امروز: پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
06/29 1396

 

گروه بازار پول - با اجرای دستورالعمل احراز و سلب صلاحیت حرفه ای مدیرعامل و اعضای هیات مدیره موسسات اعتباری دو عضو فعلی از مدیران بانک سامان از ترکیب جداخواهند شد.


به گزارش رازپول، بانک سامان حدود دو سال است با هیات مدیره ای اداره می شود که به لحاظ قانون تجارت مدت فعالیتشان به سر آمده است . از آخرین باری که این بانک رسما هیات مدیره را معرفی کرد چهار سال می گذرد. این بانک  باستناد مصوبۀ مجمع عمومی عادی مورخ 17 اسفند 1392 و جلسۀ هیئت‌ مدیرۀ مورخ 1392/اسفند/18 اسامی اعضای هیئت ‌مدیره و نمایندگان آنها را اعلام کرد در این ترکیب صندوق بازنشستگي شرکت ملي صنايع مس ايران، ولي ضرابيه، احمد مجتهد، فريده گرامي نژاد، عبدالرسول دري اصفهانی حضور داشتند که بعدها پس از مذاکرات برجام دری اصفهانی از این ترکیب خارج شد و غلامرضا خلیل ارجمندی به نمایندگی از صندوق به این ترکیب پیوست.


ماده 107 قانون تجارت اذعان دارد که شركت سهامي بوسيله هيئت مديره اي كه ازبين صاحبان سهام انتخاب شده وكلايابغضاقابل عزل مي باشند اداره خواهدشد. عده اعضاي هيئت مديره در شركتهاي سهامي عمومي نبايدازپنج نفركمترباشد.این در حالی است که در سایت این بانک چهار نفر به عنوان عضو هیات مدیره معرفی شده اند.



 

در ماده 109 نیز آمده است که مدت مديران در اساسنامه معين مي شودليكن اين مدت ازدو سال تجاوزنخواهدكرد. این در حالی است که پس از انتخاب اعضای هیات مدیره و مدیرعامل از سال 1392 تغییری در این ترکیب رخ نداده است .


بانک سامان اذعان دارد که اساسنامه خود را مطابق با اساسنامه نمونه بانک های غیردولتی تغییر داده است . در این اساسنامه در ماده ۵۸  آمده که هيأت مديره بانک متشکل از ....... [حداقل پنج نفر و حداکثر نه نفر] عضو است که توسط مجمع عمومي مؤسس يا عادي از بين صاحبان سهام واجد شرايط مورد نظر بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران انتخاب مي شوند و همه آن ها قابل عزل و انتخاب مجدد مي باشند.

تبصره  مجمع عمومي مؤسس يا عادي علاوه بر انتخاب اعضاي اصلي هيأت مديره، نسبت به انتخاب دو نفر ديگر به عنوان اعضاي علي البدل هيأت مديره براساس اولويت اقدام مي نمايد.


البته در بخش دیگری از این اساسنامه در خصوص ترتيبات عضويت در هيأت مديره در ماده ۵۹ آمده انتخاب اعضاي هيأت مديره بانک و تمديد دوره مسئوليت آن ها، منوط به تأييد صلاحيت حرفه اي اشخاص مذکور توسط بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران است.

همچنین در ماده ۶۰ این اساسنامه می خوانیم  در صورت سلب صلاحيت حرفه اي هر يک از اعضاي هيأت مديره توسط بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران، عضو مذکور منفصل تلقي مي گردد. ادامه تصدي اين مديران در حکم دخل و تصرف غيرقانوني در وجوه و اموال عمومي محسوب می شود.

بنابراین ترکیب 4 نفره هیات مدیره بانک سامان به نظر می رسد که از بندهای اساسنامه جدید که مورد تاکید بانک مرکزی انحراف دارد .


اما شنیده های خبری اذعان دارد که این بانک برای تغییر ساختار مدیریت خود اقدامات مقتضی در خصوص معرفی اعضا به بانک مرکزی و اخذ تائیدیه صلاحیت را از چندی پیش آغاز کرده است و مشکلات دیگری هم بر سر راه وجود دارد . دستورالعمل احراز و سلب صلاحیت حرفه ای مدیرعامل و اعضای هیات مدیره موسسات اعتباری که در سال 1395 مورد بازنگری شورای پول و اعتبار قرار گرفت سد دیگری را در مقابل این بانک قرار داده است . 


در بخش شرایط عمومی و در بند 4-15 این آیین نامه آمده که شرط سنی مدیرعامل،قائم مقام و اعضای هیات مدیره داشتن سن بین 35 تا 70 است و این مصوبه تیرخلاصی است بر حضور دو عضو هیات مدیره در ترکیب آینده، یعنی احمد مجتهد متولد سال 1324 و احمد طاهری بهبهانی متولد 1312.

بنابراین بانک سامان که ساختاری درون گرا دارد حالا باید در ترکیب ساختار خود دو عضو جدید را پذیراباشد. هرچند که تا زمان حضور هیات مدیره و مدیرعامل مسئولیت تصمیمات با هیات مدیره سابق است . هیات مدیره ای که تاریخ مصرفش حدود 2 سال است که گذشته!


لازم به اشاره است که مجتهد نایب رئیس موظف هیات مدیره بانک سامان در شرکت رتبه بندی اعتباری ایران به نمایندگی از بانک سامان نیز عضو هیات مدیره است و این در حالی است که آیین نامه حاکمیت شرکتی در ماده 14 اذعان دارد که عضو اجرایی هیات مدیره موسسه اعتباری نمی تواند همزمان عضو هیات مدیره واحدهای تابعه وابسته بوده و یا در آنها سمت اجرایی داشته باشد.البته وی نایب رئیس هیات مدیره بیمه سامان است و نام او پیش از این در هیات مدیره شرکت نرم افزاری تندر نور و پردازشگران سامان نیز دیده می شود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود