امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
03/28 1393

ایران و جهان - نگاه اول خوش‌بینانه است و مطرح‌کنندگان آن معتقدند فروش نفت در  ماه‌های اخیر افزایش یافته و وصول درآمدهای ارزی هم آسان‌تر شده است. در حال حاضر پنج قسط از دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد شده و کانال ورودی ارز به بازار تقویت شده است.

آنها به افزایش صادرات پتروشیمی و ورود تدریجی ارز حاصل از آن به بازار آزاد هم اشاره می‌کنند و می‌گویند: این اتفاقات بر تقویت عرضه اثر گذاشته است. استدلال دیگر آنها به خبرهای مثبت از وین و مساعد بودن آینده مذاکرات برمی‌گردد. در روزهای اخیر انتشار اخبار درخواست آمریکا از ایران برای کمک به حل بحران عراق و همکاری این دو کشور در این زمینه، باعث شده خوش‌بینی به نتیجه بخش بودن مذاکرات هسته‌ای هم افزایش یابد و این خوش‌بینی فشار بر بازار برای کاهش قیمت دلار را افزایش داده است. مجموعه این مسائل باعث شده این دسته از تحلیلگران روند بازار را در آینده «کاهشی» پیش‌بینی کنند و کاهش قیمت‌های اخیر را طبیعی بدانند.

دسته دوم تحلیلگران که نگاه بدبینانه‌ای به کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد ارز دارند، استدلال می‌کنند این کاهش قیمت‌ها ریشه در عامل انتظاری دارد و هنوز گشایش‌های اقتصادی که بتواند ریال را در برابر دلار تقویت کند، حاصل نشده و کاهش اخیر در قیمت‌ها به نوعی تصنعی است.

به اعتقاد آنها عده‌ای از معامله‌گران بازار، با استفاده از جو روانی حاکم بر بازار قیمت‌ها را کاهش داده‌اند و می‌خواهند در این قیمت‌های پایین خرید کنند. پیش‌بینی آنها این است که بعد از ماه رمضان و آغاز سفرهای تابستانی تقاضا در بازار افزایش خواهد یافت. از طرفی هم به صورت سنتی، شهریورماه زمان آغاز ثبت سفارش‌ها و بازگشت تقاضاهای عمده به بازار است.

ضمن اینکه ممکن است انتظارات خوش‌بینانه شکل گرفته از مذاکرات هسته‌ای آنگونه که وجود دارد، تحقق نیابد. مجموعه این عوامل ممکن است باعث شود در آینده دلار به سطوح قیمتی قبل از کاهش اخیر در قیمت‌ها برگردد. کسانی که با نرخ پایین خرید کرده‌اند، در موقعیت افزایش قیمت تلاش خواهند کرد که نوسان‌گیری کنند. آنها در توضیح دیدگاه خود، به افزایش قیمت خرید‌و‌‌فروش در روز گذشته و بازگشت نا‌اطمینانی به بازار اشاره می‌کنند. استدلال گروه دوم، زمانی مهم‌تر می‌شود که روز گذشته قیمت دلار در حالی که به 3190 تومان رسید، نتوانست در این قیمت مقاومت کند و در ساعات پایانی معاملات به همان سطح 3200 تومان بازگشت.

روزنامه دنیای اقتصاد

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود