امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
04/16 1393

ایران و جهان - درحالی برخی بانک‌ها اقدام به افزایش سقف برداشت از خودپردازها به بیش از دویست هزار تومان و همچنین انتقال وجه کرده اند که مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی تأکید دارد این موضوع در حال بررسی است و بانک مرکزی هنوز مجوزی به بانک‌ها نداده است.
"سقف برداشت از خودپردازهای برخی بانک‌ها به 400 تا 500 هزار تومان افزایش یافت" این خبری است که این روزها شاهد آن هستیم البته خبر فقط به برداشت نقدی از خودپردازها ختم نمی شود بلکه قبل از آن در رسانه ملی شاهد پخش تیزر تبلیغاتی یک بانک مبنی بر افزایش سقف انتقال وجه در خودپردازها بودیم.

این بانک ها درحالی طی روزهای اخیر اقدام به افزایش سقف برداشت و انتقال وجه از خودپردازها کرده اند که بانک مرکزی هیچ اطلاعیه ای دال بر اینکه بانکداران می توانند سقف این خدمات را افزایش دهند، صادر نکرده است.

اما با وجود اینکه ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی در این خصوص به تسنیم گفت که بانک مرکزی مجوزی به بانک‌ها برای افزایش سقف برداشت نقدی از خودپردازها و یا انتقال وجه نداده است، بانک سینا با صدور اطلاعیه ای رسمی اعلام کرده که در راستای توسعه خدمات بانکداری الکترونیک و جلب رضایتمندی هموطنان و استفاده کنندگان از خدمات بانک، سقف برداشت وجه از خودپردازهای این بانک از 200 هزار تومان در روز به 500 هزار تومان افزایش یافت.
این در حالی است که سقف برداشت وجه بانک پارسیان از خودپردازهای این بانک نیز 400 هزار تومان گزارش شده است.
البته بانک های دیگر نیز در این زمینه عملکرد مشابهی دارند و بانک پاسارگاد نیز سقف برداشت وجه بانک پاسارگاد از خودپردازهای این بانک را به 400 هزار تومان افزایش داده است . البته شما می توانید از خودپردازبانک های عضو شتاب نیز در یک روز 200 هزار تومان دریافت کنید و مجموعا سقف دریافتی خود را به 600 هزار تومان افزایش دهید .

البته این روال در سایر بانک‌ها هم انجام شده به گونه ای که بانک توسعه صادرات در دی ماه سال گذشته با صدور اطلاعیه ای اعلام کرده است که "سقف برداشت وجه کارت‌‌بانک‌های توسعه در دستگاه‌های خودپرداز بانک توسعه صادرات از مبلغ 000ر000ر2 ریال به 000ر000ر4 ریال افزایش یافت."

بانک حکمت ایرانیان نیز اسفند ماه سال قبل سقف برداشت وجه از خودپرداز را افزایش داده و اعلام کرده بود که "سقف مبلغ انتقال وجه داخلی با کارت‌های نقدی و جاری کارت بانک حکمت ایرانیان از درگاه های الکترونیکی تا مبلغ 500 میلیون ریال افزایش یافت."

بانک ملی نیز در فرودین ماه امسال اعلام کرده که "سقف برداشت از دستگاه های خودپرداز (ATM) بانک ملّی ایران در سراسر کشور روزانه از 2،000،000 ریال به 5،000،000 افزایش یافت."

با این وجود ناصر حکیمی تأکید کرد که بانک مرکزی در حال بررسی افزایش سقف برداشت و انتقال وجه از خودپردازهاست ولی تا کنون به تصمیم قطعی در اینباره نرسیده است.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی گفت: سقف پرداخت خودپردازها همچنان 200 هزار تومان و سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت بین بانکی از طریق خودپردازها و درگاه‌های اینترنتی نیز همان سی میلیون ریال در هر شبانه‌ روز برای هر کارت است.

* سقف انتقال وجه در خودپردازهای برخی بانک‌ها افزایش یافت

البته نکته دیگری که اینروزها شاهد تبلیغات تلویزیونی آن هستم افزایش سقف انتقال وجه از دستگاه های خودپرداز یک بانک است؛ در این تیزر تبلیغاتی بانک مسکن اعلام می کند که امکان انتقال بیش از سه میلیون تومان به بانک‌های عضو شتاب از طریق دستگاه‌های خودپرداز بصورت روزانه فراهم شده است.

گفتنی است که مشتریان می‌توانند از دستگاه‌های خودپرداز بانک مسکن از طریق شماره شبای مقصد مبلغی بیش از سه میلیون تومان را از بانکی به بانک دیگر منتقل کنند. این درحالی است که پیش از این سقف انتقال وجه در خودپردازها سه میلیون تومان بود.

به گزارش تسنیم، تغییرات در سقف برداشت نقدی و انقال وجه از خودپردازها درحالی رخ داده که بانک مرکزی در آخرین بخشنامه ابلاغی خود به بانکداران در بیست و چهارم شهریورماه سال 87 اعلام کرده بود "سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت بین بانکی از طریق خودپردازها و درگاه‌های اینترنتی به سی میلیون ریال در هر شبانه‌ روز برای هر کارت افزایش یافت. همچنین سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت بین بانکی از طریق کارتخوان شعب بانکها و با احراز هویت عینی به یکصد و پنجاه میلیون ریال در هر شبانه‌ روز برای هر کارت افزایش یافت."
ایران و جهان این نکته را اضافه می کند که افزایش سقف دریافت مبالغ از خودپردازهای شبکه بانکی مدت زیادی است که در بانک مرکزی در حال بررسی است .نکته حائذ اهمیت اینکه بانک ها با توجه به نیاز روز مشتریان خود در زمینه افزایش این مبالغ اقدام کرده اند . با کاهش ارزش پول ملی در سال های اخیر و نیاز به نقدینگی بیشتر برای تکافوی نیازهای روزمره افراد به حجم بیشتری از نقدینگی نیاز دارند و این خلاء از چندی پیش احساس می شود. به نظر می رسد بازنگری در این زمینه در اسرع وقت به منظور جلوگیری از تکرار این موارد ضروری باشد .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود