امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
09/30 1392

ایران و جهان - مؤسسه اعتبارسنجی "استاندارد اند پورز" رتبه اعتباری اتحادیه اروپا را از "AAA" به "AA+" کاهش داد. تنش‌ها در مذاکرات بر سر بودجه اتحادیه اروپا که برای یک دوره ۷۷ ساله تنظیم می‌شود، دلیل اصلی تنزل رتبه اعلام شده است.

به گزارش ایران و جهان به نقل از رسانه های خارجی ،در تازه‌ترین گزارش مؤسسه اعتبارسنجی "استاندارد اند پورز" ، شاخص اعتبار مالی و سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا با سقوط از "AAA" به "AA+" تنزل پیدا کرد. به باور دست‌اندرکاران این مؤسسه توانایی اتحادیه اروپا برای بازپرداخت بدهی‌های خود اندکی رو به وخامت گذاشته است. کاهش رتبه در رده‌بندی سبب افزایش بهره وام‌هایی می‌شود که در ‌آینده دریافت خواهد شد.

مؤسسه "استاندارد اند پورز" یکی از معتبرترین مؤسسات فعال در زمینه ارزیابی اعتبار مالی و سرمایه‌گذاری کشورها در جهان به شمار می‌رود. این مؤسسه در گزارش خود ذکر کرده است: «به نظر ما اعتبار مالی ۲۸ کشور کنونی عضو اتحادیه اروپا در مجموع کاهش یافته است.»

تنش در مذاکرات مربوط به بودجه اتحادیه اروپا از سوی این مؤسسه دلیل اصلی تنزل شاخص اعتبار مالی این اتحادیه عنوان شده است. به عقیده "استاندارد اند پورز" این تنش‌ها نشان‌ از آن دارند که اتحادیه اروپا با خطر از دست دادن حمایت برخی از کشورهای عضو روبروست.

بر اساس تعاریفی که مؤسسه "استاندارد اند پورز" در مورد رتبه‌های اعتباری خود ارائه داده است، رتبه "تریپل ای" یا "AAA" به معنای بالاترین میزان اعتبار مالی از نظر این مؤسسه به شمار می‌رود. پس از آن رتبه "AA" قرار دارد که تنها اختلاف سطح اندکی با رتبه "تریپل ای" دارد.

در ماه‌های گذشته نیز مؤسسه استاندارد اند پورز رتبه اعتبار مالی فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، مالتا، اسلونی، قبرس و هلند را کاهش داده بود.

کاهش بودجه اتحادیه اروپا

بودجه اتحادیه اروپا برای سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ در مقایسه با دوره هفت ساله پیش از آن با در نظر گرفتن تورم کاهش یافته است. کاهش بودجه بیش از همه در پی فشارهای بریتانیا، سومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا، صورت گرفت.

بودجه اتحادیه اروپا برای دوره‌های هفت ساله تنظیم می‌شود. با در نظر گرفتن قیمت‌های کنونی بودجه سال آینده اتحادیه اروپا ۱۴۳ میلیارد یوروست.

رتبه‌بندی انجام شده از سوی مؤسسه "استاندارد اند پورز" تنها محدود به اتحادیه اروپا به عنوان یک نهاد فراملی می‌شود. با در نظر گرفتن این چارچوب اتحادیه اروپا در بازار سرمایه در ابعاد محدود توان قرض کردن اعتبار را دارد. این اعتبارات نیز با توجه به سیاست‌های حفظ ثبات مالی به کشورهای عضو یا در موارد محدود به کشور ثالثی در خارج از این اتحادیه پرداخت می‌شود.

حجم اعتباراتی که اتحادیه اروپا تاکنون دریافت کرده، در حال حاضر بالغ بر ۵۶ میلیارد یورو می‌شود که نزدیک به ۸۰ درصد از آن نیز در قالب بسته‌های کمک مالی به ایرلند و پرتغال اختصاص یافت. در این میان دیگر بسته‌های کمک مالی که در این مدت به اقتصادهای ضعیف عضو اتحادیه اروپا پرداخت شده، از محل تضمین و سپرده‌های اعضای این اتحادیه و نه با گرفتن وام تأمین شده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود