امروز: پنج شنبه، 30 فروردین 1403
10/23 1392

ایران و جهان - ماجرای ضمانت نامه های به ثبت نرسیده صادر شده از سوی بانک تجارت در استان کرمان چیست؟ آیا اختلاس دیگری در راه است؟

چندی پیش اطلاعاتی در خصوص عملکرد بانک تجارت در کرمان شنیده شد . بر این اساس شعب بانک تجارت در استان کرمان،مبادرت به صدور ضمانت نامه هایی کرده اند که به هیچ عنوان در سیستم بانکی ثبت نشده است. طبق اخبار رسیده در حدود 100 الی 150 ضمانتنامه به مبلغ بیش از چند صد میلیارد تومان بدون هیچ شناسه بانکی صادر شده است که هم تعداد ضمانتنامه ها و هم حجم مبالغ در نوع خود منحصر به فرد است. هر چند که تا اعلام رسمی مقامات بانک تجارت نمی توان اظهارنظری در این خصوص کرد ولی چنین اخباری ابهاماتی جدی در رابطه با نوع مدیریت مدیران بانکی کشور ایجاد می کند.

در این خصوص ایران و جهان گفت و گوی کوتاهی را با محمدرضا رنجبر فلاح، مدیرعامل بانک تجارت دارد که در ادامه خواهید خواند .

آقای دکتر فلاح، شنیده شده که در چند شعبه بانک تجارت در کرمان، ضمانتنامه هایی صادر شده که در سیستم بانکی به ثبت نرسیده است. طبق اطلاعات به دست آمده رقم این ضمانتنامه ها بالاست. آیا این خبر را تایید می کنید؟
به نظر من شما وارد این ماجرا نشوید بهتر است. البته حجم این مبالغ بالا نیست.
یعنی این خبر صحت دارد؟
بله. ولی قصور و جرمی متوجه بانک تجارت نیست. افرادی که ضمانتنامه حسن انجام کار گرفته اند به صورت غیرقانونی بر روی آن ضمانتنامه ها تسهیلات گرفته اند.
چگونه؟
ضمانتنامه ها را بانک تجارت به عنوان حسن انجام کار صادر کرده است ولی آنان از آن به عنوان تعهد کار استفاده کرده اند.
با این ضمانتنامه ها از چه بانک هایی تسهیلات گرفته شده است؟
این افراد حقیقی و حقوقی از برخی موسسات مالی اعتباری تسهیلات گرفته اند.
بررسی این موضوع در حال انجام است؟
بله افراد صاحب ضمانتنامه و موسسات مالی اعتباری در حال بررسی موضوع هستند.
این اخبار در حالی منتشر می شود که مرور عملکرد و تغییرات مدیریتی بانک تجارت خالی از لطف نیست.

در اوایل دولت نهم، اتفاق نادری در سیستم بانکی رخ داد و آن هم ورود برخی نیروهای غیرمتخصص و خارج از بدنه بانکی به سطوح عالی مدیریتی بانک ها بود. بانک تجارت به عنوان یکی از بانک¬های مهم و تاثیرگذار در سیستم بانکی از این قاعده مستثنی نبود. مجیدرضا داوری، کسی که تا قبل از ورود به بانک، سابقه¬ی بانکی چندانی نداشت، در سال 1386 سکان دار بانک تجارت شد به طوری که همزمان به سمت مدیرعامل و رییس هئیت مدیره بانک منصوب شد. مجیدرضا داوری که بدون سابقه مدیریت در نظام بانکی به صندلی بانک تجارت رسیده بود، با گماردن نیروهای همفکر و خارج از بدنه بانک تجارت تلاش کرد عملکرد بانک تجارت را بهبود بخشد.

هرچند که بررسی منصفانه و دقیق عملکرد بانک تجارت در دوران مدیریت مجیدرضا داوری، خارج از حوصله این گزارش و متوجه نهادهای مربوطه نظارتی است، ولی به اذعان برخی از کارکنان بانک تجارت دوران مدیرعاملی وی به دلیل حاکمیت مدیران غیرمتخصص در بانک، دوران درخشانی نبود. به طوری که طبق آمار مجمع عمومی بانک تجارت مطالبات بانک در طی سال¬های 1386 تا 1390 تقریبا دو برابر شد.
بعد از مجیدرضا داوری، محمدرضا رنجبر فلاح که قرابت مختصری هم با شمس الدین حسینی، وزیر وقت وزارت اقتصاد و دارایی داشت، پا به عرصه مدیریت بانک تجارت گذاشت و توانست مدیرعامل بانک شود. وی قبل از منصوب شدن به سمت مدیرعاملی بانک تجارت، به عنوان عضو هیئت مدیره بانک تجارت به جای فرشاد حیدری در بانک مشغول به فعالیت بود.

فلاح که اصالتا اهل کرمان است، برخلاف مدیرعامل قبلی هم تجربه کاری و تجربه عملی در زمینه بانکداری دارد. محمدرضا فلاح با مدرک تحصیلی دکترای اقتصاد پولی طی سال های 1383 تا 1386 عضو کمیسیون تخصصی شورای پول و اعتبار بوده است. وی همچنین علاوه بر بانک تجارت در بانکهای دیگر از قبیل پست بانک، سینا، ایران زمین و بانک Trade- capitalدارای سوابق مدیریتی ارشد و یا عضویت هیئت مدیره است.

سوابق فلاح در ابتدای مدیریت وی امید تازه ای را در بدنه بانک تجارت ایجاد کرد . بانک تجارت منتظر بود تا به دست فلاح دوباره به روزهای اوج خود بازگردد و دیگر شاهد طرد نیروهای متخصصی از جمله فرشاد حیدری(رییس صندوق بازنشستگی کارکنان بانک ها) و رضا عظیمی(قائم مقام بانک رفاه) از خود نباشد.

اما گویا محمدرضا فلاح نیز انتصاب هایی از افراد خارج از بدنه بانکی همچون دکتر رستمی، داشته است که دوران مدیریت وی را با اما و اگر هایی مواجه ساخته است. اقدامات فلاح تاکنون نتوانسته شاخص های بانکی را تغییر چندانی دهد به طوری که از زمان مدیریت فلاح میزان مطالبات بانک کاهش محسوسی نکرده است.

اتفاق اخیر در کرمان بیانگر اوج مشکلات موجود در بانک تجارت است که صحه بر عدم کارآمدی مدیریت می گذارد. آنچه در خصوص ضمانت نامه ها بیان شد در دوران مدیریتی او حادث شده است .
باید نشست و تا بررسی ابعاد این موضوع منتظر ماند. آیا به فرض گسترش این اتفاق درسیستم بانکی، دستگاه-های نظارتی برخورد جدی را با متخلفان خواهند کرد؟ آیا محمدرضا فلاح در دومین سال مدیریت خود، از بانک تجارت رفتنی خواهد شد و یا دوستی وی با طیب نیا، وزیر اقتصاد و دارایی مانع از برکناری وی خواهد شد؟ هر چه هست باید منتظر ماند و نظاره کرد که بعد از مشخص شدن ماجرا بین ضابطه و رابطه کدام یک حرف اول را در میدان عمل خواهد زد.

او از جمله مدیران عامل است که در روزهای اخیر همچنان بر صندلی خود تکیه دارد .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود