امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
01/27 1393

ایران و جهان - نمایندگان موافق طرح دائمی شدن اصلاحات قانون تشکیل سازمان  بازرسی کل کشور بر پیشگیری وقوع تخلفات اداری از سوی سازمان بازرسی کل کشور در 5 سال گذشته تاکید کردند.

حمیدرضا عزیزی فارسانی در موافقت با طرح دائمی شدن قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه این قانون در مدت 5 سال گذشته براساس گزارشات رسیده آسیب شناسی شده و ایرادات آن بررسی شده است، گفت: این طرح در کمیسیون‌های قضایی مجالس هشتم و نهم و نیز کارگروه های تخصصی مرکز پ�?وهش‌های مجلس بررسی و آسیب شناسی شده است.

نماینده مردم فارسان و اردل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وقوع بیش از 8 هزار بازرسی از سوی بازرسان سازمان بازرسی کل کشور در 5 سال گذشته از معادلات دولتی اعم از مزایده، مناقصه و طرح تشریفات، افزود: از نتایج این بازرسی‌ها بازگشت میلیاردها ریال به خزانه‌داری کل، رفع ید از اراضی ملی و ... بوده است.

وی با بیان اینکه براساس طرح مصوب سال 87 که در آن موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور اصلاح شد یک قاضی به ترکیب هیات بدوی و تجدید نظر اضافه شد که این اصلاح به برقراری عدالت کمک می‌کند، ادامه داد: با تصویب دائمی شدن طرح تشکیل سازمان بازرسی کل کشور از بسیاری از رانت خواری و وی�?ه خواری ها جلوگیری می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه نظارت سازمان بازرسی کل کشور بر جریانات اداری و دولتی پیشگیری از سوء استفاده‌هاست نه مچ گیری، تصریح کرد: در این طرح اصول 57 و 174 قانون اساسی که نفی هرگونه تبعیض است رعایت شده چرا که بازرسان این سازمان در بازرسی‌های خود هیچ تفاوتی میان متخلفان نمی‌گذارند.

عزیزی فارسانی با اشاره به کشف سازمان بازرسی کل کشور از تخلفات بانکهای آریا و پاسارگاد خواستار رای نمایندگان به این طرح شد.

در ادامه بررسی طرح دائمی شدن قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مهرداد بائوج لاهوتی در مخالفت با این طرح با بیان اینکه با کلیات این طرح مخالفتی ندارم افزود: برخی جزئیات و تبصره‌های این طرح مورد اشکال است که از جمله آنها مستثنی کردن سازمان بازرسی کل کشور از استفاده از نیروی بازنشسته است که با توجه به ماموریت سازمان بازرسی در خصوص پیشگیری از استفاده نهادهای دیگر از بازنشستگان وجود این تبصره و استثنا صورت خوشی ندارد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اضافه شدن عبارت رئیس به عبارت قوه قضائیه در طرح اصلاح قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: اگر این عبارت اضافه شود در خصوص نظارت سازمان بازرسی کل کشور در استان‌ها مشکل ایجاد خواهد شد.

همچنین سید ناصر موسوی لارگانی در موافقت با طرح دائمی شدن قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه یکی از خواسته‌های نمایندگان مجلس همواره مبارزه با سوء استفاده و فساد اداری است، گفت: این قانون در صورت تصویب می‌تواند بسیاری از چنین مشکلاتی را رفع کند، سازمان بازرسی کل کشور براساس اصل 174 قانون اساسی شکل گرفته و وظیفه نظارت بر نهادهای حکومتی را داراست.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تصویب اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور می‌تواند به چالاک سازی این سازمان و بازمهندسی ساختار آن کمک کند ادامه داد: اصلاحات مصوب سال 88 در خصوص قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور توانست به این سازمان در پیگیری و نظارت بر عملکرد دستگاههای مختلف کمک قابل توجهی کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به هشدارهای سازمان بازرسی کل کشور در خصوص تخلفات گروه امیرمنصور آریا تصریح کرد: براساس قانون اگر بانکی حتی یک درصد سهام آن دولتی باشد این سازمان می‌تواند ورود کرده و تخلفات آن را بررسی کند اما در خصوص بانکهای خصوصی قانون چنین اجازه‌ای به سازمان بازرسی نداده است که با تصویب این طرح سازمان بازرسی می‌تواند نسبت به تخلفات بانکهای خصوصی نیز ورود کند.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس با اشاره به نظرات برخی نمایندگان در خصوص موازی کاری سازمان بازرسی با دیوان کل کشور تاکید کرد: دیوان کل کشور تنها براساس شکایت افراد می‌تواند به تخلفات ورود داشته باشد اما سازمان بازرسی در صورت تشخیص احتمال وقوع جرم حتی بدون شکایت هم می‌تواند ورود داشته باشد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود