امروز: پنج شنبه، 30 فروردین 1403
04/14 1396

گروه بازار پول - نماینده مردم زنجان در مجلس با اشاره به تلاش مجلس برای حل‌وفصل کامل مشکل سپرده‌گذاران مؤسسات اعتباری گفت: بعد از رسیدگی کامل به مشکل سپرده‌گذاران فرشتگان و کاسپین سایر مؤسسات و بانک‌ها را نیز بررسی می‌کنیم.


به گزارش رازپول، علی وقف چی در گفت و گو با خانه ملت با اشاره به جلسه مشترکی که شب گذشته(سه شنبه، 13 تیرماه) با حضور نهاوندیان، طیب نیا، سیف و امیری در مجلس برای رسیدگی به سوال نمایندگان سوال کننده از رئیس جمهور برگزار شد، گفت: علیرغم اینکه در این جلسه به نتیجه دلخواه نرسیدیم با این حال سوال از رئیس جمهور امروز به کمیسیون اقتصادی ارجاع شده و با حساسیت بیشتری برای رفع مشکل سپرده گذاران اقدام می شود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه موضوع سؤال از رئیس جمهور در رابطه با سپرده گذارانی بود که با مشکل برخورده بودند، عنوان کرد: مشکلات مردم برای مؤسسات کاسپین، آرمان، سرمایه و سایر بانک ها در این جلسه مطرح شد که انتظار داریم دولت در کوتاه ترین زمان ممکن برای بازگشت آرامش مردم از مسیر قانونی و منطقی اقدام کند.


وی در ادامه با بیان اینکه رئیس جمهور طبق قانون یک هفته فرصت دارد تا نمایندگان تام الاختیار خود را به کمیسیون معرفی کرده تا در آن زمان پاسخگوی خواسته نمایندگان باشند، یادآور شد: در صورت عدم تأمین خواسته های نمایندگان، رئیس جمهور یک ماه فرصت دارد که شخصا در مجلس حضور پیدا کرده و پاسخگوی خواسته نمایندگان باشد.

این عضو کمیسیون اجتماعی و نماینده سوال کننده از رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: مقرر شد ابتدا مشکلات سپرده گذاران فرشتگان و کاسپین حل شود و بعد از آن به مشکلات سایر مؤسسات اعتباری را نیز رسیدگی می کنیم.


ورود کمیسیون امنیت‌ملی به موضوع مؤسسات مالی‌واعتباری / جلسه مشترک با دولت در هفته آتی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: این کمیسیون به منظور رسیدگی به موضوع مؤسسات مالی‌واعتباری هفته آتی جلسه‌ای با مسئولان اقتصادی، انتظامی و امنیتی دولت برگزار می‌کند.

سیدحسین نقوی حسینی نیز به تشریح جلسه صبح امروز (چهارشنبه، 14 تیرماه) هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت: با توجه به اهمیت موضوع مؤسسات مالی و اعتباری و مشکلات حاد اجتماعی که به وجود آمده از این طریق و ضرورت بررسی موضوع و مشخص شدن راهکار دقیق و اجرایی برای حل مشکل این مؤسسات جلسه ای با دولت تشکیل می شود.

نماینده مردم ورامین در مجلس شواری اسلامی در ادامه با بیان اینکه جلسه مشترک کمیسیون امنیت ملی با دولت سه شنبه هفته آتی (20 تیرماه) برگزار می شود، عنوان کرد: در این جلسه به موضوع مؤسسات مالی و اعتباری از جمله کاسپین، میزان، آرمان، افضل توس، فرشتگان و غیره رسیدگی شده و با حضور مسئولان وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و مسئولان نهادهای انتظامی-امنیتی مرتبط خواهد بود.


مبنای تودیع تعهد مؤسسه اعتباری به سپرده گذار مفاد قرارداد است/ سود دارایی‌ها حذف نمی‌شود


عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: توافق شد چنین عنوانی از تعهدات حذف شود یعنی مبنا مفاد قرارداد خواهد بود که شامل اصلا سپرده بعلاوه سود تعهدی برعهده مؤسسه مربوطه است که در محاسبات می آید.

محمدعلی وکیلی بعد از نشست مشترکی که هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با دولت پیرامون سوال برخی از نمایندگان مجلس از رئیس جمهور، گفت: در این جلسه که رئیس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، رئیس دفتر رئیس جمهور حضور داشتند نمایندگان دغدغه مردم را به درستی توصیف کردند و گلایه خود از پروسه طی شده را اعلام کردند و دولت نیز گزارشی از عملکرد خود در این حوزه و چرایی مشکلات پیش آمده در حوزه مالی ارائه کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه منابع پرداختی فارغ از اینکه چگونه و بر چه مبنایی محاسبه می شود به صورت علی الحساب به سپرده گذاران پرداخت خواهد شد، عنوان کرد: بانک مرکزی در اولین فرصت بعد از تسویه حساب مبالغ تا سقف 50 میلیون تومان، وارد فاز پرداختی تا سقف 100 میلیونی خواهد شد.

وی افزود: سپرده گذاران شاکی بودند که مبلغ پرداخت شده در دفترچه آنها قید نمی شود لذا مستندی دست آنها نیست که مبلغ پرداختی علی الحساب است و مبلغ قطعی نیست از این رو توافق شد تا این مبالغ به عنوان علی الحساب با قید عبارت در مستند، تحویل شود.


وکیلی همچنین با بیان اینکه مبنای میزان بدهی تعاونی به سپرده گذار قراردادی است که بین سپرده گذار و تعاونی وجود دارد، یادآور شد: بر مبنای مفاد این قرارداد به هر میزان دارایی شناسایی شود تسویه حساب صورت می گیرد لذا مبنای تودیع تعهد بانک به سپرده گذار مفاد قرارداد است و نباید رقمی به عنوان سود حذف شود.


این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با یادآوری این مطلب که پیش از این گفته شده بود از تاریخ اول شهریور 94 به بعد سود تعلق گرفته و تعهد شده در دفترچه سپرده گذاران و مؤسسه توسط بانک مرکزی به رسمیت شناخته نمی شود، اظهار داشت: در این جلسه توافق شد چنین عنوانی از تعهدات حذف شود یعنی مبنا مفاد قرارداد خواهد بود که شامل اصلا سپرده بعلاوه سود تعهدی است که برعهده مؤسسه مربوطه است و در محاسبات می آید.


عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به اینکه شفافیت و ارائه مستند به سپرده گذاران مبنی بر علی الحساب بودن مبلغ پرداختی حداکثر تا سه روز آینده عملیاتی می شود، خاطرنشان کرد: یعنی از فردا سپرده گذار بر اساس تقویمی که اعلام شده در مراجعه به شعبات مؤسسات برای دریافت مبلغ علی الحساب ظرف سه روز آینده مراجعه می‌کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود