امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
11/23 1392

ایران و جهان – او با کمتر از 5 سال سابقه کار در نظام بانکی و در ماموریت حکم مدیر عاملی برای یک بانک گرفته است .
به گزارش خبرنگار ایران و جهان، بررسی سوابق داوود بنایی نشان می دهد وی که از سال 1388 در مدیریت امور برنامه‌ریزی و بهبود روش‌های بانک توسعه صادرات سابقه کاری دارد، با حکم پیمان نوری رئیس سازمان خصوصی سازی وقت در پنجم مهر ماه سال 1390 به جای علیرضا صالح به عنوان عضو هیات عامل و معاون جدید برنامه ریزی، توسعه منابع و پشتیبانی سازمان خصوصی سازی تعیین می شود.

او که در این سال ها در سازمان خصوصی سازی بوده است در 4 تیر ماه سال 1392 مسئولیت خود به عنوان معاون برنامه ريزي، توسعه منابع و امور پشتيباني سازمان خصوصي سازي را به قاسم پيشه تحویل می دهد .شنیده ها حاکی از آن است که وی از این سازمان در اعتراض به روند واگذاري شرکت ها در سازمان خصوصي سازي، استعفا کرده است . بنايي چندی پیش در گفتگو با موج دليل استعفاي خود را اعتراض به اخذ تصميماتي که منجر به ايجاد اختلال در واگذاري شرکت هاي مشمول اصل 44 در سازمان خصوصي سازي بود عنوان کرده بود.

پس از این رویداد گویا بنایی به بانک توسعه صادرات باز می گردد و این بار با حکم بهمن وکیلی به عنوان مدیرعامل بانک مشترک ایران و ونزوئلا انتخاب شده است .
در سوابق کاری او که از سوی روابط عمومی بانک توسعه صادرات منتشر شده فقط سابقه عضویت در هیئت عامل و معاون برنامه ریزی، توسعه منابع و پشتیبانی سازمان خصوصی سازی و همچنین مدیر امور برنامه‌ریزی و بهبود روش‌های بانک توسعه صادرات ایران ذکر شده است هرچند که او دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد اقتصاد نیز هست .

بر اساس اعلام روابط عمومی بانک توسعه صادرات تصدی داوود بنایی به عنوان مدیر عامل بر بانک مشترک ایران و ونزوئلا از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز مورد تایید قرار گرفته در حالی که وی دارای سابقه چندانی در نظام بانکی کشور نیست .

در دستورالعمل احراز و سلب صلاحيت حرفه اي مديرعامل و اعضاي هيأت مديره مؤسسات اعتباري موضوع تبصره هاي یک، ٣ و ٤ ماده ٩٦ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه در بخش شرايط تخصصي داشتن حداقل ده سال سابقه فعاليت در مديريت امور بانكي يا بازار سرمايه براي مديرعامل به نحوي که داراي حداقل پنج سال سابقه فعاليت در نظام بانکي کشور باشد،الزامی است. همچنین تسلط به قوانين و مقررات بانکي؛ تسلط به عمليات تجهيز و تخصيص منابع در بانکها؛ آشنايي با مديريت انواع ريسکهاي بانکي؛ آشنايي با عمليات ارزي بانکها؛توانايي تجزيه و تحليل مسائل اقتصادي وآشنايي با زبانهاي خارجي نیز مورد تاکید قرار گرفته است .
به هر حال نامبرده به جای دکتر پرویز شهریاری راد به صندلی مدیر عامل بانک مشترک ایران و ونزوئلا دعوت شده است. شهریاری راد پیش از این مجرى راه اندازى بانك مشترك ايران و ونزوئلا ومديرامور برنامه ريزى وتوسعه بانك توسعه صادرات بوده است . 

اما این نکته که بنایی در این سال ها دوشغله بوده است و یا با حکم ماموریت در بین بانک توسعه صادرات و سازمان خصوصی سازی رفت و آمد داشته است با اما و اگر هایی همراه است . هرچند که یک مقام آگاه در این خصوص به حکم ماموریت او در این سال ها اذعان دارد.

اما بانک مشترک ایران و ونزوئلا در چه وضعیتی است ؟
این بانک در حالی آغازبه کار کرد که نمایندگان مجلس افتتاح غيرمترقبه بانک مشترک ايران و ونزوئلا و مغايرت آن با قانون اصلاح مواردي از برنامه چهارم و اجرای سياست‌هاي کلي اصل 44، را غیر قانونی می دانستند. افرادی مانند کاتوزیان، نادران، نجابت، توکلی و سقایی با اشاره به اين نکته که "بر اساس قانون تشويق و حمايت از سرمايه‌گذاري خارجي، سرمايه‌گذاري دولت‌هاي خارجي محتاج مصوبه مجلس است"، همواره خواستار پاسخگويي وزير اقتصاد وقت در مورد چگونگي رعايت قانون در جريان تاسيس بانک مذکور شده‌ بودند.

اما وضعیت این بانک به اینجا ختم نمی شود و رویترز هم در گزارشی مدعی شده بود که این بانک برای دور زدن تحریم ها شکل گرفته است و بر مبنای چنین گزارشاتی در اردیبهشت سال جاری وزارت دارایی آمریکا اعلام کرد بانک مشترک ایران و ونزوئلا بخاطر واگذاری خدمات به وزارت دفاع و بانک تجارت خارجی ایران که قبلا در "لیست سیاه" این وزارتخانه گنجانده شده بودند، مورد تحریم های واشینگتن قرار گرفته است.

"دیوید کوئن"معاون وزیر دارایی آمریکا در امور مبارزه با تروریسم و اطلاعات مالی اظهار داشت:" ایران به موازات قرار گرفتن در حالت انزوای هر چه بیشتر در سیستم مالی بین المللی و بازارهای انر�?ی، هر چه بیشتر از طرح های بغرنج و نقش آفرینان سایه ای برای حفظ دسترسی به نظام مالی جهان استفاده می کند".
مقامات ایالات متحده همکاری شهروندان و موسسات خود با بانک مشترک ایران و ونزوئلا را ممنوع کرده و دستور دادند تمام وجوه متعلق به آن در خاک آمریکا توقیف شود.

بانکی در سایه
بانك مشترك ايران و ونزوئلا قصد داشت با بكارگيرى همه ظرفيت هاى موجود، گام مهم و تعيين كننده اى در گسترش همكارى هاى اقتصادى ايران و ونزوئلا بردارد. مقرر این در كنار ساختمان مركزى بانك توسعه صادرات ايران واقع در ميدان آر�?انتين قرار دارد و حکم وکیلی برای مدیر عامل این بانک در حالی منتشر می شود که بنایی در ماموریت کاری است . 
بانك مشترك ايران و ونزوئلا با سرمايه اوليه 200 میلیون دلار اغاز به کار کرد و مقرر شد تا یك ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار افزایش یابد. هر يك از دو كشور ايران و ونزوئلا نيمى از اين پول را تامين کردند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود