امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
08/1 1392

ایران و جهان - بانک خصوصی پاسارگاد به‌موجب مجوز ۲۸۴۹/ه بانک مرکزی ، در ۲۲شهریور ۱۳۸۴با سرمایه ۳۵۰۰ میلیارد ریال که تماماً پرداخت شد فعالیت خود را آغاز کرد که از این رقم ۲۰۰۰ میلیارد ریال به وسیله موسسان پرداخت شد و ۱۵۰۰ میلیارد ریال با پذیره‌نویسی همگانی به وسیله ۳۴۰۰۰ نفر خریداری شده‌است. 
سرمایه بانک پاسارگاد در مرحله اول به ۷۰۰۰ میلیارد ریال و سپس در مرحله بعد (سال ۱۳۸۸) به ۷۷۰۰ میلیارد ریال افزایش پیدا کرد. در نهایت در سال ۱۳۹۱ سرمایه بانک به میزان ۳۰۰۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت.
نشان‌واره بانک یک ریتون یا تکوک طلا با سر شیر و بال است که از نمادهای دوران هخامنشی به شمار می‌رود. نام بانک نیز از نام شهر باستانی پاسارگاد در استان فارس گرفته شده‌است.
این بانک پاسارگاد در تاریخ ۲۵ مردادماه ۱۳۹۰ با نماد وپاسار وارد بورس اوراق بهادار تهران شد. به دلیل اینکه بیش از ۳۰ درصد سهام بانک در آن تاریخ به صورت شناور در دست سهامداران موجود بود، بانک بدون عرضه اولیه و تنها با گشایش نماد وارد بورس تهران شد.
اکنون که در حال تغییر در بدنه ی دولت هستیم زمزمه ی هجرت مجید قاسمی از بانک پاسارگاد به بانک مرکزی شنیده می‌شود . در ادامه مروری خواهیم داشت به بخش کوتاهی از عملکرد وی در بانک پاسارگاد در سال‌های اخیر .
پاسارگاد از بانک‌هایی است که در زمینه افزایش شرکت‌های اقماری تلاش‌های بسیاری کرد تا جایی که شرکت‌های سرمایه‌گذاری پارس آریان،بیمه پاسارگاد ،فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان (فناپ)، پرداخت الکترونیک بانک پاسارگاد ،خدمات مالی بانک پاسارگاد ، ارزش آفرینان پاسارگاد، کارگزاری بانک پاسارگاد، لیزینگ پاسارگاد ، لیزینگ ماشین آلات و تجهیزات پاسارگاد، مدبران ساخت آریان ، مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران، توسعه انبوه سازی پاسارگاد، سامان ساخت آریان، خدمات پشتیبان پاسارگاد آریان، تأمین آتیه سرمایه انسانی پاسارگاد، گسترش انر�?ی پاسارگاد،مادر تخصصی (هلدینگ) توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، توسعه تجارت اندیشه نگر پاسارگاد، تدبیرگران پاسارگاد،مدیریت بازرگانی آینده نگر پاسارگاد ، ساختمان شهرسازی هشتم،خدمات ارزی و صرافی پاسارگاد، گسترش بازرگانی بین المللی گروه پاسارگاد از جمله برخی شرکت‌های وابسته به بانک محسوب می‌شود که بنابر بخش نامه جدید بانک مرکزی حداکثر تا پایان شهریور سال جاری باید نسبت به واگذاری کلیه شرکت‌ها اعم از صرافی، شرکت لیزینگ، مشارکت‌های حقوقی و ... و واگذاری دارائی‌های غیرمنقول مازاد اقدام کند.
آمارهای رسمی نشان می‌دهد مطالبات معوق ،سررسید گذشته و مشکوک الوصول پاسارگاد در خرداد 1392 به 14 هزارو 732 میلیارد ریال رسیده است . این مطالبات نسبت به اسفند سال گذشته حدود 40 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 34 درصد رشد دارد . بر این اساس این مطالبات از 10هزارو 968 میلیارد ریال در خرداد 91 به 10 هزارو 584 میلیارد ریال در اسفند همین سال رسید .البته این رقم نسبت به اعطای تسهیلات 188 هزار میلیارد ریالی مبلغ ناچیزی است اما سبب شد نسبت مطالبات غیر جاری به تسهیلات اعطایی بانک در خرداد 1392 به 24 درصد رسد . 
تسهیلات دریافتی پاسارگاد از بانک ها و موسسات اعتباری رو به کاهش است به گونه ای که از یک هزارو 315میلیارد ریال درخرداد 91به 15 میلیارد ریال در اردیبهشت 92 رسیده است. 
ذخیره تسهیلات و مطالبات بانک نیز از7هزار میلیارد ریال در اسفند 91به 5هزار میلیارد ریال در خرداد 92کاهش یافته است.
اما گواهی سپرده بیشترین سهم را در اقلام بدهی بانک را دارد به گونه ای که رقم آن در اردیبهشت 92 بالغ بر 6/16 هزار میلیارد ریال گزارش شده است .
کل سپرده های اشخاص پاسارگاد 8/229 هزار میلیارد ریال است که سپرده های سرمایه‌گذاری 2 سال و بیشتر نیز سهم 96 هزار میلیارد ریالی تا پایان اردیبهشت در اقلام بدهی را از آن خود کرده است . در ادامه نگاهی به جدول تعهدات پاسارگاد خواهیم داشت . 
البته بانک پاسارگاد که در سال‌های اخیر پیشرو در برگزاری مجامع عمومی عادی در ماه‌های ابتدای سال خصوصا اردیبهشت بود ،مجمع امسال را برای بررسی گزارش مالی سال 91 باکمی تاخیر و در نیمه دوم تیرماه برگزار کرد . هرچند که تاریخ برگزاری مجمع در تیرماه از نظر قانون تجارت دارای منع نیست اما تاخیر در برگزاری با رویه‌های پیشین شایان توجه است . البته رویه واریز آنی سود سهام بانک پس از مجمع نیز با تغییراتی به 10 روز پس از برگزاری مجمع موکول شد .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود