امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
06/26 1392

مریم کائید: مشکل ارزی دارو نداریم . نماینده ما مشکلی ندیده است و تعداد مراجعه کنندگان در این زمینه کم است. این تنها بخشی از سخنان مدیر اداره تعهدات ارزی بانک مرکزی در خصوص واردات دارو بود. بانک مرکزی روز شنبه دوازدهم مرداد ماه اعلام کرد مشکلات ترخیص دارو ، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی مرتفع می شود. در اطلاعیه رسمی بانک مرکزی تصریح شده بود : در جلسه ای اضطراری که با حضور مسئولین وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، گمرک و بانک مرکزی برگزار شد، به منظور رفع مشکلات ترخیص دارو ،مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی از روز شنبه دوازدهم مردادماه نمایندگان سه دستگاه یادشده در گمرک فرودگاه امام خمینی مستقر می شوند.
پس از استقرار نمایندگان در روز 15 مرداد معمارن�?اد رئیس کل گمرک اعلام کرد که از ابتدای هفته جاری که نمایندگان وزارت بهداشت و بانک مرکزی در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) مستقر شدند، روند ترخیص داروها سرعت گرفت به طوری که در دو روز اول 120 تن دارو از این گمرک ترخیص شد.
اما در حالی که تنها در 2 روز 120 تن دارو از گمرک ترخیص شده است، روز 16 مرداد، مجید هاشمی ،مدیر اداره تعهدات ارزی بانک مرکزی اظهار می کند که مشکلی در زمینه اختصاص ارز دارو وجود ندارد و نماینده ما مورد خاصی را مشاهده نکرده است .
در گفت و گوی کوتاه ایران و جهان با مدیر اداره تعهدات ارزی به این نکته اشاره شد که کمیته ارزی بانک مرکزی از اول سال و به صورت هفتگی برگزار می شود و معتقد نیستیم که کالا در گمرک مانده است و نماینده وزارت بهداشت هم به این مسئله اعتقادی ندارد. در ادامه گفت و گوی کوتاه با این مقام مسئول خواهد آمد.
چرا بانک مرکزی اجازه داد مسئله دارو حاد شود و پس از آن نسبت به تشکیل کمیته اقدام کرد؟ 
بحث دارو حاد نیست و این مسئله را نمایندگان وزارت بهداشت و بانک مرکزی اذعان دارند . جلسات هم فوریتی برگزار نشده است بلکه این جلسات از ابتدای سال و به صورت هفتگی با حضور نمایندگان وزارت بهداشت برگزار می شود .
پس چرا عده ای از کمبود دارو سخن می گویند و بانک مرکزی را در زمینه تخصیص ارز دارویی مقصر می دانند؟
کمبودی در این زمینه نبوده است . ارزی بری داریم در این زمینه . بانک مرکزی ارز دارو را اختصاص داده اگر در جای دیگر خرج شده این بانک مقصر نیست .
مگر شما نظارت نمی کنید ؟
خیر – بانک مرکزی فقط ارز را اختصاص می دهد وزارت بهداشت مسئول نظارت و کنترل تخصیص ارز دارویی است. ارز را از بانک مرکزی گرفته اند و در جای دیگری خرج کردند .
وزارت بهداشت معتقد است بانک مرکزی ارز دارو را نمی دهد؟
سهمیه ارز دارویی در سال جاری 2 هزارو 400 میلیون دلار است و از ابتدای سال تاکنون 70 درصد ارز دارویی را اختصاص داده ایم در حالی که تا پایان سال 7 ماه دیگر باقی است.اگر ارز دارو را به طور متوسط 2هزارو 400 در نظر بگیریم ماهیانه باید 200 میلیون دلار اختصاص داده شود که با ماندگاری دوره 15 روزه در گمرک 100 میلیون دلار ترخیص و 100 میلیون دلار در گمرک باقی بماند اما داروهایی که در گمرک مانده به این میزان نیست و فقط جو سازی شده است.
به نظر می رسد نیاز ارز دارویی رو به رشد است ؟
خیر- سال گذشته 2 هزار میلیون دلار سهمیه ارز دارویی بود و امسال این سهمیه افزایش یافته است این سهمیه در مقایسه با سال های 90 و 89 بیشتر هم شده است و به نظر می رسد ارزهای دارویی در محل دیگری مصرف می شود.همچنین تعداد مراجعه کنندگان برای دریافت ارز دارویی هم بسیار کم گزارش شده است .از شنبه(12 مرداد) نیز همکاران ارزی موضوع را بررسی می کنند اما مشکل خاصی گزارش نشده است .
بر اساس آمار گمرک، ارزش محصولات پزشکی و دارویی وارداتی در سال 89 بالغ بر 1641میلیون دلار بوده
است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود