که بنده خودم از آن دفاع کردم ولي در اجرا جور ديگري اجرا مي شود و الان چند بار از مردم ماليات بر ارزش افزوده اخذ مي شود.

مستخدمين حسيني گفت: اگر ماليات سود سپرده در دهان دولت مزه کند همان مي شود که در ماليات بر ارزش افزوده اتفاق افتاد.


در ادامه برنامه صمد عزيزنژاد کارشناس پولي و بانکي از اخذ ماليات از سود سپرده هاي بانکي دفاع کرد، اما گفت: مردم نگران نباشند صحبت هاي ما فعلا در حد کارشناسي است و تا اين موضوع بخواهد عملي شود و دولت و مجلس آن را تصويب کنند و به صورت قانون درآيد زمان مي برد و فعلا در اين باره تصميمي گرفته نشده است.

اين کارشناس اقتصادي گفت: قطعا سود سپرده از مبالغ بالا مثلا يک ميليارد و دو ميليارد و ده ميليارد اخذ خواهد شد و مبلغ يکي دو درصد ماليات مبلغي نيست که سپرده گذاران را نگران کند و آنها بايد به کشور و دولت کمک کنند.


عزيز نژاد با اشاره به اخذ ماليات از سود سپرده ها در ديگر کشورها گفت: اخذ ماليات ابزار سياست گذاري است و مبارزه با پولشويي، مشخص شدن دخل و خرج مردم و ... از فوايد اخذ ماليات از سود سپرده هاست.

کارشناس بانکي و پولي گفت: دولت و مجلس و آنها که تصميم مي گيرند بايد جامعه هدف ماليات ها از جمله ماليات بر سود سپرده را دقيق و روشن مشخص کنند و راه هاي فرار مالياتي را پيش بيني کنند و ببندند.

عزيز نژاد افزود: بايد اخذ ماليات از سود سپرده ها در بسته جامع مالياتي ديده شود و نبايد جزيره اي عمل شود.­

احمد زماني، معاون سازمان امور مالياتي مهمان تلفني برنامه نيز ضمن اعلام موافقت با اخذ ماليات از سود سپرده ها گفت: ساختار نظام مالياتي ما پر معافيت است و اين ساختار، کشور و نظام مالياتي ما را اذيت مي کند.


معاون سازمان امور مالياتي افزود: واقعيت اين است که آثار منفي اين همه معافيت مالياتي براي کشور و نظام مالياتي بسيار بيشتر از آثار مثبت آن است.

زماني با بيان اين که ما با تغيير نام بهره بانکي به سود بانکي آن را به نوعي تقديس کرديم افزود: سود سپرده در مجموع درآمد است و هر درآمدي مشمول ماليات مي شود.

معاون سازمان امور مالياتي افزود: قطعا هدفمندسازي و اصلاح نظام معافيت هاي مالياتي مد نظر سازمان امور مالياتي است و لازم است در قالب اصلاح نظام معافيت هاي مالياتي، سود سپرده هاي بانکي مشمول ماليات شود، البته با ملاحظاتي که فرق بين فقرا و اقشار مرفه در آن ديده شود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود