امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
12/3 1392

ایران و جهان - به آرامي و بدون هيچ گونه سر و صدا انگلستان از سوی آمريكا برای تجارت با ايران محاصره شده است.

به گزارش تلگراف، خريد محصولات از ايران شايد با قوانين انگلستان مطابقت داشته باشد اما احتمالا قطعنامه سازمان ملل را نقض مي كند.
بدون امكان هر اعتراضي، انگلستان كنترل تجارت خود با ايران را از دست داده و يك اداره در وزارت خزانه داري آمريكا به نام دفتر كنترل دارايي هاي خارجي (OFAC) اين مسئوليت را بر عهده دارد. اين نهاد با نظارت بر اعمال تحريم هاي آمريكا شركت هاي خارجي سهيم در تجارت با ايران را تحت پيگرد قانوني قرار مي دهد. اين اداره پيش از اين بانك هاي اصلي انگلستان شامل RBS، HSBC، Barclays و Lioyds را آزار داده و در مجموع اين بانك ها بيش از يك ميليارد دلار جريمه بابت اين موضوع پرداخت كرده اند حتي اگر تحت قوانين بين المللي يا انگلستان كار خلافي را انجام نداده باشند.

مهم ترين مثال بانك انگليسي Standard Chartered بود كه در زمينه تجارت با خاورميانه و آسيا تخصص دارد. اين بانك مجبور شد تا مبلغ باور نكردني 667 ميليون دلار به OFAC و ديگر آ�?انس ها بپردازد. در حقيقت، Standard Chartered از سوي مقامات آمريكايي تهديد و مجبور به پرداخت حق السكوت شد. اين بانك بايد از ميان دو گزينه اتمام همه معاملات با آمريكا يا موافقت با تحريم هاي آمريكا عليه ايران يكي را انتخاب مي كرد.

آنچه واقعا دردسر زا است، به هر حال، وجود تحريم هاي غير رسمي و ثانويه اي است كه آمريكا با تسلط بر روي بانك هاي انگليسي آن ها را به ايران تحميل مي كند. اين ها شايد كاملا محرمانه باشند. بانك داران هرگز درباره آن ها صحبت نمي كنند. پارلمان بر سر اين تحريم ها بحث نكرده و هر وزيري با آن موافق است. این موارد سياست هاي دولت نيستند اما با اين حال آمريكا به طور غير رسمي بانك ها و شركت هاي خصوصي را وادار به انجام اين كار مي كند.

اين رويكرد جديد است. در گذشته مارگارت تاچر با قدرت جلوي فشار آمريكا ايستاد. آن زماني بود كه ريگان تلاش كرد تا جلوي فروش توربين از سوي يك شركت انگليسي به نام John Brown به پرو�?ه خط لوله گاز روسيه را بگيرد. تاچر ريگان را متوجه اشتباه خود كرد. در ادامه امضاي يك قرارداد جديد تحريم ها را برداشته و به John Brown اجازه فروش توربين به مسكو را داد.

اما حالا كامرون ظاهرا چنين عزمي براي دفاع از منافع انگلستان در مقابل تهديد هاي خارجي ندارند. در حقيقت، تجارت با ايران براي يك شركت آمريكايي تحت قطعنامه سازمان ملل از يك شركت انگليسي آسان تر است. زيرا OFAC ديگر آمريكايي ها را تهديد نمي كند. تحت قوانين اين نهاد هر بانكي كه در آمريكا فعال بوده يا هر گونه معامله اي با دلار آمريكا انجام مي دهد، در معرض تنبيه قرار خواهد گرفت.
اكنون زمان آن فرا رسيده تا ديويد كامرون مانند بانوي آهنين رفتار كرده و كمتر در موافقت با آمريكا رويكرد توني بلر را پيش گيرد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود