امروز: پنج شنبه، 30 فروردین 1403
09/30 1392

ایران و جهان - جيم يونگ کيم، رييس بانک جهانی، فساد مالی را «دشمن شماره يک مردم» در کشور های در حال توسعه توصيف کرد اما بانک جهانی چه نقشی دارد در مبارزه عليه فساد مالی؟

به گزارش ایران و جهان،در کنفرانسی بانک جهانی در واشينگتن ،رييس اين نهاد در توصيف پديده فساد مالی از اصطلاح «دشمن شماره يک مردم» استفاده کرد، با اين استدلال که هر دلار دزديده شده از سوی يک صاحب منصب يا مدير واحد توليدی، دلاری است که از يک فرد نيازمند دريغ شده است. 
مبارزه جدی بانک جهانی با پديده فساد مالی از سال ۱۹۹۶ آغاز شد، حدود ۱۷ سال پيش، و از همان موقع بانک جهانی اين پديده را «سرطان کشور های فقير» توصيف کرد. از آن موقع به اين طرف بانک جهانی در اعطای تسهيلات مالی به پرو�?ه های توسعه، تلاش مي کند کشور ها يا شرکت های بزرگی که به فساد مالی آلوده هستند، از اين تسهيلات برای پر کردن جيب خودشان استفاده نکنند.
رتبه ایران در فساد مالی
 بررسی سازمان هايی در سطح بين المللی، به وي�?ه «شفافيت بين المللی»، نشان مي دهد که ايران از لحاظ فساد مالی رتبه مطلوبی ندارد. در سال ۲۰۱۳، از ميان ۱۷۷ کشور دنيا ايران همرديف کامرون و آفريقای مرکزی و گينه نو، در رده ۱۴۴ بوده و در خاور ميانه و آفريقای شمالی هم، از ميان نوزده کشور، تنها پنج کشور در موقعيتی بد تر از ايران بوده اند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود