امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
07/18 1396



گروه بازار پول - به دلیل افزایش استفاده از خدمات پرداخت دیجیتال در تمام بخش های بازار، پرداخت های غیرنقدی افزایش یافته است.


 براساس یک مطالعه منتشر شده، انتظار می رود که مردم در سراسر جهان تا سال 2020 با استفاده از فناوری های پرداخت دیجیتال 726 میلیارد دلار پرداخت کنند.

این تحقیق توسط غول مشاوره ای Capgemini  و بانک BNP Paribas انجام شده و نشان می دهد بازارهای نوظهور منجر به این روند صعودی شده اند. پیش بینی نوآوری های تکنولوژی مانند خانه های تماس، کارت های بانکی بدون تماس، ابزارهای پوشیدنی و واقعیت افزوده، تراکنش های نقدی در آینده را هدایت خواهند کرد.

کریستوف ورگن، رییس عملیات پرداخت شرکت Capgemini به سی ان بی سی گفت: به دلیل افزایش استفاده از خدمات پرداخت دیجیتال در تمام بخش های بازار، پرداخت های غیرنقدی افزایش یافته است.


به گفته او، هرچند تعداد معاملات همچنان به سرعت در حال افزایش است، اما میانگین ارزش دلار در هر معامله کمی کاهش یافته است. معاملات دیجیتالی خرید های کم هزینه را به عنوان رقابت انجام می دهند.


این مطالعه می گوید: براساس تحلیل روند پرداخت در سال های 2014 و 2015، کارت های قرضی (debit cards) بیشترین سهم پرداخت غیرنقدی حدود 46.7 درصد را به خود اختصاص دادند، در حالی که کارت های اعتباری (credit cards) بعد از آنها سهم 19.5 درصدی داشته اند.

معاملات غیرنقدی بین سال های 2014 و 2015، 11.2 درصد افزایش یافته است که بالاترین میزان رشد در دهه گذشته بوده است.


کارت های بدون تماس (Contactless cards) به ویژه در اروپا عادی شده است. در فرانسه، گردش کارت های بدون تماس دوبرابر شده و به 40 میلیون در سال 2015 رسید. سال قبل از آن تعداد آنها 20.3 میلیون بود. بریتانیا، بزرگترین بازار کارت های پرداخت بدون تماس در اروپا است. تعداد کارت های در گردش این کشور در سال 2015، 106.9 میلیون بود.

با این حال همچنان پول نقد به عنوان وسیله پرداخت اصلی شناخته می شود؛ به خصوص برای معاملات کم ارزش.

ورگن می گوید: اگرچه پرداخت های دیجیتال در حال افزایش است، اما صحبت از مرگ پول نقد احتمالا اغراق آمیز خواهد بود.

او ادامه داد: همچنان شرایط خاصی وجود دارد که چند ویژگی پول نقد را منحصر به فرد می کند -سرعت تبادل، پذیرش جهانی، ناشناس بودن، عدم ثبت و آزاد بودن- که با پرداخت های دیجیتال هماهنگ نیست.


از سوی دیگر استفاده از چک در سال 2015، 13.4 درصد کاهش یافته است. البته این مطالعه میزان پرداخت های با چک را مشخص نکرده است.

یافته های این گزارش در کنفرانسی در اتریش این طور گفته شد: پول نقد همچنان نقش مهمی در بسیاری از معاملات بازی می کند. حتی برای عده ای نقش حیاتی دارد. 

مطالعه دیگری هفته گذشته نشان داد که بسیاری از امریکایی ها، همچنان روش پرداخت پول نقد را ترجیح می دهند.


*بازارهای نوظهور

بازارهای نوظهور انتظار دارند که سه برابر اقتصادی های پیشرفته در حجم معامله دیجیتال رشد کنند.

پرداخت های دیجیتال در بازارهای در حال توسعه بین سال های 2014 و 2015، 21.6 درصد رشد داشته است. این میزان باید در مقایسه با رشد 6.8 درصدی در بازارهای بالغ بررسی شود.

پرداخت های غیرنقدی در بازارهای نوظهور آسیا با رشد تقریبا 30.9 درصدی توسط چین و هند پیش می رود.

نویسندگان این تحقیق نوشته اند: توسعه در بازارهای نوظهور آسیا، رشد چشمگیری در سراسر مناطق داشته است که به دلیل افزایش استفاده از پرداخت های تلفن همراه و استفاده از کارت ها بوده است.

صورت حساب های دیجیتالی، کارت های پرداخت مجازی و حسابداری مبتنی بر ابر در اقتصادهای نوظهور آسیا به صورت عمومی استفاده می شوند.


*فن تک، محیط نظارتی

این مطالعه همچنان نشان می دهد که فناوری های مالی (fintech) و مقررات ورودی چشم انداز پرداخت را تغییر خواهند داد.

قانونی در اتحادیه اروپا اجازه می دهد که شرکت های ثالث اجازه دسترسی به داده های مشتریان بانکی را با رضایت خود داشته باشند. هدف این دستورالعمل اتحادیه اروپا این است که اکوسیستم پرداخت به وام دهندگان کوچکتر و غیربانکی را باز کند تا رقابت عادلانه تر شود.


قوانین جدید اروپا از ژانویه 2018 به عنوان بخشی از ابتکار عمل در جهان فن تک با عنوان « open banking» به اجرا در می آید.

انیربان باس، سرپرست بانکداری جهانی و بازارهای سرمایه در Capgemini روز دوشنبه در بیانیه ای گفت: «در این اکوسیستم پویا و جدید، شرکت کنندگان در صنعت پرداخت باید استراتژی نقش خود را بازنگری کنند.»

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود