امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
03/30 1396

گروه بازار پول - رئیس کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی آخرین وضعیت بانک پارسیان و موسسه ثامن را تشریح کرد و با بیان اینکه مردم نگران سپرده های خود نباشند گفت: کلیپ ورشکستگی پارسیان مربوط به سال 94است.


به گزارش پایگاه خبری رازپول به نقل از خانه ملت، کوروش پرویزیان با اشاره به برخی شایعات مبنی بر ورشکستگی بانک پارسیان و همچنین با یادآوری تجمعات سپرده گذاران موسسه ثامن مقابل این موسسه، گفت: برخی از این شایعات در پی اقدام اخیر بانک مرکزی در رابطه با ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی تشدید شده است.

رئیس کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی، با بیان اینکه تعدادی از افراد و اشخاص به هر دلیل منافعی در بازار غیرمتشکل پولی دارند که به این نوع شایعات دامن می زنند، افزود: شایعاتی مبنی بر ورشکستگی بانک پارسیان مربوط به کلیپی در خصوص تجمع سپرده گذاران موسسه مالی ثامن الحجج بوده که در سال‌های 94 و 95 صورت گرفته است.


وی ادامه داد: ساماندهی موسسه مالی ثامن‌الحجج با حکم شورای پول و اعتبار، دستور بانک مرکزی و با هماهنگی قوه قضائیه و دستگاه‌های امنیتی و مصوبه شورای امنیت از سوی بانک پارسیان در حال انجام است که در این میان عده‌ای را علیه بانک مرکزی و بانک پارسیان تحریک کردند و تجمعاتی را سامان دادند؛ امروزه برخی از تجمعات را در قالب کلیپ‌ها منتشر کرده تا موضوع ورشکستگی را تشدید کنند.


ساماندهی موسسات مالی و تعاونی های غیرمجاز منافع شخصی برخی را به خطر انداخته است

پرویزیان با بیان اینکه یکی از ابعاد مهم شایعاتی مبنی بر ورشکستگی بانک ها و موسسات مالی به موضوع ساماندهی موسسات مالی و تعاونی‌های غیرمجاز مربوط می‌شود، گفت:ساماندهی موسسات مالی و تعاونی های غیرمجاز منافع شخصی تعدادی از افراد را به خطر انداخته و از این رو شاهد چنین شایعاتی هستیم، که البته با وحدتی که بین مقامات مسئول در مجلس شورای اسلامی، دولت، قوه قضاییه رخ داده موضوع ساماندهی و مدیریت بهتر بازار غیرمتشکل پولی تداوم پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به عامل دیگری که به شایعات ورشکستگی بانک ها و موسسات مالی در کشور دامن زده است، افزود: موضوع دوم به مسائل خارج از کشور، معاندین و کسانی که به هر شکل ممکن به دنبال ضربه زدن به اقتصاد و نظام بانکی کشور هستند مربوط می‌شود که این افراد در شبکه‌های مجازی اخبار کذب را پخش می‌کنند.

پرویزیان ادامه داد: بعد از حماسه شکوهمندی که مردم در انتخابات اخیر آفریدند دشمنان ایران اسلامی مأیوس تر شده اند، کما اینکه تحریم‌ها را تشدید کردند و عوامل داخلی نیز چنین شایعاتی را بیش از گذشته ترویج می‌کنند.

 

مردم نگران سپرده های خود نزد بانک ها و موسسات مجاز نباشند

رئیس کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی با تاکید بر اینکه مردم و سپرده‌گذاران بانک‌های و موسسات مالی مجاز کشور نباید هیچ نگرانی از حیث سپرده های خود داشته باشند، تصریح کرد: بانک‌های خصوصی پشتوانه‌های قوی سهامداری دارند از این رو هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد.

وی ادامه داد: منابع مردم و سپرده‌های آنان در بانک ها و موسسات مالی مجاز تحت نظارت بانک مرکزی بوده و همه سپرده‌های مردم  در این نوع بانک‌های و موسسات مالی پوشش سپرده قانونی و پوشش بیمه سپرده دارد از این رو این شایعات در حقیقت برای مقابله با آرامش در بازار غیرمتشکل پولی کشور و مقابله با موضوعات مرتبط با اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری است.


شبکه بانکی تحت نظارت دستگاه های نظارتی است

پرویزیان تاکید کرد: این اطمینان را به مردم می دهم که شبکه بانکی کشور تحت نظارت دستگاه‌های نظارتی به خوبی کار خود را انجام می‌دهد و مردم در این خصوص نگران سپرده های خود نباشند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت موسسه مالی ثامن، گفت: موسسه ثامن پشتوانه سهامداری خوبی داشته و بانک مرکزی هم با ابلاغ اطلاعیه ساماندهی این موسسه را در دست دارد.

پرویزیان در ادامه گفت وگو با خانه ملت با بیان اینکه نگرانی های بوجود آمده در خصوص فعالیت موسسات غیرمجاز است، نه در مورد موسساتی که اجازه از بانک مرکزی دارند، افزود: برخی از موسسات در حال اخذ مجوزهای خود هستند که به صورت طبیعی موسساتی که طی سال‌های اخیر ایجاد می‌شوند مجوزهای خاص خود را به مرور دریافت می‌کنند؛ از این رو به طور مثال یک نهاد مالی در ابتدای شکل‌گیری نمی‌تواند فعالیت ارزی انجام دهد و نیاز به یک دوره‌ای دارد تا بتواند شرایط خود را برای اخذ مجوز فراهم کند.


مشکلی برای سپرده گذاران موسسه مالی ثامن متصور نیست

رئیس کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی ادامه داد: موسسه مالی ثامن جز موسسات مالی این چنینی بوده و در پروسه اخذ مجوز است البته سهامداران اینها حق دارند مانند هر شرکت دیگری با نظر بانک مرکزی نسبت به تجمیع یا توسعه خودشان اقدام کنند و این مشکلی برای سپرده‌گذاران فراهم نخواهد کرد.

پرویزیان در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت فعلی سپرده گذاران موسسه میزان و ثامن الحجج، گفت: بحث سپرده‌های میزان از طریق بانک صادرات طبق برنامه زمان بندی خود در حال انجام است و سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج هم از طریق هیأت تسویه مستقر در بانک مرکزی با عاملیت بانک پارسیان در حال تعیین تکلیف هستند.


تعیین تکلیف سپرده گذاران ثامن الحجج هنوز ادامه دارد

وی با بیان اینکه در خصوص سپرده گذاران ثامن الحجج به هیچ وجه نگرانی وجود ندارد، افزود: اکنون بانک پارسیان پس از کار بزرگی که در مورد ساماندهی بالغ بر یک میلیون و 260 هزار سپرده انجام داده برگ تعهدی که برای مابقی وجه بالغ بر 35 میلیون تومان داشته‌اند را ایفا کرده است.

رئیس کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی در پایان یادآور شد: امیدواریم که افرادی که علاقمند به سرنوشت کشور هستند در این زمینه حساسیت و توجه خاصی داشته و مشکلاتی که از بیرون و شبکه‌های خارجی در حال انتقال به نظام اقتصادی است را بیشتر نکنند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود